Olav Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Skal bytte registerreim no på TDV6 2.7 2006 model med ACE . (RR sport) Ca 300000 km. Bytta den japanske denso dynamo på ca 140000 km da den svikta. Lurer på om det er lurt å sette i ny dynamo og kanskje også ny startmotor ,den varer vel ikkje evig, når først er igang ,sparer vel litt skruing. Nokon tips her ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Har lest at dynamoene varer type 5-6 år. Nærmer den seg det ville jeg vurdert å bytte den samtidig. Når det kommer til starteren vurderer jeg selv å bytte min preventivt, akkurat bikket 340'km. (Må bare ta alt det andre først) F.eks er min 13 år, si den starter i snitt 4 ganger daglig = 19000. Skulle tro det var modent for utskifting. Noen vil mene det er galskap å bytte deler som virker og kjører til det ryker, mens andre prøver å tenke levetid på komponenter og skifter før det går galt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Passert 213 t nå, såvidt jeg vet, med samme starter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Discokongen Skrevet 14. august 2019 Del Skrevet 14. august 2019 Nå har jeg aldri byttet starter eller dynamo på D3/D4 så jeg har ikke noen formening om hvor mye arbeid det er ( eller hvor trangt det er), men prinsipielt synes jeg det har en verdi "å bruke opp" visse deler før de byttes. Starter/dynamo er slike deler; for meg. Begge deler kan like gjerne holde 200 000-300 000 km og da er det jo meningsløst å bytte all den tid de fungerer. Det er vel heller ikke slik at bilen tar direkte skade av at starteren/dynamoen streiker? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 14. august 2019 Del Skrevet 14. august 2019 Ikke så mye skade, bortsett fra tilfeller av brann pga slitasje (og/eller) for høy spenning ut fra dynamo. Ser ut som flere må bytte dynamo på 150-200'km. Er heller ikke så lett å starte en dieselmotor med automat på gir. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Discokongen Skrevet 14. august 2019 Del Skrevet 14. august 2019 Såpass ja, da kan det jo være lurt å bytte litt i forkant:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 14. august 2019 Del Skrevet 14. august 2019 Når dynamoen event ryker, så skjer det jo sjelden rett utenfor garasjen eller i nærheten av et verksted,. Så eg byttet min på 140ish km. Så vet man at den holder en stund. 5 år nå, og nærmere 80 t km. Så har eg den gamle fungerende liggende. Dynamo burde ta 1 til 2 timer å bytte. Avhengig av antall kaffi pauser og fasiliteter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 14. august 2019 Del Skrevet 14. august 2019 Tenker litt det samme, kjører man litt rundt er det kjipt å få stans 50-60mil hjemmefra med full bil osv pga deler man "vet" var på slutten av levetiden. Men alt må vurderes etter bruk/behov og lommebok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ottahol Skrevet 14. august 2019 Del Skrevet 14. august 2019 På min disco 3, 2009 modell. 190' km så lader ikke dynamoen nok. Ligger på 13,8 volt. Regner med at den bør skiftes, slik at ladespenning kommer opp i 14,2 eller høyere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 14. august 2019 Del Skrevet 14. august 2019 startmotor, er kanskje noe mere kronglete å få ut, men det går. Den må jo ut ved reg reim bytte, om låse verktøyet skal brukes på svinghjulet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 15. august 2019 Del Skrevet 15. august 2019 Jeg har RRS men og med 2.7 diseasel. Dynamo lader ikke, kjøpte in og skulle bytte, har gjort det før på andre LR så er ikke noe problem, tenkte jeg... Desverre er min RRS utstyrt med alt fra options liste, og det betyr at motorrommet er veeeeeldig trangt. Klarte såvidt å se dynamo når jeg hadde fjernet masse deksler. Snakket med en kompis i UK som driver LR verksted og han bekrftet det jeg tenkte. Før dynamo kan demonteres, må man demontere flere ander, ting, pumper, vifter etc. Så da ble det verksted, for det fristet ikke å holde på slik ut på gate, midt i sentrum... Så hvis du har mulighet, så gjør det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.