Gå til innhold

Kjøpsguide D4?


ErlendS

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Etter mange år i tysk bil, må jeg si at jeg oftere og oftere snur meg når det kjører en Discovery forbi.. 

 

Endte med å prøvekjøre en D5, men jeg orker ikke sitte så trangt time etter time <_<

 

 

Så, D4. 

 

Har prøvd å søke litt her, men ser de aller fleste trådene på kjøpsguide etc er for litt eldre biler. 

 

Jeg kunne tenkt meg en 2016 D4 for å få med 2ish år garanti. 

 

Hva er «do’s and don’ts» når vi snakker så ny bil? 

 

Håper jeg ikke tråkker noen forumbrukere på tærne ved å legge ut bilene deres (i disse GDPR tider... :rolleyes:)

 

2 jeg har blinket meg ut; 

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=151671516

 

og 

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=151713425

 

såvidt jeg kan se, rimelig likt utstyrt. 

 

 

 

Setter stor pris på tips! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte biler så det er vel evt utstyret som vil skille på dem.

 

Var D5 trangere å sitte i enn D4? Har ikke prøvd selv men litt overrasket...

 

Ellers er det vel skille på varebiler fom 2014 hvis du vurdererhvite skilt på den etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel greie biler begge de to du hadde blinke deg ut. Personlig synes jeg helsvart interiør er litt kjedelig, men sånt er jo flisespikkeri. Pass på at det er mulig å ta av tilhengerfestet på nr 1. Ikke helt usannsynlig at det er rustet fast.

 

Ellers så er det bare å se på de "gamle" kjøpsrådene på forumet her. D3 og D4 er så godt som identiske på ganske mange områder, så selv om rådene gjelder eldre biler, så er de aller fleste absolutt gjeldende for den årsklassen du kikker på også.

 

Når det er sagt, så hadde jeg ikke bekymret meg spesielt for å kjøpe en D4 fra 2016 med 60-70.000 på telleren. Fortsatt et par år med garanti igjen. Da er det egentlig bare å sjekke at servicehistorikken er ok, og at bilen ser ut til å være sånn høvelig pent behandlet.

 

Om det nå blir til et kjøp, så hadde jeg byttet alt av oljer og smøremidler nesten umiddelbart. Intervallene for skift av olje på både motor og drivverk (differ, transfer og gearkasse) er altfor lange. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, motom skrev:

Flotte biler så det er vel evt utstyret som vil skille på dem.

 

Var D5 trangere å sitte i enn D4? Har ikke prøvd selv men litt overrasket...

 

Ellers er det vel skille på varebiler fom 2014 hvis du vurdererhvite skilt på den etterhvert.

 

Ja, vesentlig. Jeg tror det har noe med brønnen rett innenfor bakluken. Man får ikke plass til statskassa helt bak ved bakluken, så da må man ofre benplass foran. 

 

Jeg prøvde å google litt ang. dette med varebil til personbil. En forhandler mente det var kommet en endring et par år etter 01.01.2014? Men klarer ikke finne noe hold i dette. Så alle biler førstegangsregistrert etter 01.01.2014 har 30 års regel? Er det da 30 år avskrivningstid? Eller null bakseter før 30 år?  

Endret av ErlendS
Tekstendring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, trondshj skrev:

Er vel greie biler begge de to du hadde blinke deg ut. Personlig synes jeg helsvart interiør er litt kjedelig, men sånt er jo flisespikkeri. Pass på at det er mulig å ta av tilhengerfestet på nr 1. Ikke helt usannsynlig at det er rustet fast.

 

Ellers så er det bare å se på de "gamle" kjøpsrådene på forumet her. D3 og D4 er så godt som identiske på ganske mange områder, så selv om rådene gjelder eldre biler, så er de aller fleste absolutt gjeldende for den årsklassen du kikker på også.

 

Når det er sagt, så hadde jeg ikke bekymret meg spesielt for å kjøpe en D4 fra 2016 med 60-70.000 på telleren. Fortsatt et par år med garanti igjen. Da er det egentlig bare å sjekke at servicehistorikken er ok, og at bilen ser ut til å være sånn høvelig pent behandlet.

