Gå til innhold

Kompressor luftfjæring Range Rover Sport L320


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lenge siden jeg har vært her inne, men har nå rotet meg fra P38 til L320.

 

Har hatt bilen på LR verksted hvor jeg fikk beskjed om at kompressor, tank og ventilblokk må/bør byttes.

 

Det hele begynte med en kompressor som gikk konstant i et par minutter ved oppstart frem til den kuttet og feilmeldingen "Suspension Fault - Normal Height Only" kom opp i displayet.

Bilen fikk 4 nye luftbelger for 2 1/2 år siden og synker ikke, og jeg får hevet/senket bilen frem til den låser seg med nevnte feilmelding.

Da LR verkstedet skulle ha noe rundt 26.000,- for bytte av kompressor, ventilblokk og tank, som jeg syntes er litt i overkant, har jeg bestemt meg for å se på alternative løsninger hos et annet verksted. Verkstedet jeg bruker fikk avdekket kompressoren i dag, men finner ikke noen delenummer på den, bare noen tall skriblet ned på den, som gjør at jeg mistenker at bilen har fått byttekompressor fra en bilopphogger.

 

Mitt spørsmål er om det er noen som ser ut fra de (dårlige) bildene jeg har tilgjengelig om dette er en ny (oppgradert) eller gammel (original) kompressor?

 

Kan jeg f eks kjøpe denne hvis bilen programmeres hos LR verksted i etterkant?

https://www.paddockspares.com/complete-compressor-kit.html

 

De poengterer jo at jeg må vite hvilken kompressor som sitter i bilen, men det er jo anbefalt å bruke den siste utgaven selv om det enkleste er å sette inn en helt lik (plug and play)

 

VIN er SALLSAA146A923252

 

 

Mvh

Christian

20190730_103130.jpg

20190730_103255.jpg

20190730_103305.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er Hitachi kompressoren, eventuelt Dunlop ettermarkedskompressor som er bygget på samme lesten som Hitachi. Jeg vil anta at du kan overhale den du har med nye stempelringer, tetninger og nytt tørkemiddel slik at kompressoren faktisk får puste skikkelig. Ny tank er ikke dumt, lekkasjene er ofte på oversiden av tanken og derav vanskelig å lokalisere i bilen. Hva er årsak til at ventilblokk (er) må byttes i følge ØR verkstedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørkemiddel i blokka, er ofte kilde til lekkasje. Mine 3 på D3en har vært helt hvite av stoffet. Kompressoren så omtrent ut som den trådstarter viser på bildene, og gikk Sundt ved demontering/ønske om overhaling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, totveit skrev:

Det der er Hitachi kompressoren, eventuelt Dunlop ettermarkedskompressor som er bygget på samme lesten som Hitachi. Jeg vil anta at du kan overhale den du har med nye stempelringer, tetninger og nytt tørkemiddel slik at kompressoren faktisk får puste skikkelig. Ny tank er ikke dumt, lekkasjene er ofte på oversiden av tanken og derav vanskelig å lokalisere i bilen. Hva er årsak til at ventilblokk (er) må byttes i følge ØR verkstedet?

 

Takk for svar :) LR mener at man bør ta alt i samme slengen, jeg vet ikke om det er lurt eller ei, men tenker at det sikkert er greit å ta alt, dog til en litt annen pris enn det de forlanger.... Jeg hadde lurt på å gjøre (mye av) dette selv, men når det stoppet seg allerede ved skruene til dekselet, tenkte jeg at det kanskje er greit å skaffe delene selv og sette bort jobben til et verksted. Nå har de riktignok fått av dekselet for meg, men så er jo det store spørsmålet om skruene til kompressoren og braketten er like rustne og vriene å få opp. Ang overhaling er jeg usikker på om jeg er kompetent til å gjøre dette selv og om jeg kommer til å bruke lang tid på dette. Tenker det er greit å få den på veien igjen ganske kjapt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gode muligheter for å renovere kompressor selv, men ofte er skruer og div helt korroderert i stykker. Om du handler alt på en gang er det fort gjort. Mye how to, og videoer på YouTube også. Husk bolter og festeørene som skal i ramma når du har løsnet kompressor, disse er alltid rustet. Smør gjerne inn tank og annet med sauefett før montering, vanskelig å komme til der etterpå. Jeg gikk for AMK på min D3, der stod det Hitachi fra før. Nytt relé er også et must. 

Skal du ha bilen en stund, kjøp diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ser ut som AMK du har funnet fram i linken din - ser bra ut, med medfølgende rele ser det ut til også. Ser det også er med støydeksel for denne - da jeg byttet på Disco 3 var det ikke støydeksel med, det gamle passet ikke så leg lot det være. Uansett er det vel ikke noen fordel å ha varm kompressor kjørende inne i en isolert boks. Støyen er til å leve med. 

 

Dersom du skifter fra Hitachi til AMK må du innom forhandler for å oppdatere suspension modulen med programvare som kan styre AMK kompressoren. Du kan kjøre noen dager før du gjør det, men tror algoritmene for start/stopp er noe annerledes. 

 

Bytt også lufttanken til kompressoren - det ruster pinholes i den. 

 

Kompressor, ventilblokk og tank er overkommelig jobb og fin intro til skruing, men kan være litt trangt å komme til rustne bolter som holder kompressoren. Men skal den av så kan den jo sages ut med vinkelsliper. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...