Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Vidar S

Mini Countryman bra bil?

Recommended Posts

Skal ha meg bruktbil snart og myser på diverse LR, men ser at Mini Countryman selges relativt rimelig. Har litt skepsis til BMW, så er Mini en grei bil eller er det et potensielt problembarn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Morsomt at en som har kjørt LR i 10 år + ( ?   er skeptisk til kvaliteten på BMW  :)

Har hatt en Mini Clubman og eier nå en BMW I3. Begge har fungert 100pst etter forutsetningene.

 

Clubman hadde et klonkeledd på bakstillingen etter ca 40 000km, ble byttet vederlagsfritt på service, sålenge jeg husket si fra før servicen såklart !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skal ha bil for å komme meg til stasjon og vil ikke påføre meg noe som stadig må mekkes på. Vil heller ikke ha noe som koster skjorta å reparere hvis noe skulle komme på. 

Skepsisen til BMW kommer pga. en kollega med 2-3 år gammel BMW 1 serie. Den bilen var svindyr å holde. Stadig vekk reparasjoner på 15 - 30 tusen, f.eks. feil med variabel kam, ABS-unit etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min bedre 1/2 del kjører Mini Countryman All4SD (4x4) 2011. Skinn seter, soltak Automat. Morsom bil å kjøre. Den nærmer seg 70k. kjøpt brukt

Det første som måtte byttes på denne var bakre stabb stags foringer & batteri, Det klunka og slo en del baki der, og fikk opp feilmeldig i displayet og vifra gikk på 1/2 fart og varme tråder virka ikke.Verksteds time ble bestilt, og de byttet batteri og kodet inn det. De mente at ulydene kom av snø og is i bakstillinga og at dette kom til å bli borte til våren.

Fikk beskjed om at alle gjøde pluggene var defekte og måtte byttes ut sammen med ecu og relle som styrer dette,noe vi takket nei til når vi fikk se prisen på delene og jobben.

Bestilte pluggene og relle fra Skruvat.no til en slikk & ingenting, og fikk byttet dette i heimen. Året etter gikk begge hjul lagerene forran. Skruvat.no til reddning igjen. Enkelt og greit å bytte. Ellers har det ikke vært noe trøbbel med denne. Får kjøpt Carly diagnose dings med app som leser av feilkoder og programering av div på bilen til en hyggelig pris.

Så alt i alt synes jeg bilen har vært bra. Bedre en forventet i grunn.

 

Mr.P

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 21.7.2019 den 13.39, parrafin23 skrev:

Min bedre 1/2 del kjører Mini Countryman All4SD (4x4) 2011. Skinn seter, soltak Automat. Morsom bil å kjøre. Den nærmer seg 70k. kjøpt brukt

Det første som måtte byttes på denne var bakre stabb stags foringer & batteri, Det klunka og slo en del baki der, og fikk opp feilmeldig i displayet og vifra gikk på 1/2 fart og varme tråder virka ikke.Verksteds time ble bestilt, og de byttet batteri og kodet inn det. De mente at ulydene kom av snø og is i bakstillinga og at dette kom til å bli borte til våren.

Fikk beskjed om at alle gjøde pluggene var defekte og måtte byttes ut sammen med ecu og relle som styrer dette,noe vi takket nei til når vi fikk se prisen på delene og jobben.

Bestilte pluggene og relle fra Skruvat.no til en slikk & ingenting, og fikk byttet dette i heimen. Året etter gikk begge hjul lagerene forran. Skruvat.no til reddning igjen. Enkelt og greit å bytte. Ellers har det ikke vært noe trøbbel med denne. Får kjøpt Carly diagnose dings med app som leser av feilkoder og programering av div på bilen til en hyggelig pris.

Så alt i alt synes jeg bilen har vært bra. Bedre en forventet i grunn.

 

Mr.P

 

 

Til min 2005 Transporter har jeg fått deler fra Skruvat som svikter etter noe tid. Alltid grei reklamasjon, men mye dobbeltarbeid. Hjullager og varmesikring til vifta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kikker litt på el-bil om dagen. Svært forvirrende bruktmarked :wacko: Prisene ser ut til å falle som en stein.

