Gå til innhold

Setebytte i 110 TD5?


OddHEriksson

Anbefalte innlegg

Hei alle forumister !

 

Nå skal dere høre, for her trenges både hjelp og tips.

 

Jeg har etter hvert kommet frem til at jeg må gjøre noe med forsetene i min 06 110. Etter en liten roadtrip i uken som var, typ 12 timers kjøring totalt, har jeg innsett at det å være prolaps-pasient samt eier av 110 er litt i konflikt.

 

Så! Jeg vurderer rett og slett setebytte !

For det er jo ikke bilen det er noe galt med, heller mannen ;)

 

Jeg leste i et av de britiske LR bladene om en som hadde satt inn seter ifra en BMW 1-serie, og hengslet disse i bakkant for å få tilkomst til både batteri og sikringsboks. Synes dette hørtes ut som en ok plan?

 

Mitt spørsmål er så : Er det noen som har prøvd lignende? Alle tips og meninger mottas med takk. 

 

Mvh

Odd Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å sette inn seter fra en gammel Range Rover Classic.

Satt 5 cm høyere og passet meg meget godt. Selv har jeg ikke slik svai i ryggen som de originale Defender setene har og krampa tar meg etter noen timer.

På Vegvesen kontroll så måtte de setene fjernes, fordi de ikke var festet nede i ramma. På spørsmål om hvorfor de måtte ha fester helt nedi der for, så sa de at setene i seg selv var så tunge at de originale festene var for dårlige. Samme med belte feste mellom setene, de måtte også ha stag nede fra ramma.

 

Så nå skal jeg kjøpe meg sete forhøynings rammer og prøve det. Blir ikke det godkjent heller så blir det serie 3 seter med lav rygg, der satt jeg nogen lunde godt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, qcnr skrev:

 

:o 2 framseter koster mer enn det jeg har betalt for noen av bilene mine. 

Tror jeg skal prøve sete forhøyningsrammer først og kanskje er man heldig og det dukker opp noen brukte nyere seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste måten å heve setene på er på bruke distansestykker fra Biltema - disse finnes i ulik lengde. Kutt til et gjengestag i rigtige lengder og skru disse ned gjennom mutrene som sitter original i setebasen. Sett seten på plass og ny skive og mutter på toppen.  Skjær gjerne et spor til skrujern på toppen av gjengestaget.  Stram skikkelig til.  med 45 mm høye distansestykker så blir utsikten fra forsetene mye bedre ;-)  .  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på biltilsynet i Stavanger med min 2002mod110 da jeg skulle ha den godkjent ombygd fra 3-seters varebil til 5-seter personbil.

I og med at jeg hadde byttet framsetene til noen dyre Corbeau stoler (som er helt fantastiske å kjøre langt i), fikk jeg beskjed om å fremskaffe dokumentasjon på setefestene. 

Setene er bygget for og skrudd i de originale festene, dvs jeg må skru ut setene for å komme til batteriet.

Da jeg ikke nådde igjennom med mine argumenter om at setene er skrudd i de originale festene og at han stod på sitt at jeg måtte fremskaffe dokumentasjon på setefester om jeg ville ha dem i bilen ble det til at jeg måtte vise bilen med de originale setene. Mulig han bare hadde en dårlig dag men det var iallefall ikke bare å sette inn seter som man ville........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Atle G skrev:

Enkleste måten å heve setene på er på bruke distansestykker fra Biltema - disse finnes i ulik lengde. Kutt til et gjengestag i rigtige lengder og skru disse ned gjennom mutrene som sitter original i setebasen. Sett seten på plass og ny skive og mutter på toppen.  Skjær gjerne et spor til skrujern på toppen av gjengestaget.  Stram skikkelig til.  med 45 mm høye distansestykker så blir utsikten fra forsetene mye bedre ;-)  .  

 

Har du noe nummer på disse distansestykkene fra Biltema?

Finner ikke noe som heter det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjøtemutter eller koblingsmutter ...  måtte søke litt før jeg fant korrekt navn.  Disse er kraftige og solide slik at det ikke er fare for at noe knekker sideveis. Ulike måter å feste slike på - men det jeg beskrev er det beste jeg har funnet så langt. Å kutte til rør selv krever rør med solid godstykkelse + svært nøyaktig kutting. Ikke noe jeg ville ha anbefalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2019 den 18.41, lafterolf skrev:

Jeg har brukt rør i over ti år uten problemer. Man klarer da fint å kutte rør i rett lengde. Jeg har kortere rør bak enn foran.

Noen ganger er nye ideer bedre ;-) ...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...