Gå til innhold

Erfaringer vedr. justering av 3.5 rover V8


joran

Anbefalte innlegg

Er det noen som har gode erfaringer når det gjelder justering av rover v8 og feilkilder. Jeg har nå i en tid prøvd å justere mine stromberg forgassere, tomgang, synkronisert begge med mer,  men etter første tur på landevei kjenner jeg at den ikke går helt fint når man ligger i 60-70,  på tomgang går den fint, Var på EU kontroll i dag og de sa det kunne komme av feil tenning, falskluft og lignende.  Er det noen har som har litt erfaringer rundt dette og opplevd hva som har vært feilkildene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenningstidspunkt må du neste bare ta på gefühlen. Har du stifttenning? Riktig åpning (kamvinkel) er viktig. Prøv med litt tidligere tenning. Du kan ikke gjøre noe galt så lenge motoren ikke begynner å banke (da justerer du tilbake) eller at du ser at temperaturen stiger. Virker vakumklokka og fortenningsmekanismen i fordeleren? Har du vakum der vakumslangen er koblet til innsuget?

 

Hvordan ser pluggene ut? Du er klar over at den ene forgasseren virker på to sylindre på den ene siden, og to på den andre? 

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden membranene er byttet, om dem lekker kan det gi feiltenning og andre symptomer, sliten fordeler kan også gi lignende symptomer .

sjekk o-ringene på temperaturdingsen på sia av forgasserne dem kan gi falskluft. sjekk også funksjon i den.

Lenge sia nålene er byttet stor slitasje i disse vil gi stort bensinforbruk og manglende motorkraft.. ( anbefales bytte på 50k)

 

Så viderebringer jeg en anbefaling fra o-Store i Gratangen..   elektronisk tenning... JA du får noe helt annet og jobbe med..

Min erfaring på overgangen til moderne tull er bare god så dette anbefales...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til tipsene over, hvor skrur du når du justerer forgasserne?

 

Finnes to måter å justere Stromberg på. Enten har du utgaven der du justerer setet, da er justeringsskruen i bunn av forgasseren. Har du den andre utgaven skrur du ut stempelet og justerer nåla med ett enkelt spesialverktøy.

 

Ny membran og riktig olje i forgasseren er også viktig.

 

Ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Elvehundre skrev:

I tillegg til tipsene over, hvor skrur du når du justerer forgasserne?

 

Finnes to måter å justere Stromberg på. Enten har du utgaven der du justerer setet, da er justeringsskruen i bunn av forgasseren. Har du den andre utgaven skrur du ut stempelet og justerer nåla med ett enkelt spesialverktøy.

 

Ny membran og riktig olje i forgasseren er også viktig.

 

Ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Justeringen i bunnen var vel den eldste (og enkleste?) metoden for justering av blanding. Fantes et flott lite verktøy fra Biltema for justering. Skru ut: feitere blanding. Skru inn: magrere blanding (om jeg husker rett) 

 

Det med "riktig olje" var jeg ikke så nøye på. Den "riktige oljen" er tynn og renner lett gjennom en slitt forgasser. Tykkere olje varer lengre og gir kjappere respons ved gasspådrag. Man må bare passe på at den oljen man bruker ikke ødelegger membranen. Olje og gummi er generelt ikke gode venner. 

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp komplett fordeler med elektronikken på plass.

Ta også med nåler og sete til forgasserne, evt. send dem til Norsk Forgasserservice for overhaling.

Å fikle med slikt av gammel og slitt versjon blir aldri bra og mekanikeren blir fort gråhåret.

Husk at motor som ånder mye slår ut på justeringen av gassere og kan av og til med fordel

ledes rett ut i friluft istedenfor via innsug og motor.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Dag Lislerud Midtfjeld skrev:

Bytta gassere til Weber 500 og mallory fordeler + ny kam på min v8. Funker flott

Har vurdert å bytte forgasser oppsett ja,  du byttet hele oppsettet med manifoil også og har nå kun en forgasser?  Tror kam'n min er ok, sjekket når jeg hadde motoren åpen for en tid tilbake,  jeg har holdt på litt nå å feilsøkt/justert og tror kanskje det kan være et tenningsproblem.

Når det gjelder tenningen så er det faktisk elektronisk tenning... ja burde jo at sett det tidligere.  Er det noe justering der som jeg bør være obs på? mulgheter for dårlig Coil? noen gode sjekke triks for å test den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, joran skrev:

Når det gjelder tenningen så er det faktisk elektronisk tenning... ja burde jo at sett det tidligere.  Er det noe justering der som jeg bør være obs på? mulgheter for dårlig Coil? noen gode sjekke triks for å test den?

 

men hvis fordeleren er slitt kan det skape krøll allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...