Gå til innhold

Fjern kvernelyd D3 2007mod..


Hallgeir

Anbefalte innlegg

Min D3 har gått 143k og har en litt ubestemmelig "kvernelyd" et eller annet sted i drivverket. Ikke så at det er plagsomt ille, men den er der. Tror ikke det er hjullager, og lyden virker til å komme fra "ingensteds" midt under vogna. Endrer seg bare med hastighet og ikke med pådrag eller motsatt. Noen tips? Ingen ulyd ved giring etc. Ingen "klonk" eller noe sånt. Bare en konstant ulende kverning som følger hastigheten. Noen som har tips til hvor en bør kikke først? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, engebo skrev:

Bakdiff. Tror det var problemer med noen på 07. Fikk min byttet på garanti. Et LR verksted bør kjenne igjen «uleluden». Det ble helt stille etter bytte. 

Er faktisk den jeg har mistanke om. Kan det hjelpe pittelitt å bytte olje? Eller er det bare å bla opp... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Hallgeir skrev:

Er faktisk den jeg har mistanke om. Kan det hjelpe pittelitt å bytte olje? Eller er det bare å bla opp... :blink:

Nei, har du lagerlyd, er det ingen hensikt å bytte olje. 
Dvs ikke for å fjerne lyden iaf. Men du forlenger tida det tar ved å fjerne olja ( og dermed også spon ) med hyppig mellomrom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, JokerS30 skrev:

Nei, har du lagerlyd, er det ingen hensikt å bytte olje. 
Dvs ikke for å fjerne lyden iaf. Men du forlenger tida det tar ved å fjerne olja ( og dermed også spon ) med hyppig mellomrom 

Hjelper pittelitt med å utsette det uunngåelige med andre ord. Overhale eller bytte mon tro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig lager/kvernelyd når jeg slapp gass og rant i hastigheter over 60km/t på min D3 '06. Dette følte jeg forplantet seg i gulv på førerside.

Jeg skiftet olje på diff fremme og hørte merkbar forskjell, skiftet olje 3 ganger ganske tett for og få ut all spon og drit, dette med biltema olje.

Fylte deretter på med en dyrere(og forhåpentligvis bedre) olje og nå er det ikke mye jeg hører iforhold til før.

 

Ser ut som et lagersett til diffene ikke har avskrekkende pris, spørsmålet er bare hvilket utstyr som trengs for og justere dem inn riktig etterpåB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å skifte olje på alle diffene. Finner du spon i en av de, så vet du i det minste hvilken det er. Kjedelig å bytte en diff - bare for å finne ut at lyden fortsatt er der, og at du byttet feil diff...

 

Hilsen en som kunne sverge på at lyden kom bakfra/midt under, og var bekymret for transfer/bakdiff - men et oljeskift avslørte at det var framdiffen som var synderen.

 

"Ny" framdiff, og deretter ble det stille.. :)

 

Sjekk i alle fall før du handler, og det å få mindre spon i oljen forkorter i alle fall ikke livet til diffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ouch... Den der har nok mer fortid enn framtid ja. Omtrent sånn som tappepluggen til framdiffen min så ut det der.

 

Du skal ikke se bort fra at det er mer spon inne i diffen, så om du har mulighet så kan du forsøke å "flushe" den med litt frisk olje - om du da ikke har en erstatningsdiff klar da. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg først bytter olje, og så bytter igjen etter noen mil... Ingen diff liggende nei, og grubler litt på hvor en sånn skaffes på en fornuftig måte, og om jeg skal bytte den selv. Eventuelt overhale :wacko:Dette kan jeg fint lite om... 

 

Tips er særdeles velkomne:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk olje skader i alle fall ikke, og i verste fall så utsetter du et potensielt havari litt. :)

 

Det er jo prøve https://finndel.no/delebiler.aspx?bk=790201&bil=1

 

Du kan jo også søke etter bare bakdiff der og se om du finner noe.

 

Eventuelt blir det helt nytt fra England da, men da blir det brått en del dyrere. 

 

I mellomtiden kan du jo google litt og se hvilke andre deler du trenger når/om du skal bytte diff. Er den del bolter, og annet snacks som må/bør byttes i samme slengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville sjekket det. Mener det er en eksakt mengde som skal fylles på:

 

Her fra egne notater:


The standard diff is 1.1l of Castrol SAF-XO - 75W/90 (TYK500010) (superseded by Castrol Syntrans Longlife 75W90 )

The E-Diff is 1.5l of Castrol SAF Carbon Mod Plus (LR019727)
E-diff rear: Castrol BOT720 (LR019727)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg blandet inn en skvett LM ceratec ved olje bytte på diffene mine. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...