Gå til innhold

Kjøpt gårdsbruk, trenger traktor


Baklengs

Anbefalte innlegg

Da har en gammel drøm gått i oppfyllelse og familien har flyttet på gård! Her er rikelig med muligheter og plass så blir spennende å se hva vi klarer å få ut av stedet. Men i første omgang trenger jeg tips til hva en fornuftig liten gårdstraktor kan være. Har vært igjennom det meste av gårds og traktorforum, men synes det blir mye useriøst og man er veldig splittet mellom de de forskjellige merkene. Noen her inne som har traktorerfaring og kan gi en nøytral anbefaling av en god traktor? Den skal ikke drive med tungt landbruk. Brøyting av gårdsplass, trekke noe tømmer og andre småoppgaver er primært det jeg trenger den til. Har ikke så mye penger igjen på konto etter kjøp av stedet så en pris mellom 100 og 150 hadde vært veldig greit og frontlaster er et must. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med gård. Prisen tilsier 90-tallet. 

Ford/New Holland er greie traktorer. Fiat og tysk/fransk International/Case også. Ferguson hadde noen dårlige år på den tiden. 

Mye skråstrek fordi fabrikkene slo seg sammen. Ikke lett å vite hvem som er hvem lenger :huh:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sagt det før, og gjentar det gjerne:
velg et merke der det fins stabilt servicenett. Du snakker om traktorer som er 15-20 år gamle eller enda eldre. Fler av merkene Vidar S nevner over her, har hatt endringer på eierskaps og dermed også importsiden i perioden du nevner, og deler er i ferd med å bli et problem. Ikke minst fordi ekspertisen ikke finnes, iaf ikke hos noen merkeforhandlere i mange distrikter.

MF har liksom alltid blitt importert av Eikmaskin, og en 300-serie er ingen dårlig småbrukertraktor. Undervurder heller ikke Zetor, våre har vært i bruk siden midt på 80tallet, og har banka og gått trofast. Ingen moderne teknikk akkurat, men det virker sånn noenlunde bestandig. Ulempen er at de har blitt dyre de også, spesielt alder og tilstand tatt i betraktning.

 

Hvor mye effekt ønsker du deg ? Vil du ha frontlaster ? Hvor bra comfort må hytta ha ? Hva krav har du til størrelse og utseende ?

Et søk på Finn gir deg fort en pekepinn på hva som kan skaffes, men kurante, mindre 4x4 med OK hytta og "moderne tilsnitt " på giring, hydraulikk og laster, går nok fort løs på endel mer enn 100 000kr er jeg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungå modeller med elektronikk, og søk etter traktorer der du får deler til greie priser f.eks fra økonomideler,

 

Ferguson 200 og 300 seriene er greie likeså ford 4000 seriene og fiat/new holland 80/90

https://www.finn.no/b2b/agriculturetractor/ad.html?finnkode=152527570

https://www.finn.no/b2b/agriculturetractor/ad.html?finnkode=153090565

https://www.finn.no/b2b/agriculturetractor/ad.html?finnkode=153007922

 

Vendegir er praktisk dersom du skal manøvrerer mye på gårdsplassen i forbindelse med brøyting.

 

Ofte billigere dersom du kan få kjøpt en pakke med det utstyret (eller mye av det) du trenger

 

Zetor er enkle mog greie dingser, men betjenings komforten ligger noen hakk under de annerkjente merkene. Ikke så mye interesant å finne i det pris segmentet du indikerer, de er enten over eller under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode innspill. Ser også at det er mulig jeg må prøve å skrape frem noen ekstra kroner for å få noe vettugt. Garasjetiden min vil jeg fortsatt helst bruke på de to defenderene våre så hadde vært greit med en viss driftsikkerhet på traktoren. 

 

Denne dukket opp som en mulig kandidat:

https://www.finn.no/b2b/agriculturetractor/ad.html?finnkode=153132115

Endret av Baklengs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på en mindre traktor. En vakker dag må den repareres, og bare en clutchjobb kan bli like dyr som traktoren på digre avanserte beist.

