Gå til innhold

Disco2 2002 Limpmode


sekhabbaz

Anbefalte innlegg

Hei, under siste ukens kjøring har jeg opplevd frekvent at limpmode trigges. Det forsvinner etter at man skrur bilen av og på. Har ikke klaret å identifisere en spesiell trigger, men det har skjedd både med gearvelger på «a» og kjøring på enkelte gir. 

 

Vedlagt ligger feilkoden. 

Jeg lurer på om noen er kjent med denne typen feil, hva som kan være årsaken og hvordan man går videre.

Takk på forhånd!

 

Mvh Seb

 

9DAB1076-5221-48BA-A3B3-2D5082F5D084.jpeg

Endret av sekhabbaz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første som jeg kommer på er jordfeil eller skadet ledning som jorder av og til.

Evnt. en dårlig sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, suprlite skrev:

Fikk du "tres amigos" også? Isåfall kan det være solenoid-releet til abs-systemet..

Nei, det var kun M+S / Limpmode.

Jeg mistenker at det er XYZ Switchen, denne har vært påvirket av undervask av bil, mye sprut fra svære vannpøler etc.
Kan det stemme at det potensielt er den som er synderen ?
Har sett at det kan være nyttig å ta de især, rengjøre og sette tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid så lett å feilsøke M+S men det finnes mye informasjon om den på forumet. Det kan vær alt fra lav batteri spenning/lading, til kabelmatten fra girvelger til xyz-bryteren som har brudd, til selve xyz bryteren. Bryteren er dessverre blitt litt dyr men har den ikke vært byttet så bør kanskje det vurderes. Det finnes litt forskjellige varianter av den bryteren (innmaten) men noen har klart å overhale den selv. Bryteren kan også være litt feil justert (den må gi signal om at den står i riktig gir, tilsvarende girhendelen inne i bilen). Kablene som går over girkassen kan gnage litt i en av gjennomføringene eller bare være slitt og da gi samme symptomer. 

 

Får du feilsøkt litt selv så ordner det seg nok, ville begynt med batteri og lading først, så sjekket kabelbunten som går til xyz bryteren. Sjekk også at dash viser riktig girsymbok ift girvelger (når du ikke har får M+S lampene, hvis det er mulig).

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, motom skrev:

Ikke alltid så lett å feilsøke M+S men det finnes mye informasjon om den på forumet. Det kan vær alt fra lav batteri spenning/lading, til kabelmatten fra girvelger til xyz-bryteren som har brudd, til selve xyz bryteren. Bryteren er dessverre blitt litt dyr men har den ikke vært byttet så bør kanskje det vurderes. Det finnes litt forskjellige varianter av den bryteren (innmaten) men noen har klart å overhale den selv. Bryteren kan også være litt feil justert (den må gi signal om at den står i riktig gir, tilsvarende girhendelen inne i bilen). Kablene som går over girkassen kan gnage litt i en av gjennomføringene eller bare være slitt og da gi samme symptomer.  

 

Får du feilsøkt litt selv så ordner det seg nok, ville begynt med batteri og lading først, så sjekket kabelbunten som går til xyz bryteren. Sjekk også at dash viser riktig girsymbok ift girvelger (når du ikke har får M+S lampene, hvis det er mulig).

 

 

 

Takk for god info!

Siden det ble mye kortkjøring på vinter så hadde jeg M/S problemet ganske ofte, men det løste seg når man kjørte den oftere . Da tenkte jeg at det var fordi batteriet hadde svak spenning.
Sjekket volt med diagnose gjennom OBD kobling, der målte den 11,9 (da hadde den stått stille en dag). 
Jeg tok en batteritest hos en dekkverksted, de sa at batteriet lå rundt 70-80%  kapasitet  om jeg husker riktig. Dynamo var fin sa de.
Når jeg kjører bilen ligger volten rundt 14.

Har tenkt å bytte batteri, bare de at man må ha batterier med polstilling 1 som har hindret meg litt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, motom skrev:

Biltema har et som passer. Finnes sikkert bedre batterier men det er vel ikke så mye å si på kvaliteten heller :)

Send meg gjerne link til det som skal passe.
Jeg hadde tenkt å kjøpe deres største AGM batteri men skjønte det som at dette ikke vil passe...


MVH Seb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2019 den 11.05, motom skrev:



 

 

Finner mye info på forumet hvis man søker ;)

 

Tips: i google skriv site:lrforum.com og så søkeordet så begrenses søket til den siden

 

 

Ser at mitt svar som jeg skrev på telefonen aldri ble postet her.
Først og fremst, takk for hjelp og svar so far.


Jeg kjøpte inn et nytt batteri fra biltema. Desverre løste det ikke problemet.
Av det jeg har erfart nå i det siste så ser jeg at:

Feilen trigges nå ikke bare når man kjører gjennom store vannpøler, men også etter å ha stått i kraftig regn (M+S begynte å lyse idet jeg slo på tendingen idag).
Dagene før så har den fungert feilfritt.