 

Om det nå blir til et kjøp, så hadde jeg byttet alt av oljer og smøremidler nesten umiddelbart. Intervallene for skift av olje på både motor og drivverk (differ, transfer og gearkasse) er altfor lange. :)

 

 

Rustet fast som i den blir der? Eller at det må sauses inn for å få løsnet?

 

Det har vel vært noen endringer oppigjennom på D4 og? Motor og girkasse?

 

Jeg skrur endel selv (gammel folkevogn som hellig gral) men biler med garanti har jeg hittil latt være. Noen som har ca. kostnad på en slik væske-fornying?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facelift kom i 2012 så etter det så er det vel mindre utstyrsforskjeller men ellers samme motor og girkasse

 

Du får nok av hengerfeste men kjedelig hvis du må bruke vinkelsliper. Tviler på at det er noe problem, bare enklere å la selger fikse før salg :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 120km service på min ifjor, da ble alle væsker unntatt kjølevæske skiftet,i tillegg til at jeg flushet automaten uten filterbytte. Kostet 15k på lokalverksted her i Risør. Ringte bort til British Cars i Kristiansand og de skulle ha 27 000.- for samme jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antageligvis er innmaten i tilhengerfestet satt seg. Noen ganger kan man få det til å fungere greit igjen. Andre ganger ikke. Uansett ikke ditt problem om du sørger for at forhandleren tar jobben. :)

 

Opp til 2012 var det 245 hk og 6-trinns gearkasse som gjaldt. Det eksisterer også noen få 2.7-litere på 190 hk, men de er det ikke mange av. I 2012 forsvant 2,7 literen, og man kunne får 3.0-literen med hhv 211 eller 255 hk i kombinasjon med en 8-trinns kasse. (Nå er vel strengt tatt 3.0-literen en oppgradert versjon av 2.7-literen da men...).

 

Uansett så virker 3.0-literen å være en sold konstruksjon, og det har meg bekjent vært veldig lite problemer med disse motorene. 6-trinnskasse ble med over fra D3 til D4. Også en relativt solid konstruksjon. D3 sliter litt med at torque converter slites. Denne ble oppgradert/forsterket i D4.

 

Akslinger og diffrensialer er de samme på D3 og D4. Det er enkelte forskjeller i hjulopphenget. Blant annet har D4 andre (øvre) bærebruer, andre høydesensorer, mye mer elektronikk +++ Men i det store og hele så er det samme grunnkonstruksjon med mange identiske komponenter. :)

 

Ser at EAØ brått ga svar på priser, så da maser ikke jeg med det. Så får du ta en titt på når det sist ble tatt oljeskift på motor. Om det ikke er så lenge siden, så kan du sikkert utelate det.

Ellers kan en slik service være noe man bruker til å prute med. Forhandlere er ofte ikke så villige til å gå ned på pris, men å gjøre noen oljeskift og slikt kan man ofte få med. Kan hende du kan få en veldig god pris på det om du er flink til å forhandle. :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, trondshj skrev:

Antageligvis er innmaten i tilhengerfestet satt seg. Noen ganger kan man få det til å fungere greit igjen. Andre ganger ikke. Uansett ikke ditt problem om du sørger for at forhandleren tar jobben. :)

 

Opp til 2012 var det 245 hk og 6-trinns gearkasse som gjaldt. Det eksisterer også noen få 2.7-litere på 190 hk, men de er det ikke mange av. I 2012 forsvant 2,7 literen, og man kunne får 3.0-literen med hhv 211 eller 255 hk i kombinasjon med en 8-trinns kasse. (Nå er vel strengt tatt 3.0-literen en oppgradert versjon av 2.7-literen da men...).

 

Uansett så virker 3.0-literen å være en sold konstruksjon, og det har meg bekjent vært veldig lite problemer med disse motorene. 6-trinnskasse ble med over fra D3 til D4. Også en relativt solid konstruksjon. D3 sliter litt med at torque converter slites. Denne ble oppgradert/forsterket i D4.

