Gå til innhold

Jeger`n - 2001 Defender 110


Ole C

Anbefalte innlegg

Ærede forsamling!

Da er jeg på vei til å bli eier av en Defender (også). Har i noen år hatt en Serie 3 ExMill, og har hatt et par Disco`er (3 og 4), men har lenge gått og siklet på en Defender...

Jeg flyr til Molde i ettermiddag, og planen  er å kjøre bilen hjem til Porsgrunn i løpet av lørdagen. 20 år gammel engelsk bil med nærmere 300 000km på telleren, hva kan gå galt liksom... :-D

Bilen skal være ganske godt fulgt opp, og det eneste spøkelset jeg vet om er en clutch som kanskje begynner å nærme seg slutten. Spennende nok det forsåvidt, men jeg må nesten bare ta en vurdering før avreise.

Men så sitter jeg og lurer litt på ruten jeg skal kjøre. Google vil ha meg til å kjøre E6 gjennom Lillehammer. Men familien var på biltur med menneskebilen på Hunderfossen i våres, og det er ikke akkurat de meste spennende av biltur jeg kan tenke meg fra Lillehammer til Porsgrunn i hvert fall.

Derfor lurer jeg på om jeg skal kjøre fv51 gjennom Beitostølen i stedet. Ca en time ekstra i følge Goggle, men jeg har ikke kjørt nord for Beitostølen før så jeg vet ikke hvordan den turen er.

Noen meninger, tips osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har turen startet med avreise fra Porsgrunn togstasjon. Etter litt bakoverspoling av livshistorien kom jeg frem til at det er 26 år siden sist jeg reiste med tog i Norge. 

For å øke innsatsen litt brukte jeg tiden på perongen før avreise til å fortære en hissig kebab. Whish me luck! :blink:

Endret av Ole C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clutchen tar lenger og lenger ut jo mer slitt den blir. Hvis clutchen kobler ut når du sividt er borti pedalen, er den utslitt. Du merker om den slurer hvis du gir gass på 5 gear. Gjør den det, må du gire ned og lure deg hjem med minst mulig belastning. Er bilen normalt kjørt, er 300 000km ikke noe problem for clutchen. Jeg tror du får en flott tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen kjøpt, og jeg har fått et par timer på øyet. Jeg står nå på utsiden av Biltema i Molde for å handle inn litt ymse for sikkerhets skyld. 

Bilen virker grei, og det er en del å ta tak i. Men jeg var klar over at det kunne bli en del jobb ut i fra info jeg har fått på forhånd, så ingen store overraskelser slik sett. Det fulgte med en bråte med deler, så jeg må sortere litt når jeg kommer hjem. 

F654AD6E-AC93-4864-94A9-DA5418EBBE59.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbudet :)

 

Det ble 10 timer med noen småstopp, men turen gikk knirkefritt. 

Særdeles glad for at jeg tok med Bose headset med støy-kansellering. Har kjørt med vinduene nede fra Molde til Porsgrunn :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Steinar endret tittelen til Jeger`n - 2001 Defender 110

Da har jeg begynt å pusle litt med bilen.

 

Først en skikkelig motorvask, og så bytte av oljer. Så langt:

 

Aksel bak: tappet av en blanding av Baily`s og karamellsaus, og fylte på ny olje.

Pokaler: fyllt på Oneshot. Det var bra med Oneshot der fra før (pokalene ble byttet av forrige eier for et års tid siden).

Aksel foran: Tappet av... Oneshot grease?? Fylt på ny olje, men her tror jeg kanskje det blir et oljeskift til i nærmeste fremtid. 

 

Men da dukker det opp et spørsmål. Har forrige eier fylt oneshot grease på akselen, eller kan det ha lekket inn fra pokalene? Konsistensen var sånn midt i mellom oneshot grease og 80-90 olje. Jeg hører heller ikke noe støy fra akselen som tilsier at det skal være gjort som en lurium-løsning på en slitt aksel...

 

Før behandling med Owatrol og FluidFilm skal det sveises litt i ramme, så det er en fin anledning til å få kjøpt seg et MIG appparat. Har bare pinne apparat fra før.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekker ofte fra pokalene.

Ikke prekært men Baileys i bakdiffer det. Skift ofte inntil riktig farge holder seg. Evt. fyll med diesel og kjør bakaksel oppjekket.

Flytt enden av åndeslangen inn i et hull i ramma bak. Det hjelper på vanninntrengning.

Evt er motorrommet et greit sted å avslutte.

Har man snorkel kan man legge slangen opp i den for mer ekstrem kjøring.

Men jo lenger slange,jo vanskeligere å passe på at den er i orden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, gautes skrev:

Lekker ofte fra pokalene.

Ikke prekært men Baileys i bakdiffer det. Skift ofte inntil riktig farge holder seg. Evt. fyll med diesel og kjør bakaksel oppjekket.

Flytt enden av åndeslangen inn i et hull i ramma bak. Det hjelper på vanninntrengning.

Evt er motorrommet et greit sted å avslutte.

Har man snorkel kan man legge slangen opp i den for mer ekstrem kjøring.

Men jo lenger slange,jo vanskeligere å passe på at den er i orden.

 

Takk for tips.

Det var mer karamell enn Baily’s, så jeg tenker det går fint. 