I tørre miljøer inntreffer feilen mere skjeldent og sporadisk.

Med tilkoblet diagnose utstyr idag gikk jeg opp og ned igjennom gir valgene, samtidig som jeg kunde monitorere status på w , x ,z og y.
Der fungerte alt bra, så jeg mistenker at selve XYZ switchen er i orden, men at det kan være noen kabler der i mellom som kan være slitt og årsake jordfeil eller lignende.

Endret av sekhabbaz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2019 den 22.41, motom skrev:

Sjekk wiki for post om hvordan bytte kabelmatten, hjelper deg kanskje med feilsøkingen :)

 

 

Takk for svar, jeg prøvde å løsne på første delen av eksosen idag for å komme meg til xyz boksen. Klarte desverre ikke å løsne de 3 skruene under turbo mens jeg lå på rygg. Må få et verksted til å løsne de for meg, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20171218_171408.jpgJeg ville startet med det som tar 5 minutt og er gratis.

Legg deg under ved girkassen og på høyre bakre hjørne finner du en kabel som går gjennom en metall ring. Der gnager det hull og gir kortdlutning i fuktig vær. Flytt litt på kabelen som test og bruk bilen litt.se bildet

 

 

Leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, motom skrev:

Satt de så godt? 2-3 forlengere fra undersiden, evt gå opp til 3/4 latmansarm burde holde. Husk rustløser kvelden før :)

 

 

Jeg prøvde for harde livet men var så vanskelig å få til vridmoment mens jeg lå på ryggen... 

Etter litt googling og mere vilje så fant jeg ut at der er flere som får fjernet boksen uten å ta vekk eksosen. Så da prøvde jeg Litt på nytt og fikk etter hvert løsnet den. 

 

Pinne nr 2 var bøjd og dekket med smuts. Så jeg bøjde den tilbake, renset alting, la på litt ny lithium fett og smurte opp pakkingen me silikon. Nye skru og mutter me locktight også la jeg på et lag med plastidipp. 

 

Måtte bevege litt på gir velgeren for å få tilbake «styrepinnen» på plass, neutralen er bittelitt følsom for å bli lest av riktig av xyz boksen, dog slår den inn fysisk helt uten problemer. Dette er vel noe som kan kalibreres men når jeg testet alting igår virket det ikke som at dette gir noe utslag for kjøringa. 

7A2A4A83-DE2E-477B-BBA1-FAFC36F34FA7.jpeg

12 timer siden, leiohel skrev:

20171218_171408.jpgJeg ville startet med det som tar 5 minutt og er gratis.

Legg deg under ved girkassen og på høyre bakre hjørne finner du en kabel som går gjennom en metall ring. Der gnager det hull og gir kortdlutning i fuktig vær. Flytt litt på kabelen som test og bruk bilen litt.se bildet

 

 

Leif ove

 

Hei Leif Ove og takk for svar. 

Forstår meg ikke helt på bildet (selvom jeg lå under girkassa et par timer igår).

Ser for meg at jeg kan ha hatt et todelt problem: 

 

1 følsomhet for fukt (trigget ved kjøring i dypere vannsamlinger 

2 slitt xyz switch (forhåpentlighvis i orden nå). 

 

Hvis du ser før deg at jeg ligger under girkassa, med hodet mot motor og beina mot bakhjula. 

Er det da fremdeles på min høgre side og ned mot hjula jeg skal finne kabelen? 

 

Mvh Seb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nok bør gjøre nå er å få en kompis til å følge med på girindikatoren i dashen mens du vrir litt på xyz bryteren og prøver å få den til å stå "midt" i giret (hvis det gir mening).

 

Her er ringen som av og til gnisser hull på kabelmatten som går mellom xyz bryteren og girvelgeren.

 

xyz.png

 

 

Hvis du må demontere den, evt bytte den: 

 

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, motom skrev:

Det du nok bør gjøre nå er å få en kompis til å følge med på girindikatoren i dashen mens du vrir litt på xyz bryteren og prøver å få den til å stå "midt" i giret (hvis det gir mening).

 

Her er ringen som av og til gnisser hull på kabelmatten som går mellom xyz bryteren og girvelgeren.

 

xyz.png

 

 

Hvis du må demontere den, evt bytte den: 

 

 

 

Takk for info! 

Dessverre så fikk jeg et nytt m+s varsel i dashen på nytt. Håper å finne en slitt kabel som dere nevner kan være årsaken. Dette gir ihvertfall mening med tanke på vann triggeren. 

 

Kan være den har blitt ytterliggere slitt slik at det kortsluter selv uten vann nå. 

 

Oppdaterer etterhvert som jeg fått sjekket dette ut. 

Tenker isåfall rense vekk skit, legge på plastidipp også et lag med fett rundt metallet. 

 

Skal bli digg å jobbe innenifra bilen denne gangen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte å fuske når det var -20C ute og jeg byttet kabelmatten uten å være 100% sikker på at det var årsaken men tidligere eier hadde byttet xyz bryteren...