 

Mest mulig mekanisk. Og om det er bare til privat bruk trenger du ikke større enn 50-80hk. Jo mer hk jo mer diesel, og forbruket er veldig økende for hver hk mer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med lafteren, 120 hk beist med elektronisk regulering av hydraulikken er ikke det som trengs til hobby bruk.

 

https://www.finn.no/b2b/agriculturetractor/ad.html?finnkode=152722848

 

Fulgte med mye utstyr, eneste som må sjekkes er eventuelot hvorfro den ryker fra eksosen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maken traktor står tilsalgs i min heimbygd.

Girbokser lager en grufull yling som går igjennom marg og bein. Vet ikke om alle er sånn, men det går en til her som også har samme hylelyd.

 

Men perfekt størrelse. 

 

Jeg hadde en MF 250 med laster. Utrolig solid og lettkjørt traktor som aldri gikk i stykker. Perkinsmotor som er veldig sparsom på dieselen.

 

På en hobbybruk tror jeg en liten traktor gjør jobben.

 

Fiat 580DT er også en sliter med god komfort i hytta. Solid og holdbar.

 

Deutz DX 3,40 eller 3,50 er i samme segment, men ikke så ofte tilsalgs.

 

MF 265 var det linket til over her, knallgod traktor men litt svake framakslinger. Til lett arbeid duger den mer enn nok. Desverre ofte fryktelig kostbar.

 

IH har så mange modeller at selv forhandlerne går i surr, men de har noen veldig sterke lettkjørte traktorer.

Selv har jeg en 633 som jeg liker godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lafterolf skrev:

Deutz DX 3,40 eller 3,50 er i samme segment, men ikke så ofte tilsalgs.

 

Ikke helt enig, i Positiv forstand :)
Dx3,50 var fryktlig moderne for sin tid. Sidemonterte girspaker, flatt gulv, relativt støysvak hytte ( ? ) god hydraulikkapasitet og 40km/h transmission med bremser på alle 4 hjul, også på 2wd utgavene, var det ikke mange andre som hadde på midten av 80tallet.

 

En MF 200serie eller tilsvarende kjennes brått VELDIG gammeldags og bælete  ut, om man har prøvd ratte en sånn Deutz...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Deutz 3,50. Virkelig en flott traktor, selfølgelig er MF 250 i en annen liga, jeg nevnte begge mest fordi kvalitet og størrelse var bra. 

 

DX3,50 kan være trang i girene, viktig å prøvekjøre først. Et annet minus er liten løftehøyde på armene bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MF 300-serie er grovt overprisa pga popularitet., 3000 har diverse problem alt etter modell.  

Ford er veldig bra, men har enkelte årsmodellar/modellar som kan vere kjelkete, slik som 81-83 10-serie med rubiks kube-gir. JD likeså. Eldre JD har eit rotete oppsett i hytta, dvs dei har pedalar og stenger overalt. Dette gjeld helst dei som ikkje har SG-hytta, altså Sekura og Duun (og kanskje nokon til?), med SG-hytte er det ryddigare, men heilt forjæv.. å kome seg inn og ut, i tillegg til at du sit så langt bak på traktorkroppen det går og derfor ikkje ser kroken og panseret blir dritlangt.

Zetor er blitt så dyrt at det er det berre å gløyme. Som regel problem med bremser. 

Fiat er også blitt dyrare med tida, og ofte mykje rusta. Mekanisk veldig bra. 

Valtra/Valmet er bra, men ofte køyrt i skogen med påfølgande manglande skjermar og kræsjing. I god stand er dei dyre. 

Du kan gjere eit kjempekjøp på Landini, Ursus, Belarus, Renault og sikkert nokre andre sidan dei blir oppfatta som ukurante av ein del. Det er dei ikkje, men sjekk tilstand og servicenett.

Det er mykje bra i Case og McCormick, stort sett ingen spesielle feil. 
 

