Trope Skrevet 25. juli 2019 Del Skrevet 25. juli 2019 Har oppdaget at automatkassa ikke veksler korrekt og at den ikke girer opp til 4.gir. Har oppdaget oljeflekker under bilen som så ut som motorolje, men mistenker at det er olje fra automatkassa. Hvordan kontrolleres oljenivået på automatkassa? Det ser ikke ut til at denne har peilepinne som jeg på Saab’en. Er det mulig å skifte olje på automatkassa selv? (har skrudd endel bil) Hvor er det mest sannsynlig at lekkasjen kan være? Hvilke prosedyrer er det for skifte, kontroll og påfylling av automatolje. Endret 15 timer siden av Trope Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 25. juli 2019 Del Skrevet 25. juli 2019 D2 har vel egentlig bare 3 gir og lock-up. Giroljen burde være litt rødlig hvis den kommer fra automatkassen. Det er ikke peilepinne på den og motor skal være i gang når du peiler (+ ca 40C) Du finner masse god info om D2 på denne siden (her lenke til hvordan bytte/peile olje på automat) : http://www.discovery2.co.uk/Autobox_Oil.html Det drypper ofte litt diesel fra FPR som renner ned motoren like ved girkassen og ser ut som motorolje så vanskelig å fjerndiagnosere akkurat det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 25. juli 2019 Del Skrevet 25. juli 2019 Girkassen er 4 trinns. I tillegg er det lock up clutch i momentforvanlderen som låser denne , ved bestemte hastigheter. Over ca. 82km/t i 4. gir og over 75km/t i 3. gir. Du fylle rolje gjennompluggen som er øverst i fremkant av bunnpannen på kassen, fyll til det renner ut, så får du en medhjelper i bilen til å trå på bremsen og gire gjennom alle trinnene til første og tilbake til park, et par ganger. Med bilen i park fortsetter du å fylle til det renner over igjen og så setter du i pluggen. Helt teit at det ikke er peilepinne, men sånn er det... Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 8 timer siden, Elchund skrev: Helt teit at det ikke er peilepinne, men sånn er det... Vel, jeg har prøvd å å fylle og sjekke olje på en med peilepinne. Velger nok den uten peilepinne som en klar favoritt. Det er helt umulig å lese ut oljenivå etter røret har vært brukt til å fylle olje( pluss at det skummer noe ). Så kan garantere at du får ett bedre resultat med nivålesning uten peilepinne. Bare man kan prosedyren, for den er ekstremt viktig. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.