Hallgeir Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 Min D3 har gått 143k og har en litt ubestemmelig "kvernelyd" et eller annet sted i drivverket. Ikke så at det er plagsomt ille, men den er der. Tror ikke det er hjullager, og lyden virker til å komme fra "ingensteds" midt under vogna. Endrer seg bare med hastighet og ikke med pådrag eller motsatt. Noen tips? Ingen ulyd ved giring etc. Ingen "klonk" eller noe sånt. Bare en konstant ulende kverning som følger hastigheten. Noen som har tips til hvor en bør kikke først? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 Bakdiff. Tror det var problemer med noen på 07. Fikk min byttet på garanti. Et LR verksted bør kjenne igjen «uleluden». Det ble helt stille etter bytte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallgeir Skrevet 19. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2019 1 minutt siden, engebo skrev: Bakdiff. Tror det var problemer med noen på 07. Fikk min byttet på garanti. Et LR verksted bør kjenne igjen «uleluden». Det ble helt stille etter bytte. Er faktisk den jeg har mistanke om. Kan det hjelpe pittelitt å bytte olje? Eller er det bare å bla opp... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 10 minutter siden, Hallgeir skrev: Er faktisk den jeg har mistanke om. Kan det hjelpe pittelitt å bytte olje? Eller er det bare å bla opp... Nei, har du lagerlyd, er det ingen hensikt å bytte olje. Dvs ikke for å fjerne lyden iaf. Men du forlenger tida det tar ved å fjerne olja ( og dermed også spon ) med hyppig mellomrom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallgeir Skrevet 19. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2019 28 minutter siden, JokerS30 skrev: Nei, har du lagerlyd, er det ingen hensikt å bytte olje. Dvs ikke for å fjerne lyden iaf. Men du forlenger tida det tar ved å fjerne olja ( og dermed også spon ) med hyppig mellomrom Hjelper pittelitt med å utsette det uunngåelige med andre ord. Overhale eller bytte mon tro? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andershauk Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 Jeg hadde veldig lager/kvernelyd når jeg slapp gass og rant i hastigheter over 60km/t på min D3 '06. Dette følte jeg forplantet seg i gulv på førerside. Jeg skiftet olje på diff fremme og hørte merkbar forskjell, skiftet olje 3 ganger ganske tett for og få ut all spon og drit, dette med biltema olje. Fylte deretter på med en dyrere(og forhåpentligvis bedre) olje og nå er det ikke mye jeg hører iforhold til før. Ser ut som et lagersett til diffene ikke har avskrekkende pris, spørsmålet er bare hvilket utstyr som trengs for og justere dem inn riktig etterpå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 Begynn med å skifte olje på alle diffene. Finner du spon i en av de, så vet du i det minste hvilken det er. Kjedelig å bytte en diff - bare for å finne ut at lyden fortsatt er der, og at du byttet feil diff... Hilsen en som kunne sverge på at lyden kom bakfra/midt under, og var bekymret for transfer/bakdiff - men et oljeskift avslørte at det var framdiffen som var synderen. "Ny" framdiff, og deretter ble det stille.. Sjekk i alle fall før du handler, og det å få mindre spon i oljen forkorter i alle fall ikke livet til diffen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallgeir Skrevet 19. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2019 Takk for tips alle! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallgeir Skrevet 26. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2019 Hm... Åpnet bak og tappet ut gøøørsvart olje... Og den tappepluggen taler vel ikke akkurat om indre velstand.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Ouch... Den der har nok mer fortid enn framtid ja. Omtrent sånn som tappepluggen til framdiffen min så ut det der. Du skal ikke se bort fra at det er mer spon inne i diffen, så om du har mulighet så kan du forsøke å "flushe" den med litt frisk olje - om du da ikke har en erstatningsdiff klar da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallgeir Skrevet 26. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2019 Tenkte jeg først bytter olje, og så bytter igjen etter noen mil... Ingen diff liggende nei, og grubler litt på hvor en sånn skaffes på en fornuftig måte, og om jeg skal bytte den selv. Eventuelt overhale Dette kan jeg fint lite om... Tips er særdeles velkomne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Frisk olje skader i alle fall ikke, og i verste fall så utsetter du et potensielt havari litt. Det er jo prøve https://finndel.no/delebiler.aspx?bk=790201&bil=1 Du kan jo også søke etter bare bakdiff der og se om du finner noe. Eventuelt blir det helt nytt fra England da, men da blir det brått en del dyrere. I mellomtiden kan du jo google litt og se hvilke andre deler du trenger når/om du skal bytte diff. Er den del bolter, og annet snacks som må/bør byttes i samme slengen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallgeir Skrevet 27. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2019 Ble jaffal vesentlig stillere der bak etter oljebytte... Tappet av omtrent to liter, og fylte på det samme. Det jeg fant på nettet sa 1,2 liter, men det er kanskje for modeller uten diff lock? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Tror jeg ville sjekket det. Mener det er en eksakt mengde som skal fylles på: Her fra egne notater: The standard diff is 1.1l of Castrol SAF-XO - 75W/90 (TYK500010) (superseded by Castrol Syntrans Longlife 75W90 )The E-Diff is 1.5l of Castrol SAF Carbon Mod Plus (LR019727)E-diff rear: Castrol BOT720 (LR019727) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andershauk Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Får opp samme fyllmengder som motom når jeg sjekker på kroonoil.com. Ikke bra med for mye olje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallgeir Skrevet 27. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2019 Hm.. Turde ikke fylle på mindre enn jeg tappet ut.. Tviler på om det noengang har vært byttet på denne. Hva vil resultatet bli med overfylling? Dårligere kjøling? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andershauk Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Mener og ha hørt at det påvirker hvordan oljen blir pisket rundt med kronhjulet innvendig i diff. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 En kort stund er sikkert greit og da får du flushet diffen. Ville tappet av og fylt på 1.5 liter (hvis det var e-diff du hadde) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallgeir Skrevet 28. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2019 Usikker på om jeg har E-diff. Selv om 4x4 sier at lås kobler inn og ut. Må sjekke igjen. Hvis ikke blir det godt vasket der bak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 28. juli 2019 Del Skrevet 28. juli 2019 Eg blandet inn en skvett LM ceratec ved olje bytte på diffene mine. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune80 Skrevet 30. juli 2019 Del Skrevet 30. juli 2019 Kanskje han her kan være grei om man trenger litt service på diffene. Ingen erfaring selv, men ser jo ut som han bruker kvalitetsdeler da https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=91386961 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallgeir Skrevet 30. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2019 Dæven, det var et godt tips.. Synd han ikke holder til i midt-Norge... Men da håper jeg den holder til jeg får reservedoning på tunet. Så blir det å skru Takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.