Litt mer spent på hvor stor lekkasjen kan være fra pokaler til diffen. Får kjøre litt til og så ta et skift igjen.  

4 timer siden, telindnor skrev:

Heisann. Gratulerer med enda en LR. Blir fint å få en hvit en til Porsgrunn også! :)

 

Takk for det :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeger`n trenger nye sommertøfler.

 

Jeg ser for meg følgende hjulpakke:

16X7 Black Modular (ET+8) fra Paddock: https://www.paddockspares.com/6705165bkmo-16x7-black-modular.html

255/85-16 Cooper S/T Maxx

sporvidde økes da med 50mm (felg) og 20mm (dekk), tilsammen 70mm.

35mm på hver side skulle vel ikke lage problemer med skjermkanter, og siden felger bygger litt utover så skulle det vel heller ikke bli problemer med subbing på innsiden.

 

Noe jeg har glemt/oversett tro?

 

image.png

Endret av Ole C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ole C skrev:

 

Noe jeg har glemt/oversett tro?

 

 

Tja...regelverk om endring av sporvidde? 

 

Eller har du godkjenning på mer enn 15mm?  Ev. gir f. og monterer likevel og håper ingen bryr seg etc. 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ole C skrev:

Jeger`n trenger nye sommertøfler.

 

Jeg ser for meg følgende hjulpakke:

16X7 Black Modular (ET+8) fra Paddock: https://www.paddockspares.com/6705165bkmo-16x7-black-modular.html

255/85-16 Cooper S/T Maxx

sporvidde økes da med 50mm (felg) og 20mm (dekk), tilsammen 70mm.

35mm på hver side skulle vel ikke lage problemer med skjermkanter, og siden felger bygger litt utover så skulle det vel heller ikke bli problemer med subbing på innsiden.

 

Noe jeg har glemt/oversett tro?

 

 

Jeg har kjørt med sånne felger før og med 255dekk går det fint . Litt mer sprut på siden av bilen. Men de stikker ikke utenfor skjermene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller gått for wolf felger.

16x6,5" 20,6 innpress. Fungerer fint på dekk opp til 285/75.

Har dårlig erfaring med modular. Noen er bra, men mange er det, eller blir det mye kast i.

Har prøvd mange sett med modular, men etter at jeg gikk over til wolf er det aldri problemer med vibrering i rattet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stig skrev:

Bredere dekk øker IKKE sporvidden... Midten på dekket er på samme plass uansett hvor brede dekkene er!

Selvsagt. Jeg tenkte på at dekket komner 10mm lengre utover nærmere skjerkanten. Dekk ligger midt i felgen uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg var vel litt kjapp i avtrekkeren der ja. Det var altså ytterkant av dekk jeg tenkte på.

Det riktige vil vel bli at ytterkanten kommer lenger ut på hver side med 25mm (felg) + 10mm (dekk). Sporvidden endrer seg riktignok med 50mm (offset).

 

2 timer siden, smedenDY skrev:

Ville heller gått for wolf felger.

16x6,5" 20,6 innpress. Fungerer fint på dekk opp til 285/75.

Har dårlig erfaring med modular. Noen er bra, men mange er det, eller blir det mye kast i.

Har prøvd mange sett med modular, men etter at jeg gikk over til wolf er det aldri problemer med vibrering i rattet :)

Jeg er i utgangspunktet ikke ute etter noe som er alt for langt unna standard. Og jeg ser da at Wolf felgene er et bedre alternativ ja. Takk for tips!

Det fulgte faktisk med et sett med slike på bilen, så det blir kanskje like gjerne å pusse opp disse. Kvitteringen på felgene som fulgte med viser at de er bestilt i grunnet utgave, og jeg mistenker at det ikke har blitt lagt på noe lakk før bruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de bare er grunnet ruster de etter en vinter.

Jeg har sendt mine til metallisering og lakking hos Metalliseringsverket på Harestua.

Da ser de ut som nye, nesten uansett hvor ille de så ut og du har felger som ikke ruster opp før alt annet på bilen er byttet ut med nytt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2019 den 13.47, smedenDY skrev:

Hvis de bare er grunnet ruster de etter en vinter.

Jeg har sendt mine til metallisering og lakking hos Metalliseringsverket på Harestua.

Da ser de ut som nye, nesten uansett hvor ille de så ut og du har felger som ikke ruster opp før alt annet på bilen er byttet ut med nytt :D

Jeg sjekket sandblåsing og pulverlakkering lokalt, og det kom på det samme som nye felger....

Går for en hjemmespikket løsning med de felgene jeg har foreløpig. Det kommer til å koste nok av både tid og penger med å strekke opp hele denne bilen.

 

Skiftet motorolje + filter og rotorfilter i dag. Vet ikke når det ble gjort sist, men nå er det i hvert fall gjort. 

 

Det originale førersetet var gått i oppløsning i ryggen, og forrige eier hadde satt inn to sparco stoler. Fine stoler i grunn, men litt for smale for meg, og jæsklig vonde å komme ut og inn av...

så jeg fikk en pakke med DHL her om dagen med “upholstery kit”.

ganske kurant å tekke om selv, særlig med litt hjelp fra YouTube. 

Endret av Ole C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...