Gå til innhold

Dumpet giroljen langs landeveien. Discovery 2.


pso

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Vi fikk havari langs landeveien. Girkassa begynte å tulle og mistet fremdrift. Rullet inn i en busslomme og oppdaget at jeg hadde fått understellsbehandling og litt til, med ATF. 

Ser ut til at det er en sprekk i slangen på oljerøret fra/til girkassen der den svinger inn på kjøleren på venstre side.

Det ble hele familien i bilen på planet på Falk-bilen, til nærmeste verksted. Og leiebil hjem. Ville helst hatt den hjem og fikset selv i ro og mak, men det ville ikke Falk og forsikringen. 

Jeg er litt engstelig for at dette skal bli en dyr reparasjon. Har lest noe om at girkassa må ned for å komme til å skru løs det øvre røret. Kan det stemme? Jeg venter på å høre fra verkstedet. 

 

Har dere noen gode råd og tips i denne situasjonen?

 

Endret av pso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, pso skrev:

Ville helst hatt den hjem og fikset selv i ro og mak, men det ville ikke Falk og forsikringen. 

 

Du kan vel frakte resten av veien hjem for egen hånd, det er jo ikke slik at du må la verkstedet gjøre jobben( hvis ikke forsikringen din dekker det også da ).

Nesten all veihjelp går bare til nærmeste verksted, om ikke hjem er nærmere.

 

Det blir dyrt å få utført på verksted, bare deleprisen her hjemme er jo 3-4 ganger.. og ATF oljen pleier de jo å overprise noe voldsomt på verksteder.

Anbefaler deg å få ett prisoverslag, og deretter ta avgjørelsen.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Brage skrev:

Du kan vel frakte resten av veien hjem for egen hånd,

Men hvordan skal jeg få den hjem? Hadde det gått an å tette slangen med en nødreparasjon og fylle på olje så hadde det vært noe. Men det er nokså høyt trykk her så det skal noe til å holde det tett..? 

 

Måtte ha leid bil-henger, men man må vel nesten ha en like stor bil for å trekke den. Og lappen til det... Sliter litt der. 

Hadde jeg kjent noen som har det kunne jeg jo ha betalt for det. Men vi snakker Rena->Vinterbro. Det er et stykke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Brage skrev:

Hmm, ja det er langt.

Men hvis det er noen som har stor og sterk bil og henger, og lyst til å tjene noen lapper, så er det bare å melde seg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skor seg sjeldent. Men normal timebetaling må man regne med, og så mange timer kan jobben umulig ta. Deler kan du selv skaffe.

 

Vil tro det fort går noen tusenlapper på leie av henger, diesel, slitasje, pølser og kaffe og andre småting underveis. Bompenger også kanskje.

For ikke snakke om at man selv slipper å ligge under bilen mens oljen renner ned i øyne osv, og barna i gata slipper å utvide vokabularet med ord som ryster en herdet husmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

For ikke snakke om at man selv slipper å ligge under bilen mens oljen renner ned i øyne osv, og barna i gata slipper å utvide vokabularet med ord som ryster en herdet husmor.

Sant sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Enden på visa ble, i tilfelle noen vil høre den, at verkstedet fikset saken. Jeg beholdt leiebilen de dagene det tok, og returnerte til Rena for å hente D2’n noen dager senere. Det hele kom på 12-13k. Litt mer enn jeg hadde håpet på, men det var vel ikke så galt allikevel. De var snille med leiebilregninga da.

Nå er bilen solgt, og jeg har lyst på Discovery 4.

Har de siste dagene prøvd å lese meg opp på hva jeg skal se etter av servicehistorikk osv, og har forstått at dette med oljepumpehus og veivlagere er et tema. Kanskje ikke oljepumpehus er tema på D4 forresten?

De mest interessante historiene jeg har lest er noen år gamle. Er det noen som har noe fersk info? Eller tråder av nyere dato?
I hvilken grad er veivlagere en bekymring på D4? Er det noe man bare bør få byttet preventivt? Har noen funnet en metode for å gjøre det enkelt?

Tusen takk til alle dere som deler kunnskap på forumet og hjelper til med å gjøre bilholdet forutsigbart og interessant!

Endret av pso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært mange (om noen?) som har hatt problemer med hverken veivlagere eller oljepumpe her inne, så langt jeg vet.

 

Det har blitt gjort en del forbedringer både på motor og drivverk på D4 vs D3, så selv om bilene er veldig like, så vil ikke D4 nødvendigvis være belemret med de samme feilene.

 

Søker du på kjøpsguide D4 eller lignende på forumet her, så finner du nok råd som fortsatt gjelder, og sannsynligvis litt mer informasjon om hvilke problemer som er gjengangere. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, trondshj skrev:

Søker du på kjøpsguide D4 eller lignende

Det har jeg gjort, men jeg mener å ha sett skrevet at det fortsatt er den samme blokka, og at det med lagrene ikke skal ha blitt fiket skikkelig før i 2014. Men jeg bør kanskje starte en egen tråd på dette. Det blir vel litt rotete å helt skifte tema i en gammel tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du går for en eldre D4 med 2.7 literen så mener jeg at du ikke bør bekymre deg for motoren. Gi den noe bedre vedlikehold enn det LR foreskriver så kommer den nok til å vare lenge.

 

Min 2011 D4 som snart har tilbakelagt 250.000 km har nok gikt en del steder, men det er i understell og andre deler av drivlinjen. Motoren bekymrer jeg meg ikke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...