 

Sjekket ikke den gamle kabelmatten på min så veldig nøye men fant ingen åpenbare brudd men så hadde de som byttet xyz bryteren også fjernet den stålringen så kan ha vært vibrasjoner som forårsaket bruddet.

 

Alltid kjipt å bytte deler hvis man ikke er helt sikker på hva som er feilen så sikkert verdt å undersøke den nøye for det burde ikke være vanskelig å lodde inn noen nye ledninger der hvis du finner bruddet. Tipper du bør demontere den for du må nok av med varmestrømpe for å finne bruddet.

 

Trøsten er at det neppe er dyre fiksen så fremt du kan feilsøke selv :)

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, motom skrev:

Min begynte å fuske når det var -20C ute og jeg byttet kabelmatten uten å være 100% sikker på at det var årsaken men tidligere eier hadde byttet xyz bryteren...

 

Sjekket ikke den gamle kabelmatten på min så veldig nøye men fant ingen åpenbare brudd men så hadde de som byttet xyz bryteren også fjernet den stålringen så kan ha vært vibrasjoner som forårsaket bruddet.

 

Alltid kjipt å bytte deler hvis man ikke er helt sikker på hva som er feilen så sikkert verdt å undersøke den nøye for det burde ikke være vanskelig å lodde inn noen nye ledninger der hvis du finner bruddet. Tipper du bør demontere den for du må nok av med varmestrømpe for å finne bruddet.

 

Trøsten er at det neppe er dyre fiksen så fremt du kan feilsøke selv :)

 

Lykke til!

 

 

Hvor skal stålringen sitte hen?

Var en stålbrikke som datt av når jeg tok vajeren til girvelgeren, gikk ut ifra at den hørte sammen med mutteren og satte den tilbake ved remontering. 

 

Var det kabelmatta som løste det for deg ?

F3FF86F1-AB8E-47DF-9445-2CD8B672101B.jpeg

59A53817-A73E-4006-B86A-082A6200CE83.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet jeg la ved først viser fordelingskassa sett ovenfra med midtkonsollen fjernet. Ringen sitter på oversiden av kassa, på høyre side.

 

Rundt kablene, som går gjennom metall ringen, er det en beskyttelse folie. Denne må av. Se på bildet hvor det har gnagd hull

20171218_181520.jpg

 

Det er de skarpe kantene som gnager seg inn og gir jordning der det ikke skal være det

 

20171218_180933.jpg

 

Veldig grei jobb å gjøre hvis du tar bort midtkonsollen. 

Jeg tapet over skadene, byttet metallringen med en med gummibeskyttelse og monterte alt sammen igjen. 

 

Loh

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, leiohel skrev:

Bildet jeg la ved først viser fordelingskassa sett ovenfra med midtkonsollen fjernet. Ringen sitter på oversiden av kassa, på høyre side.

 

Rundt kablene, som går gjennom metall ringen, er det en beskyttelse folie. Denne må av. Se på bildet hvor det har gnagd hull

20171218_181520.jpg

 

Det er de skarpe kantene som gnager seg inn og gir jordning der det ikke skal være det

 

20171218_180933.jpg

 

Veldig grei jobb å gjøre hvis du tar bort midtkonsollen. 

Jeg tapet over skadene, byttet metallringen med en med gummibeskyttelse og monterte alt sammen igjen. 

 

Loh

Takk for god beskrivelse og fine bilder. 

Måtte du ta ut kabelstammen eller kunde den sitte kvar mens du gjorde jobben ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hvor skal stålringen sitte hen?

Var en stålbrikke som datt av når jeg tok vajeren til girvelgeren, gikk ut ifra at den hørte sammen med mutteren og satte den tilbake ved remontering. 

 

Var det kabelmatta som løste det for deg ?

 

Ja, kabelmatten løste problemet. Fungerer xyz bryteren og kabelmatten er i orden så er det ikke så mye annet ved girkassen som skal kunne skape M+S feil (veldig sjelden det er noe galt med selve girkassen)

 

Hvis du virkelig vil sjekke den nøye så bør den nok demonteres. Jeg demonterte senterkonsollen for det er enklere å komme til da, men mulig man klarer det uten også. Nå hadde som sagt jeg ikke den metallringen så når alle kontaktene var koblet fra så var det ikke vanskelig å få den ut.

 

La ved et bilde før i dag men ble visst borte :(

 

Prøver på nytt:

xyz.png

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På litt dårlig husk, så tror jeg at jeg kun løsnet den ene enden. Den andre går gjennom girkassetunellen og inn til kontroll boksen under setet. Men jeg fjernet all beskyttelse og vasket ledningene med våtservietter. Fant skaden ved å gli fingrene over ledningene. Tok bort midtkonsollen og da er det bare kosejobb. Husk pop nagler til remontering av tunellen.

 

leif ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...