Hallgeir Report post Posted July 19 Min D3 har gått 143k og har en litt ubestemmelig "kvernelyd" et eller annet sted i drivverket. Ikke så at det er plagsomt ille, men den er der. Tror ikke det er hjullager, og lyden virker til å komme fra "ingensteds" midt under vogna. Endrer seg bare med hastighet og ikke med pådrag eller motsatt. Noen tips? Ingen ulyd ved giring etc. Ingen "klonk" eller noe sånt. Bare en konstant ulende kverning som følger hastigheten. Noen som har tips til hvor en bør kikke først? Quote Share this post Link to post Share on other sites
engebo Report post Posted July 19 Bakdiff. Tror det var problemer med noen på 07. Fikk min byttet på garanti. Et LR verksted bør kjenne igjen «uleluden». Det ble helt stille etter bytte. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Hallgeir Report post Posted July 19 1 minutt siden, engebo skrev: Bakdiff. Tror det var problemer med noen på 07. Fikk min byttet på garanti. Et LR verksted bør kjenne igjen «uleluden». Det ble helt stille etter bytte. Er faktisk den jeg har mistanke om. Kan det hjelpe pittelitt å bytte olje? Eller er det bare å bla opp... Quote Share this post Link to post Share on other sites
JokerS30 Report post Posted July 19 10 minutter siden, Hallgeir skrev: Er faktisk den jeg har mistanke om. Kan det hjelpe pittelitt å bytte olje? Eller er det bare å bla opp... Nei, har du lagerlyd, er det ingen hensikt å bytte olje. Dvs ikke for å fjerne lyden iaf. Men du forlenger tida det tar ved å fjerne olja ( og dermed også spon ) med hyppig mellomrom Quote Share this post Link to post Share on other sites
Hallgeir Report post Posted July 19 28 minutter siden, JokerS30 skrev: Nei, har du lagerlyd, er det ingen hensikt å bytte olje. Dvs ikke for å fjerne lyden iaf. Men du forlenger tida det tar ved å fjerne olja ( og dermed også spon ) med hyppig mellomrom Hjelper pittelitt med å utsette det uunngåelige med andre ord. Overhale eller bytte mon tro? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Andershauk Report post Posted July 19 Jeg hadde veldig lager/kvernelyd når jeg slapp gass og rant i hastigheter over 60km/t på min D3 '06. Dette følte jeg forplantet seg i gulv på førerside. Jeg skiftet olje på diff fremme og hørte merkbar forskjell, skiftet olje 3 ganger ganske tett for og få ut all spon og drit, dette med biltema olje. Fylte deretter på med en dyrere(og forhåpentligvis bedre) olje og nå er det ikke mye jeg hører iforhold til før. Ser ut som et lagersett til diffene ikke har avskrekkende pris, spørsmålet er bare hvilket utstyr som trengs for og justere dem inn riktig etterpå Quote Share this post Link to post Share on other sites
trondshj Report post Posted July 19 Begynn med å skifte olje på alle diffene. Finner du spon i en av de, så vet du i det minste hvilken det er. Kjedelig å bytte en diff - bare for å finne ut at lyden fortsatt er der, og at du byttet feil diff... Hilsen en som kunne sverge på at lyden kom bakfra/midt under, og var bekymret for transfer/bakdiff - men et oljeskift avslørte at det var framdiffen som var synderen. "Ny" framdiff, og deretter ble det stille.. Sjekk i alle fall før du handler, og det å få mindre spon i oljen forkorter i alle fall ikke livet til diffen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Hallgeir Report post Posted July 19 Takk for tips alle! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Hallgeir Report post Posted July 26 Hm... Åpnet bak og tappet ut gøøørsvart olje... Og den tappepluggen taler vel ikke akkurat om indre velstand.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
trondshj Report post Posted July 26 Ouch... Den der har nok mer fortid enn framtid ja. Omtrent sånn som tappepluggen til framdiffen min så ut det der. Du skal ikke se bort fra at det er mer spon inne i diffen, så om du har mulighet så kan du forsøke å "flushe" den med litt frisk olje - om du da ikke har en erstatningsdiff klar da. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Hallgeir Report post Posted July 26 Tenkte jeg først bytter olje, og så bytter igjen etter noen mil... Ingen diff liggende nei, og grubler litt på hvor en sånn skaffes på en fornuftig måte, og om jeg skal bytte den selv. Eventuelt overhale Dette kan jeg fint lite om... Tips er særdeles velkomne Quote Share this post Link to post Share on other sites
trondshj Report post Posted July 26 Frisk olje skader i alle fall ikke, og i verste fall så utsetter du et potensielt havari litt. Det er jo prøve https://finndel.no/delebiler.aspx?bk=790201&bil=1 Du kan jo også søke etter bare bakdiff der og se om du finner noe. Eventuelt blir det helt nytt fra England da, men da blir det brått en del dyrere. I mellomtiden kan du jo google litt og se hvilke andre deler du trenger når/om du skal bytte diff. Er den del bolter, og annet snacks som må/bør byttes i samme slengen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Hallgeir Report post Posted July 27 Ble jaffal vesentlig stillere der bak etter oljebytte... Tappet av omtrent to liter, og fylte på det samme. Det jeg fant på nettet sa 1,2 liter, men det er kanskje for modeller uten diff lock? Quote Share this post Link to post Share on other sites
motom Report post Posted July 27 Tror jeg ville sjekket det. Mener det er en eksakt mengde som skal fylles på: Her fra egne notater: The standard diff is 1.1l of Castrol SAF-XO - 75W/90 (TYK500010) (superseded by Castrol Syntrans Longlife 75W90 )The E-Diff is 1.5l of Castrol SAF Carbon Mod Plus (LR019727)E-diff rear: Castrol BOT720 (LR019727) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Andershauk Report post Posted July 27 Får opp samme fyllmengder som motom når jeg sjekker på kroonoil.com. Ikke bra med for mye olje. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Hallgeir Report post Posted July 27 Hm.. Turde ikke fylle på mindre enn jeg tappet ut.. Tviler på om det noengang har vært byttet på denne. Hva vil resultatet bli med overfylling? Dårligere kjøling? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Andershauk Report post Posted July 27 Mener og ha hørt at det påvirker hvordan oljen blir pisket rundt med kronhjulet innvendig i diff. Quote Share this post Link to post Share on other sites
motom Report post Posted July 27 En kort stund er sikkert greit og da får du flushet diffen. Ville tappet av og fylt på 1.5 liter (hvis det var e-diff du hadde) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Hallgeir Report post Posted July 28 Usikker på om jeg har E-diff. Selv om 4x4 sier at lås kobler inn og ut. Må sjekke igjen. Hvis ikke blir det godt vasket der bak Quote Share this post Link to post Share on other sites
oggioffshore Report post Posted July 28 Eg blandet inn en skvett LM ceratec ved olje bytte på diffene mine. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rune80 Report post Posted July 30 Kanskje han her kan være grei om man trenger litt service på diffene. Ingen erfaring selv, men ser jo ut som han bruker kvalitetsdeler da https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=91386961 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Hallgeir Report post Posted July 30 Dæven, det var et godt tips.. Synd han ikke holder til i midt-Norge... Men da håper jeg den holder til jeg får reservedoning på tunet. Så blir det å skru Takk! Quote Share this post Link to post Share on other sites