Gå til innhold

Vurderer 2009 Disco 3, usikker


E K Steinberg

Anbefalte innlegg

Har aldri kjørt eller eid en LR før, og tok en kjapp prøvetur med en 5-seters 2009 Disco 3 - 2.7 TDV6 HSE i går. Hadde bare tid til en kort tur, og vil nok prøvekjøre den litt mer grundig før jeg evt. slår til. Herlig å kjøre, jeg ble solgt.. nesten. Den selges av en LR forhandler for 235 000,- , og de tilbyr 3 mnd garanti pluss den vanlige 5-års reklamasjonsretten. Men er usikker. Har lest at LR får mye feil, og at mange reparasjoner kan koste flesk. Har ikke garasje, og er under gjennomsnittet flink til å skru selv. Bilen har gått 160 000, men ser meget fin ut og har fulgt alle servicer. Reg. reim nylig skiftet. De tingene jeg kjapt mente ikke var helt ok, var:

Rustbehandlet i 2010, men det varer jo bare ca. 6 år, og jeg så litt rust på understellet bak. Forhandler mente det bare var overflaterust.

Bilen trakk litt til venstre ved hard bremsing.

Den ene keyless'en var ødelagt.

Lurer på om denne modellen er kjent for å ha spesielt mange problemer, i så fall hvilke?

Hvordan holder disse bilene seg i pris? Hvis jeg selger den om noen år, vil den ha rast ned i verdi? Den er jo allerede 10 år gammel.

Tar gjerne imot erfaringer, tips og råd om dette mulige kjøpet, og om det er noen deler av bilen jeg bør få spesielt godt sjekket før kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, jorgenht skrev:

Du får vel forhandler til å erstatte nøkkelen som er defekt før kjøp?

Det har jeg ikke spurt om, men ja det skal jeg gjøre. De skulle også se på hvorfor bilen trekker til venstre ved hard bremsing, og KANSKJE gi meg et godt tilbud på ny rustbehandling. Når du skriver at det stort sett er slitedeler som må byttes, antar jeg at du mener at denne modellen ikke har mange problemer?

 

Endret av E K Steinberg
Tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, SiggenRRC skrev:

Ville også forhørt meg om de som byttet reim, også byttet oljepumpe... Det er en svakhet på de motorene, og kan i værste fall medføre total havari. Strammehjulet til reg. Reima knekker av oljepumpa. 

Takk for det tipset! Skal sjekke det på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet regreim på 150000 nå og byttet til forsterket pumpe. Byttet også vannpumpe og alt av stramme/løpehjul. 

Vannpumpe var da helt gåen.

Har de ikke byttet oljepumpe og vannpumpe så ikke jobben verdt 1,- spør du meg:)

Jeg ga 195’ for min nå i juni og den har gått 150’

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye bil for pengene men det er også en 10 år gammel bil. Hvis du ikke har tenkt å skru noe selv så kan det bli dyrt bilhold uansett bilmerke. 

Mye kan gjøres selv på disse bilene og det er vel ingen andre merker som har flere hobby mekanikere og entusiaster som deler alt muligens på forum som dette :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, MS86 skrev:

Byttet regreim på 150000 nå og byttet til forsterket pumpe. Byttet også vannpumpe og alt av stramme/løpehjul. 

Vannpumpe var da helt gåen.

Har de ikke byttet oljepumpe og vannpumpe så ikke jobben verdt 1,- spør du meg:)

Jeg ga 195’ for min nå i juni og den har gått 150’

Ok, skal sjekke om vannpumpa er byttet også, takk for tipset! Når det gjelder prisen, så er denne bilen hos en forhandler i Nord-Norge, og bilene her er som regel litt dyrere her enn i sør. Men hvis jeg vil kjøpe den, blir jeg nok å prute B)

8 timer siden, motom skrev:

Det er mye bil for pengene men det er også en 10 år gammel bil. Hvis du ikke har tenkt å skru noe selv så kan det bli dyrt bilhold uansett bilmerke. 

Mye kan gjøres selv på disse bilene og det er vel ingen andre merker som har flere hobby mekanikere og entusiaster som deler alt muligens på forum som dette :)

 

 

Selv om jeg langt fra vil kalle meg en hobbymekaniker, så klarer jeg enkle ting selv. Og har jo kompiser som kan hjelpe meg også om nødvendig. Men godt å vite på forhånd at jeg må forvente det med denne bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Selv om jeg langt fra vil kalle meg en hobbymekaniker, så klarer jeg enkle ting selv. Og har jo kompiser som kan hjelpe meg også om nødvendig. Men godt å vite på forhånd at jeg må forvente det med denne bilen :)

 

Så bra, alt en egentlig trenger er litt pågangsmot og litt verktøy! Hvis man ikke har tenkt å sette bort alt arbeid så finnes det nok ingen bedre luksus SUV å skru på selv. Uansett bil så blir det litt å fikse på når en bil har gått 160t km :) 

 

Ville nok tatt en NAF test eller fått noen som har peiling på D3 til å gå over bilen før du evt kjøper. Få forhandler til å fikse mest mulig før du kjøper den. Det finnes mange kjøptstråder her så søker du litt så finner du mer info om hva du bør se etter. 

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje- og vannpumpe er skiftet samtidig med reg. reim :) . Fant ut at Webastoen ikke har fjernkontroll og sette seg inn i ferdig oppvarmet bil, og det var skuffende. Men hørte at den kan bygges om med en GSM-kit, slik at man kan sende tekstmelding og aktivere oppvarmingen. Noen som har erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2019 den 23.17, motom skrev:

Det er mye bil for pengene men det er også en 10 år gammel bil. Hvis du ikke har tenkt å skru noe selv så kan det bli dyrt bilhold uansett bilmerke. 

Mye kan gjøres selv på disse bilene og det er vel ingen andre merker som har flere hobby mekanikere og entusiaster som deler alt muligens på forum som dette :)

 

 

 

Dette. Og det viktigste her er "uansett bilmerke". :)
En eldre, velutstyrt luksusbil vil det alltid koste litt å eie. Og det gjelder uansett hvilket merke den har i grillen, om det er LR eller Toyota. Stort sett er det slitedeler i understell som må holdes vedlike, foringer, lager, bremsedeler etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...