Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tenkte det var på tide å lage en liten prosjektråd selv, etter å ha lest  utallige tråder her inne fra deres bilen og hverdag.

 

Litt kort intro: 

33 år,  tømrer som har spesialisert seg på lafting og generelt restaurering av vernede og fredede bygg. 

Siden jeg var 10-12 år har jeg skrudd vw (veteran) og legger gjerne ut noen bilder her av de også om det er lov:)

Foreløpig 1 fantastisk kone og 3 barn på 1, 4 og 6 år.

 

Noen bilder av mine lidenskaper kommer her:

 

 

 

58776C7C-6EA4-4D9A-9743-A1C7F087B8DE.jpeg

C3B9B948-6B02-4276-A920-B803C1025423.jpeg

049DB49F-19B8-435E-A310-DC47DFA2A046.jpeg

842C1EA1-91A0-4840-B23B-76E73AD0B2B6.jpeg

5E66FB5E-20F3-44F3-A8FC-649D7803988F.jpeg

4FE19B19-58FA-4574-A188-31C00583F9E9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Så til poenget!

Etter å ha kjørt D2 04 v8 noen måneder fikk jeg lyst på noe nyere med litt mindre forbruk og endte opp med å kjøpe en usett D3 tdv6 07 HSE buckingham blue 7seter med lav km. 

Vi var selv i utlandet så det ble noen lange uker å vente, men som dere vet.. den som venter på noe godt..

Her kommer i alle fall noen bilder av bilen. Bildene er fra annonsen og er nok sikkert 10 år gamle

278441C5-D89C-4926-8266-CFDCDEE67677.jpeg

715BC522-4B0F-4F12-BF69-778116675675.jpeg

727FD153-7052-452D-B3FB-09E87EF4240A.jpeg

0661419A-019E-439D-9C9B-86C4509317FF.jpeg

0FAE1B6B-8911-4431-8D86-4F6EF589E39B.jpeg

CCB61F9B-197F-4DCA-A980-D57F9D7AB9D6.jpeg

8D0DD546-AAD0-488E-A75E-6829182AD28D.jpeg

75FEB327-3EC4-4282-B3A3-A3D1F16CFEB8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var altså i utlandet og det var lite jeg kunne gjøre derifra, men fikk oversendt en del dokumentasjon på service og andre ting som var utført så jeg fikk satt meg inn i historikken.

Bilen ble solgt ny sør i Tyskland og kom til Norge noen år senere. Har gått noen år på Vestlandet mener jeg og derfor også noe overflaterust under.

Registereim ble byttet i 2015 på 90 968km. Etter å ha lest utallige tråder om havarier og svake oljepumper tok jeg ikke sjansen. Fikk pris på registereim bytte fra 3 verksteder og Sandberg auto på rud var billigst. 

Fikk en kompis til å hente bilen hos selger og fikk den på verksted. Byttet da oljepumpe(forsterket type), vannpumpe, alt av løpe og strammehjul, registerreim og reim til dieselpumpe.

bilen ble ferdig samme dag som vi kom hjem så gleden var stor da jeg fikk betalt regningen og satt meg bak rattet. 

 

736EFBE2-8FA8-45C9-BA2A-5DD5B2EFEB5F.jpeg

8FA56D6E-EFA6-4E9A-8300-77B4A60673CA.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen meter kjøring ble det klart at ikke alt var som det skulle være. Da jeg bremset var det som å ha parkinson. Helt vanvittig risting på rattet. Altså ingen hyggelig overraskelse!

Fikk bestilt deler og gikk for komplett kitt fra https://www.advancedfactors.co.uk/front--rear-disc-upgrade-kits-to-v8-size-12793-c.asp

Oppgraderte til v8 bremser da jeg først var igang ( nå er kl 0423 og minsten har sovnet så nå tar også jeg kvelden. Fortsetter oppdateringen i morgen:) )

Noen bilder før og etter:

 

 

C8A701D5-33C0-490A-A5BE-D1A470BBCFF8.jpeg

7928BF14-3A92-4E35-B5E5-B58F3C956B3B.jpeg

06C0C2AC-5ECD-4FD0-95EB-6DF4D36B5D70.jpeg

C08EED62-6BA3-4F60-B6AF-F077571C1DE4.jpeg

CECD3242-0F4E-4BCC-9B05-7C184A6555FD.jpeg

2E3033CE-F4C6-445C-A047-53A54BED0A72.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ble forøvrig EU godkjent bare få uker før jeg kjøpte den. At et verksted kan godkjenne en bil med slike bremser kan jeg ikke forstå..

Så også at stigtrinnene var litt dårlige så plukket de av og bestilte nye. De var litt dårligere enn jeg kunne forestille meg:)

Har også montert stige, lyktebeskyttere foran/bak og skvettlapper.

 

569FCB58-B45E-4265-99E8-25E68F801704.jpeg

C9A77E6B-57C3-4E44-8008-6CBB64E258AF.jpeg

9B88ECC2-CF14-46DA-914F-B7F5EAD64ADE.jpeg

21F5D9C5-27CE-4908-8CCB-106005FEBA06.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun "hektet" på over og under. Sitter godt fast og lager ingen skader på lakk etc. Helt super:) og billig!