 

Akslinger og diffrensialer er de samme på D3 og D4. Det er enkelte forskjeller i hjulopphenget. Blant annet har D4 andre (øvre) bærebruer, andre høydesensorer, mye mer elektronikk +++ Men i det store og hele så er det samme grunnkonstruksjon med mange identiske komponenter. :)

 

Ser at EAØ brått ga svar på priser, så da maser ikke jeg med det. Så får du ta en titt på når det sist ble tatt oljeskift på motor. Om det ikke er så lenge siden, så kan du sikkert utelate det.

Ellers kan en slik service være noe man bruker til å prute med. Forhandlere er ofte ikke så villige til å gå ned på pris, men å gjøre noen oljeskift og slikt kan man ofte få med. Kan hende du kan få en veldig god pris på det om du er flink til å forhandle. :)

 

 

 

 

 

 

Takk!

 

Finnes det noen info om endringer som er gjort på bil, motor, gir oppigjennom D4 sin levetid? Har man f.eks fått låsing av lagre i motor med tiden?

 

Nå skal jeg ikke banne i kirken, med å snakke om LR og "historie" mtp. havari og kvalitet. 

 

Eneste jeg selv har hørt om var en kompis med en D4, som hang noen råder ut av blokka. Men der ble det visstnok konkludert med at verkstedet ikke hadde gjort riktig jobb på service. Bilen kom ikke tilbake fra testturen :rolleyes:

 

Men ny motor på garanti, så løste det seg. 

 

 

Av hva jeg klarer å skille vekk av kritikk og dårlig score på ulike "hvem har flest feil" tester, så virker en D4 som en rimelig bra bil! Med dragracing som hobby, jakt og bikkje(r) opp og ned til fjells så virker dette som en god langtursbil! Plass er det plenty av og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, ErlendS skrev:

Ok. Takk for bra info. Regner med den kostnaden var inkl. service? 

 

Gjelder bare å få solgt Q5en nå :D

 

Ja det var inkludert Service

 

Kan jo legge med at du burde se etter fukt på tannstanga da min tydeligvis svetter litt etter gårsdagen... 15 modell gått 136 000. Vet jo ikke om det er noe reelt problem da utenom litt svetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, EAØ skrev:

 

Ja det var inkludert Service

 

Kan jo legge med at du burde se etter fukt på tannstanga da min tydeligvis svetter litt etter gårsdagen... 15 modell gått 136 000. Vet jo ikke om det er noe reelt problem da utenom litt svetting.

 

Tannstang er ikke mye slitedel, så det får garantien evt. ta seg av :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ErlendS skrev:

Så alle biler førstegangsregistrert etter 01.01.2014 har 30 års regel? Er det da 30 år avskrivningstid? Eller null bakseter før 30 år?  


Det er 30år avskrivning på avgiftene, dvs at det fortsatt er 2/3 å betale etter 10år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, trondshj skrev:

Kjør på. :)

 

Og om man ikke kan ha takhøyde for et litt kritisk blikk på bilene våre så tror jeg man kanskje bør gå litt i seg selv. Det biler vi snakker om her, ikke avkom eller religion. ;)

 

 

 

Hehe, høres bra ut. Etter mange år med VW/Audi har jeg egentlig vært ganske heldig, men å forholde seg til Møller videre gidder jeg ikke..

 

Hvordan er det å forholde seg til merkeforhandler på LR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hvordan er det å forholde seg til merkeforhandler på LR?

 

Tja, hva skal man svare på til slikt :D De er vel neppe noe bedre eller dårlige enn Møller, er vel nok av dårlige opplevelser hos begge merkene :(

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil!

Artig og se prissetting og hva km stand utgjør på pris. jeg kjøpte min 2015 modell ifjor, også med alt av utstyr også, som da også var 3 år når jeg kjøpte den samme som din 16 modell gjør i år.

 

Men min hadde gått 125 000 på km og da går prisen ned 120 000.- kontra det din er avvertert til.

 

Man betaler for kilometerstand og nybilgaranti. Grattis, konge bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...