Gå til innhold

D3 08 krise! Girkasse lager lyd og bilen vil ikke gå


Anbefalte innlegg

Hjelp!

 

Står på Langestølen i Valdres med kone, to unger, to bikkjer og en D3 08 som ikke vil kjøre. Skulle rygge bilen ut av en innkjørsel og da smalt det ett eller annet sted i bilen. Trodde jeg hadde kjørt på en stein eller no. Så satte jeg bilen i Drive men ingenting skjer. Det bare durer. Ingen errormeldinger eller varsellys. Hva skal jeg gjøre!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa alle gir, men ingen respons. Det rasler i høyre fremre forhjul. Ser ut som det kan være drivakselen. Den ser litt skeiv ut i koblinga til hjulet. Den går rundt når jeg setter bilen i drive uten at bilen går fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis drivakslingen går rundt så vil jeg tro du har et ødelagt cv ledd, antar fremre mellomaksling går rundt også? Hvis du velger et av offroadprogrammene hvor den låser senterdiffen, vil bilen flytte på seg da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nytt CV-ledd her i kjellern, men det er i Lommedalen... Har også mansjetter, låseringer osv. Lommedalen er ikke nødvendigvis i området fagernes (alt er dog relativt)... Du kan sende PM evt!

 

Edit:

Du kan eventuelt dra til et verksted og nappe vekk den drivakslingen og kjøre forsiktig ned til Lommedalen, Bærum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller jeg ville funner et verksted der du er og fått delene entet hentet med en annen bil eller sendt på en buss elns hvis det er mulig, vet ikke om jeg ville kjørt så langt basert på sentersperra, den er clutchbasert og ligger og jobber etter hva bilen føler behov for.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tobba her. Ikke noe du skal kjøre rundt med.

 

Jeg gjetter på at leddet i ytre drivknute har hoppet ut av splines. Antagelig for sent å redde nå. Om så er tilfelle, så har splines blitt runde. Vil tro du trenger hele stikkakslingen på den siden det gjelder.

 

Om så er tilfelle, så har disse hyggelige priser på akslinger:

https://drivlinje.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her følger sommerens solskinnshistorie:

 

Ferien her oppe på Stølsvidda er godt i gang og sommervarmen koker på koia vi ferierer på ved Langestølen.

Det er onsdag kveld og kona ringer meg og er litt skvetten. Hun er ute en tur for å hente ungene som har vært på dagstur med besteforeldre på deres støl ca.15 min unna. Nå skal de returnere til koia med familiens Disco3 `08, men hun forteller at bilen lagde et skikkelig smell idet hun skulle til å rygge ut av oppkjørselen og nå vil den ikke rikke på seg.

Den lager bare en grov skurrelyd når hun setter den i D og R. Ingenting skjer og hun frykter at lyden stammer fra girkassa eller motoren et sted.

Jeg kjenner det går kaldt nedover ryggen og tenker at dette blir en laaaang sommerferie med leiebil og masse knot med familiens unger og bikkjer og alt pikkpakket som får plass i Disco´n og i takboksen.

Jeg legger ut nødmelding her på forumet kl 19.12 (onsdag) med info om at det rasler i høyre forhjul og at det virker som at akslingen er løsnet, og i løpet av de neste 1 time og 30 minuttene har jeg fått tips av flere medlemmer som senker skuldrene mine betraktelig.

Tobba lurer på om det kan være et ødelagt cv-ledd på forhjulet, og tipser om å velge et av offroadprogrammene hvor senterdiffen låses. Når jeg kommer meg til bilen kl 2030 og setter den i lavgir og rock crawl går bilen både frem og tilbake.

Da er det ihvertfall ikke girkassa som har røket! Puster lettet ut.

Samtidig som hjelpen på forumet letter blodtrykket har NAF sendt en bergingsbil for å plukke opp Disco´n. Jeg får jokka bilen opp på lasteplanet og kl 2130 setter bergingsbilen kursen mot et verksted på Fagernes. Bergingsmannen kunne fortelle at det er temmelig stort trøkk på verkstedene i distriktet for tia, og man måtte regne med å vente en stund på å få fiksa bilen.. Flott info.. grøss!

kl 21.21 tar SiggenRRC kontakt på forumet og melder om at han har et cv-ledd liggende i kjelleren. Han kan sende delene jeg trenger oppover med Valdresekspressen idag morges (torsdag). Og om det i verste fall ikke finnes en ledig mekaniker å oppdrive i Fagernes kan han sette seg på bussen sammen med delene å gjøre jobben selv. Snakk om raust tilbud!

I dag morges (torsdag) snakket jeg med verkstedet i Fagernes jeg ble anbefalt for Disco´n. De hadde full ordrebok for de neste 14 dagene, men da jeg forklarte situasjonen la han til litt spøkalt at det ikke var noen mekanikere som ville jobbe overtid imorgen (fredag altså), så han fikk heller gjøre jobben i kveld. Det var nå måte på til god service!

idag kl 1040 kjørte SiggenRRC ned til bussen og leverte pakken med delene til sjåføren slik at jeg kunne hente dem på Rutebilstasjonen i Fagernes kl 1415.

Da hadde NAF på mirakuløst vis fiksa meg en leiebil fra AVIS (visstnok den siste leiebilen som var å oppdrive i Fagernes, i følge NAF, (en knøttliten Renault som man måtte kle på seg)), slik at jeg kunne levere delene selv til verkstedet kl 1430. Kl 1745 ringte han fra verkstedet og sa at bilen var ferdig.

 

Det har altså kun gått knappe 22 timer siden ulykken inntraff til bilen er fiksa igjen!! Helt utrolig at det er mulig!! Jeg er så takknemlig for hjelpen jeg har fått av Lrforum. Hadde aldri fått fiksa bilen uten hjelpen jeg har fått fra trofaste og ivrige medlemmer. Nødhjelpen funket til de grader bra, og alt har virkelig klaffet i det jeg må kalle sommerens solskinnshistorie!

 

 

 

IMG_6046.jpeg

58568974844__2B31998D-2664-4C91-B7CF-6FBCB39C68F1.jpeg

58574952410__A339BE3F-09D1-437D-9971-D423146E965C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...