Gå til innhold

Uling under kjøring i høy fart


RVB

Anbefalte innlegg

Bil: Defender 2004 TD5 160.000 km

 

Har nettopp vært på en fantastisk lengre tur (250 mil) og blitt oppmerksom på en slags ulelyd når jeg kommer opp i hastigheter mellom 60-80 km/t på asfaltveier. I denne hastigheten har normalt lyden fra fødepumpa vært desidert høyest, men nå er ulingen såpass høy at den er plagsom.  Lyden forsvinner ikke når man clutcher og jeg har stor mistanke på at dette er teknisk. 

 

Det skal være byttet samtlige oljer på drivverk for ett år siden. 

 

Kan det være resonans fra mellomaksling eller begynner noe å bli slitt/defekt? Tips mottas med stor takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å plassere en sånn lyd uten selv å ha prøvd bilen. 

 

Slitte dekk, særlig om mønsteret er av en grov type, kan lage mye lyd og vibrasjoner. Hjullager også. 

Alt som går rundt kan lage lyd.

 

Hører du forskjell på lyd i sving kan det tyde på hjullager. Du kan jekke opp ett hjul i gangen og dreie rundt og kjenne/lytte etter ujevnheter etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette opplever jeg også. Lyden har definitivt med hjulrotasjonen å gjøre - samme periode/frekvens og er sterkest ved omtrent 60 og 80 km/t. Den kommer forfra - ikke bakaksel mao.

Jeg har gjort følgende: 

Byttet differensial til en ny men brukt - litt forandring, ikke nevneverdig.

Byttet hjullagre rund baut - null forandring.

Neste aksjon: overhaling av bremser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har undersøkt litt rundt angående olje på hovedgirkasse. I instruksjonsbok står det Dexron2-olje, mens det blir anbefalt MTF-94 på R380-girkasse. Land-Rover kom med en servicemelding ang dette, for en del år siden. 

Fikk MTF-94 i posten idag, men søkte litt på nettet rundt dette. 

Der ser jeg at flere Defender-eiere rundt omkring på kloden, får en uling i fra girkassa i hastigheter rundt 80-90 km/t, etter å ha kjørt en stund med MTF-94. Lyd, ifølge flere, forsvinner med annen olje. 

Kan det være det du også hører? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...