Gå til innhold

Startmotor ,dynamo


Olav

Anbefalte innlegg

Skal bytte registerreim no på TDV6 2.7  2006 model med ACE . (RR sport)

Ca 300000 km.

Bytta den japanske denso dynamo på ca 140000 km da den svikta.

Lurer på om det er lurt å sette i ny dynamo  og kanskje også ny startmotor ,den varer vel ikkje evig,  når først er igang ,sparer vel litt skruing.

Nokon tips  her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har lest at dynamoene varer type 5-6 år.

Nærmer den seg det ville jeg vurdert å bytte den samtidig.

Når det kommer til starteren vurderer jeg selv å bytte min preventivt, akkurat bikket 340'km. (Må bare ta alt det andre først:rolleyes:)

F.eks er min 13 år, si den starter i snitt 4 ganger daglig = 19000. Skulle tro det var modent for utskifting.

 

Noen vil mene det er galskap å bytte deler som virker og kjører til det ryker, mens andre prøver å tenke levetid på komponenter og skifter før det går galt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passert 213 t nå, såvidt jeg vet, med samme starter. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri byttet starter eller dynamo på D3/D4 så jeg har ikke noen formening om hvor mye arbeid det er ( eller hvor trangt det er), men prinsipielt synes jeg det har en verdi "å bruke opp" visse deler før de byttes. Starter/dynamo er slike deler; for meg. Begge deler kan like gjerne holde 200 000-300 000 km og da er det jo meningsløst å bytte all den tid de fungerer.  Det er vel heller ikke slik at bilen tar direkte skade av at starteren/dynamoen streiker?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye skade, bortsett fra tilfeller av brann pga slitasje (og/eller) for høy spenning ut fra dynamo.

Ser ut som flere må bytte dynamo på 150-200'km.

 

Er heller ikke så lett å starte en dieselmotor med automat på gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dynamoen event ryker, så skjer det jo sjelden rett utenfor garasjen eller i nærheten av et verksted,. 

Så eg byttet min på 140ish km. Så vet man at den holder en stund. 5 år nå, og nærmere 80 t km. 

Så har eg den gamle fungerende liggende. 

 

Dynamo burde ta 1 til 2 timer å bytte. 

Avhengig av antall kaffi pauser og fasiliteter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

startmotor, er  kanskje noe mere kronglete å få ut, men det går. 

Den må jo ut ved reg reim bytte, om låse verktøyet skal brukes på svinghjulet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har RRS men og med 2.7 diseasel. Dynamo lader ikke, kjøpte in og skulle bytte, har gjort det før på

andre LR så er ikke noe problem, tenkte jeg...

Desverre er min RRS utstyrt med alt fra options liste, og det betyr at motorrommet er veeeeeldig trangt.

Klarte såvidt å se dynamo når jeg hadde fjernet masse deksler. Snakket med en kompis i UK som driver LR verksted

og han bekrftet det jeg tenkte. Før dynamo kan demonteres, må man demontere flere ander, ting, pumper, vifter

etc. Så da ble det verksted, for det fristet ikke å holde på slik ut på gate, midt i sentrum...

Så hvis du har mulighet, så gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...