Daytonabeach Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 Hei alle sammen, Et spørsmål som sikkert har blitt stilt millioner ganger før, i ulike varianter. Er superhappy med MB jeg har nå, med unntak av motorhavari problemene disse motorene har, som kommer helt uten forvarsel. Har maskinskade forsikring som gjelder opp til 200k km, men har nå kjørt 179k, og begynner å få angst for at det skal skje etter passerte 200k. Jeg kan være heldig å kjøre 5-600k til uten problem, men det er jo umulig å vite. Jeg kjører 40-50 000 i året, meste langkjøring, og relativt sporty, er ingen sinke i trafikken, men heller ingen grisekjører, men motoren soter sjelden i mitt eie :) En Disco 4, 2012 3.0 og nyere, kan det være et god erstatning for min MB, eller kan det fort bli mye dyrere å vedlikeholde mtp slitedeler og worst case scenarioer som turboer og drivverk? Hva er worst case kostnaden på disse? og hvor vanlige er de? Hvor langt går disse bilene, før de begynner å anses som "oppbrukt" før en total renovering må til? Ser de fleste på finn.no har kjørt mellom 100-200k, få over dette, er det noen grunn til det jeg bør være oppmerksom på, eller bør ta hensyn til? Er en 2012-13 model litt for gammel til å satse på som en solid og pålitelig bil for mitt bruk til daglig kjøring som ofte innebærer 20-25 mil? Bilen skal da også gå som firmabil... Har lest mye sprikende meninger om det jeg spør om, derfor spør jeg på nytt :) På forhånd takk for svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isak Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 Bilene våre liker å bli brukt og med foreskreven service og naturlig omsorg tror jeg ikke det er mer "risky bussiness" å kjøre D4, enn E-klasse, A6 eller Volvo i ulike versjoner. Jeg har ca 60 000 på baken i min nåværende D4, og tilbakela før denne, ca 250/260 000 i en 2006 D3. Ikke feilfritt - bevares, men heller ikke noe som utløste behov for valium eller deslike. Verdens beste bil, var D3'en og tittelen er nå overtatt av D4'en. Noen andre her inne har sine lange lister over hva man skal være obs på. Etter min mening noe for mye nedsnakking av D3 (spesielt) og D4. Litt "framsnakking" hadde ikke vært helt bortevekk. Dette er bra biler, som i liket med andre, ikke er bombesikre. Kjøp deg en D4 du, u want regret... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 D4 er solide biler. Kjøpte min med 30.000 på telleren i 2012. Nå sier telleverket snart 240.000. Tror faktisk det er den mest problemfrie bilen jeg har hatt. Jada, det har vært issues, men bare en driftsstans grunnet havarert hjullager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daytonabeach Skrevet 5. august 2019 Forfatter Del Skrevet 5. august 2019 Det høres jo lovende ut dette, og det jeg selvsagt ønsker å høre Hva med drivaksel som ryker på D4, er det noen her på forumet som har hatt uflaks med den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 Ryker? Har ikke hørt om havari på de, men de slites, og etter en tid blir lageret såpass slitt at de bør byttes - om vi snakker om bakre mellomaksel. Stikkakslinger kan havarere. Da enten CV-ledd, drivknute eller splines på feste mellom aksling og ledd/drivknute, men det er sjeldent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daytonabeach Skrevet 6. august 2019 Forfatter Del Skrevet 6. august 2019 9 timer siden, trondshj skrev: Ryker? Har ikke hørt om havari på de, men de slites, og etter en tid blir lageret såpass slitt at de bør byttes - om vi snakker om bakre mellomaksel. Stikkakslinger kan havarere. Da enten CV-ledd, drivknute eller splines på feste mellom aksling og ledd/drivknute, men det er sjeldent. Var kanskje feil oversettelse fra engelsk? Crank? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fRRode Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 (endret) D4 2013, gått 120000 km. Byttet til nå: Skiver og klosser alle hjørner, calipere bak og ett sett med sommerdekk. Endret 6. august 2019 av fRRode Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 9 timer siden, Daytonabeach skrev: Var kanskje feil oversettelse fra engelsk? Crank? Ah. Veivaksel. Har ikke hørt mye om det her på forumet i alle fall. Det har vært litt trøbbel med havariet på D3 med 2.7-literen. 3.0-literen er samme grunnkonstruksjon, med en del forbedringer. Lite trøbbel med havarier, og lite problemer med EGR. Har fortsatt orginal EGR på min bil. Snart 3000 km på ferietur, uten annet enn et softwareblipp og litt sauefett som ble i overkant varmt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daytonabeach Skrevet 6. august 2019 Forfatter Del Skrevet 6. august 2019 3 timer siden, trondshj skrev: Ah. Veivaksel. Har ikke hørt mye om det her på forumet i alle fall. Det har vært litt trøbbel med havariet på D3 med 2.7-literen. 3.0-literen er samme grunnkonstruksjon, med en del forbedringer. Lite trøbbel med havarier, og lite problemer med EGR. Har fortsatt orginal EGR på min bil. Snart 3000 km på ferietur, uten annet enn et softwareblipp og litt sauefett som ble i overkant varmt. Ja, det er veiva jeg mente... Hva med oljepumpa? Hørt en del negativt om den også... Med normal service og behandling, hvor langt vil dere si disse burde gå før det begynner å koste mye, hvis vi ser bort fra unntakene? Jeg ønsker primært en D4, da jeg synes det er viktig å ha en følelse av å sitte i en moderne bil (kjører 40-50 000 i året) synes D3 blir litt for gammeldags... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Oljepumpa var også et problem på 2.7-literen på D3. D4 har ikke vært belemret med de problemene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.