Gå til innhold

Antall seter og vei kontroll?


LandRover

Anbefalte innlegg

Hva skjer hvis jeg blir stoppet i Norge for kontroll med min svenskregistrerte 9 seter Defender og de tre setene bak framre rekke ikke er montert. Jeg har disse seter nesten aldri montert da jeg frakter en del saker og ting. Det er bare ved den årlige kontroll som jeg monterer setene. Nå bor jeg i Sverige og har aldri på de 10 år jeg har bodd her blitt stoppet av polisen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett og si. Hvis du blir stoppet i en promillekontroll foreksempel, så må du nok blåse i apparatet, selv om du ikke har bakseter. Og hvis du blåser grønt, så får du kjøre videre.

Hvis du blir stoppet i en fartskontroll, så er det nok fordi du har kjørt for fort. Da får du garantert forenklet forelegg på mange tusen kroner for å ha kjørt for fort, det gjelder både med og uten uten bakseter.

 

Ellers så skjønner jeg ikke helt hva du frykter? Kanskje du får et kritisk spørsmål hvis du har folk i andre seterad uten å ha setene montert...

 

Kanskje du forveksler med reglene for minibuss? Da har Defenderen ofte 12 seter, og alle må være montert til enhver tid. I hvert fall i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forelegg og bot kan du vel ikke få i Norge uansett når det gjelder klassifisering av personbil med antall seter og lignende på en svenskregistrert bil! Det får du uansett ikke med en norskregistrert bil i Norge heller. Det er isåfall en teknisk mangel, og man må vise bilen til ny kontroll. Hvis du derimot i Norge kjører rundt med for eksempel en norskregistrert varebil med bakseter, er den ikke i henhold til avgiftsklassen, og du kan få krav om engangsavgift for personbil. Det er som lafterolf sier ingen krav om å ha setene i personbil montert. Som jeg sa først; det gjelder minibuss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye. Setene har faktisk bare vært innsatt den dagen jeg har vært på den årlige kontroll. Jeg har aldri vært sikker på om jeg kjørte helt lovlig uten seter.  Jeg har intrykk av at politiet er  noe snillere her enn de er i Norge.  

 

En gang ble jeg stoppet på en alkohol rutine kontroll som viste negativ. Da politiet så mitt førekort smilte han og sa at det var "rolig" morsomt at gyldigheten var 100 år fra fødselsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Trenger dem ikke til EU-kontroll heller tror jeg. Fått påpakk når jeg har ribba biler før, men på alle verksteder jeg har vært så har de sagt jeg må inn med beltene, men ikke setene. Så lenge beltene er der, så er alt ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig har jeg aldri hatt bruk for bak/førersetene på den 17 år gamle bilen. De langsgående setene sitter alltid montert.  Forsøker kanskje neste gang å få den gjennom kontrollen uten de to setene bak frontsetene. 

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...