Til hobbybruk kjøper du ein mellomstor traktor, typisk tre- eller firesylindra på 60-85. Traktordekk er dyre, slitne dekk skal reflekterast i prisen. Kjøp billegare enn budsjett og ha pengar tilovers til kjettingar, arbeidslys og vedlikehald. Kjøp eit fat med universalolje frå Fosen og spar ein formue når du skal bytte mange titals liter på bakakslingen og dei andre store holromma.

 

 

Ford 30-serie er frykteleg dyre. Eg hadde heller kjøpt ein 10-serie til halve prisen.

Eg sjølv har ein 6640 frå -94 som eg ikkje kan få fullrost. Om du finn ein med lite timar og helst med den enkle girkassa, SL-serien, så er det eit veldig trygt val.

 

Kanskje enklare om du har eksempel på ein traktor du er interessert i? Lettare å kome med konkrete råd då :)

 

Hugs også på at frakt er frykteleg dyrt. 10000,- held ikkje langt og du kan ikkje køyre ein traktor som ein bil over litt avstand. 

 

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill! Hva tenker folket om disse to? 

 

https://www.finn.no/b2b/agriculturetractor/ad.html?finnkode=153484418

 

Dette er jo 6640 som Radovan ikke kan få fullrost nok. Vet ikke hva som defineres som lavt timeantall, men var ikke avskrekkende mye på denne i forhold til mye annet. 

 

https://www.finn.no/b2b/agriculturetractor/ad.html?finnkode=151965436

Endret av Baklengs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deutzen er så overpriset at det ikke regnes som salg, men svindel.

Dessuten er hytten så primitiv at du knapt ville overlevd en dag inni den.

 

Ford er bra det, men den er så stor at selv jeg ikke ville kjøpt den. En 60hk traktor bruker omtrent halvparten av dieselen som disse digre beistene gjør.

Og store traktorer kan bruke veldig mye diesel om du feks bruker snøfres.

 

 

Men om du skal brøyte 5km vei hver dag ville så stor traktor virket fornuftig.

 

Er du momsregistrert?

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi to. Den skal jeg se på i morgen.

Tror det er mye traktor for pengene. Dette er den minste av storserien til zetor. Solid laster også. 

 

Om du vurderer den hopper jeg av, jeg har allerede traktor og her oppe dukker det ofte opp gode tilbud.

 

Spør igjen.

Er du momspliktig og får igjen mva ved kjøp av traktor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Baklengs skrev:

Gode innspill! Hva tenker folket om disse to? 

 

https://www.finn.no/b2b/agriculturetractor/ad.html?finnkode=153484418

 

Dette er jo 6640 som Radovan ikke kan få fullrost nok. Vet ikke hva som defineres som lavt timeantall, men var ikke avskrekkende mye på denne i forhold til mye annet. 

 

https://www.finn.no/b2b/agriculturetractor/ad.html?finnkode=151965436

Eg kjenner han som har denne forden. Eller, veit iallfall kven han er :lol: Heile familien er grundige, flinke folk, så traktoren er sikkert bra - sjølv om han har nokre timar. 

Forresten rart kor redde vi er for traktortimar her på berget. Som km på bilar. Og på mc, der du blir stempla som idiot av eit visst segment om du kjøper ein som har bikka 50 tusen km. 

Det som tel er jo sjølvsagt tilstanden, og det kjem mest av bruk og vedlikehald. 

Eg kjenner folk som ramponerer alt første veka og andre som ser ut som dei berre har ubrukte ting uavhengig av alder. 

 

6640 er jo i overkant til småarbeid, men hytta er knallgod, lette pedalar, eksepsjonell motor, god oversikt osv. Rett og slett veldig lettkøyrt og ikkje så stor heller. Der er berre ein mindre modell i rekka og den er fysisk like stor. Så kjem ein ned på 30-serien, og den er som sagt overprisa, og dessutan ein heilt annan og meir primitiv traktor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke rukket å omsette for 50.000,- så momsplikten har ikke slått til enda, men den kommer før året er omme. 

 

Den står jo i nabolaget ditt så skal ikke stå i veien for et eventuellt kjøp for din del. Hvis du skal se på den imorgen og ender opp med å ikke kjøpe den, kunne du sendt meg en melding med en liten vurdering av tilstanden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...