Jeg har ikke fulgt med underveis og det å sette deg inn i hva som er lurt eller ikke er en prøvelse. Masse betegnelser og batteripakker og ladere og watt og rekkevidde og utstyr.

F.eks. hva skiller en 80 kw fra en 115 kw Golf? Bare motoreffekt eller batteripakke/rekkevidde også?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Vidar S skrev:

Bare motoreffekt eller batteripakke/rekkevidde også?

Kun batteripakke, mao rekkevidde og anvendelighet

Du kan ikke klare deg med en BMW I3 da ? Fantastisk liten kjørebil.

Eller - liten og liten, den har faktisk samme akselavstand som en D2...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minutter siden, JokerS30 skrev:

Du kan ikke klare deg med en BMW I3 da ? Fantastisk liten kjørebil.

 

Jo, kanskje det. ^_^ Plass og rekkevidde?

 

Ser på en Golf som har oppvarmet frontrute og varmeapparat som kan styres med app. Har Bavarian slikt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minutter siden, Vidar S skrev:

 

Jo, kanskje det. ^_^ Plass og rekkevidde?

 

Ser på en Golf som har oppvarmet frontrute og varmeapparat som kan styres med app. Har Bavarian slikt?

plassen er kjempegod for 2, levelig for 2 store og 2 små, og litt mer tvilsom med 2 store og 2 store til, baki. 5 personer går ikke, det er ikke lov heller...


Bagasjerommet rommer en ukeshandel for 4 personer, men det er selvsagt ingen varebil. Dog går vaskemaskin fint inni bilen, når man dropper setene. Det er høyt, så mine Helly-Hansen bager på 90l kan faktisk stå på høykant....


Fins i 60Ah, 94Ah og 120Ah batteriversjoner. Tilsvarer vel ca 22KW, 30KW og ... 40 ? KW


Praktisk rekkevidde vil jeg hevde er rundt 15 mil, 25 mil eller 35mil  (? )på en god sommerdag, mindre på kalde, regntunge og ugreie dager med snø, kulde eller andre forhold som drar ned rekkevidden. Vi har hatt vår 1år og 7mnd, og har kjørt 45000km, og er super-duperfornøyd.  Lettkjørt liten kvikkas, med chassis i KARBONFIBER !

 

Det beste kjøpet gjør du på en 94Ah tror jeg, min personlige mening er at folk uten erfaring med elbil, er MYE mer opptatt av lang rekkevidde enn vi som har kjørt det en tid. 
Fra Nittedal til Trysil kreves en lading på vinterføre med vår 94Ah,  og da står jeg som regel 15-20 minutter, og det har jeg tid til når jeg tenker på at jeg sparer 600kr i drivstoff og bompenger....

PS - Bavariaen har begge deler du nevner, vet det i perioder har vært litt tull med tilgangen på den Appen, men stort sett virker det veldig bra. Bilen mangler rattvarme, det hadde vår førstegenerasjon Nissan Leaf fra 2011...

Edited by JokerS30

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm. Må ta en tur å få prøvekjørt en...

 

Skal legge den inn i autosøket ved siden av Kia, Ionic, Leaf og Golf. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men ikke prøvekjør den, om du ikke vil vurdere seriøst å kjøpe en.


Da vil Kia, Ionic og ikke minst Leaf gå fort ut av Autosøket ditt...blush

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gå for originalen. Denne skal brukes som vinterbil. 71 mod med 10" Minilite og skivebremser. B)
 

IMG_7033.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mini og andre biler er sikkert bra og takk for gode råd.

Jeg endte opp med noe helt annet enn opprinnelig tenkt, men jeg tror det blir bra. Bilen jeg kjøpte er en Ford Focus fra 2006 til 14000,- som har gått 111000. Den er fast og fin i fisken, er bra utstyrt, gjør akkurat det jeg forventer av en bil og til den prisen kunne jeg ikke la være :D. Litt småfiks er det, men jeg kommer uansett utrolig billig ut. Pengen spart kan jeg bruke på noe gøy :) (f.eks. LR)

 

Focus.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...