Kan også nevne at jeg har hatt en runde vedr. EGR.

Selger sa at EGR var blokkert og jeg kunne ikke se hvordan det var gjort. 

Fikk hjelp av Siggen og vi demonterte rørene som går fra EGR og opp og det viste seg at de var delvis blokkert. 

Han hadde et sett med blendelokk i kjelleren så vi fikk gjort det ordentlig med det samme. Deilig følelse:)

neste på listen blir å fjerne dpf. 

Kan legge ut noen flere bilder av det når jeg kommer så langt.

Er forøvrig veldig fornøyd med motoren. Mye sprekere enn jeg fryktet og bruker lite drivstoff for å være en så tung bil. 

 

9500962A-0EBE-493E-8A56-496697E755B3.jpeg

1728E463-9757-4D92-8FDF-F7DF1DC3B16B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøpte samme stige til min nå i vår - helt knall super. Og, hadde risting under oppbremsing på min med. Gamle skiver og klosser blei bytta, med synes ikke ristingen blei helt borte selv om den blei bedre<_< 

 

Var det mye plunder å oppgradere bremser til V8? 

FBE4A134-63AC-4A22-966A-045AADF58712.jpeg

15B15526-CC4E-4583-98C2-643B83443055.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Glue skrev:

Kjøpte samme stige til min nå i vår - helt knall super. Og, hadde risting under oppbremsing på min med. Gamle skiver og klosser blei bytta, med synes ikke ristingen blei helt borte selv om den blei bedre<_< 

 

Var det mye plunder å oppgradere bremser til V8? 

FBE4A134-63AC-4A22-966A-045AADF58712.jpeg

15B15526-CC4E-4583-98C2-643B83443055.jpeg

Hei

Nei det er bolt on:) jeg kjøpte et komplett inkl. kaliper. så tar det ikke mange minuttene. Kjøper du ikke komplett sett trenger du strengt tatt bare denne tror jeg?

https://www.advancedfactors.co.uk/seh500013-v8-front-brake-caliper-carrier-l-or-r-also-to-upgrade-disc-size-on-tdv6-2403-p.asp

og denne bak

https://www.advancedfactors.co.uk/sxp500014-rear-brake-caliper-carrier-v8-discovery--rr-sport-2404-p.asp

 

jeg kjøpte dette (ser nå at de har fjernet kaliperne fra setter.. dårlig butikk for dem kanskje :)? )

https://www.advancedfactors.co.uk/kit287d-delphi-premium-rear-disc--pad-upgrade-to-v8-size-kit-1150567-p.asp

Og dette

https://www.advancedfactors.co.uk/kit286d-delphi-premium-front-disc--pad-upgrade-to-v8-size-kit-1150565-p.asp

 

Her er ingen spørsmål spam:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Glue skrev:

Kjøpte samme stige til min nå i vår - helt knall super. Og, hadde risting under oppbremsing på min med. Gamle skiver og klosser blei bytta, med synes ikke ristingen blei helt borte selv om den blei bedre<_< 

 

Var det mye plunder å oppgradere bremser til V8? 

FBE4A134-63AC-4A22-966A-045AADF58712.jpeg

15B15526-CC4E-4583-98C2-643B83443055.jpeg

Min erfaring fra tidligere bremsebytte er at det lønner seg å ta det litt rolig på pedalen så klossene for gått seg til. Vet ikke det har noe for seg, men ser også leverandøren anbefaler rolig bremsing de første 300km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B) Takk for svar. 

Så det der med innbremsing av klosser og skiver. Prøver å ta det veldig mykt nå i starten. Alt kjennes særs rolig og glatt ved myk bremsing... men syntes jeg kjente antyding til samme ristinga før i dag fra 90kmt til 70. Enten har jeg litt noia, eller sp kom ristinga av noe annet som foringer eller nedre styrestag.  Får gi det litt mere tid og noen fler kilometer.  

 

Blir nok å oppgradere ved neste runde/eller om jeg må bytte kalippre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det bytte av bakre mellomaksel i kveld. Sinnsykt så det skulle regne også da! Klissvåt på anklene!

Hadde en liten brumming/vibrering i rundt 80kmt så tenkte dette var synderen. Foringen i midten hadde gjort sitt for å si det sånn..

Leser og ser stadig folk ta dristige selfis på drøye og farlige steder, som tuppen av Trollstigen etc, men dette bilde tar kaka spørr du meg:P

 

216053DA-B001-4F32-A9B9-4F4735638782.jpeg

674C318E-CAA9-4F9A-8DF1-6BCDFBBBD31B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil :-)

Tips til alle med D3 og D4, sjekk gassdemperne på bakluka. boltene som fester disse kan løsne. Og knekker mutteren på innsiden her så er det "big problem"... De var løse både på D3 og på D4 jeg har eid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...