Gå til innhold

1974 Exmill


HåvardW

Anbefalte innlegg

Neste jobb ble å bytte mye av styringen, overgå hele kjølesystemet og bytte radiatorpanel.

 

Målet var i hovedsak å bytte ut et rustet radiator panel og bytte alle slitedeler i styring. Med radiatoren av og mye lett tilgengelig ble kjølesystemet overgått.

 

Fronten ble plukket fra hverandre,

 

IMG_20191201_213059.jpg   IMG_20191202_220251.jpg

 

Med radiator og frontpanel ute

 

IMG_20191216_221315.jpg   IMG_20191217_150042.jpg

 

Alt av styring fra styresnekke ble demontert,

Ramma ble spikket ned og fjernet alt av gammel techtyl, grunnet og lakkert. i denne omgang fra torpedovegg og frem.

 

IMG_20200112_152701.jpg   IMG_20200118_141557.jpg

 

Ny hjelpesnekke montert i ramme, nye endeledd overalt og styredemper, byttet også øvre og nedre arm på hjelpesnekke ettersom de gammel hadde noe slark i feste til snekke.

 

IMG_20200121_151336.jpg   IMG_20200121_203414.jpg   IMG_20200220_202937.jpg

 

 

Var heldig å fikk tak i et veldig pent donor radiatorpanel fra Exmill.

Denne ble sandblåst, grunnet og lakkert.

 

IMG_20191009_112509.jpg   IMG_20191027_102413.jpg

 

IMG_20200112_130418.jpg   IMG_20200121_141205.jpg

 

Termostathuset og ble demontert og byttet pakninger, og malt opp i Duck egg blue.

 

IMG_20200112_202719.jpg  IMG_20200116_215645.jpg

 

Radiator til varmeaparatet ble byttet og fikk livets glans tilbake.

 

IMG_20200112_001129.jpg   IMG_20200125_223502.jpg   IMG_20200125_224040.jpg

 

IMG_20200125_225105.jpg   IMG_20200125_233947.jpg

 

Forsvartes gjennomstrømmingsystem ble i dette momanget koblet fra, ventiler i skjerm skal beholdes men slanger til blokka ble fjernet og erstatet med løsning tilsvarende sivil serie 3,

'T' stykke fjernet fra motorblokk tapp, og 'Y' stykke fjernet fra bakre kjøleslange på toppen.  Ettersom gjennomstrømmingsystemet aldri vil bli brukt på bilen ble det fjernet for å få et ryddig og renere motorrom. Det er også enkel jobb å sette dette tilbake til forsvarets patent.

 

IMG_20200220_202752.jpg   IMG_20200220_202858.jpg

 

Med mesteparten montert tilbake på bilen, alle kjøleslanger ble byttet ut med nye.

 

IMG_20200126_133748.jpg   IMG_20200126_153105.jpg

 

Med fronten tilbake som det skal se ut, klar for nye jobber.

 

IMG_20200220_205526.jpg   IMG_20200220_205555.jpg

 

 

Endret av HåvardW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

este jobb ble en intens langhelg for å bytte fjærer, fikk tak i brukte men fortsatt fine parabolfjærer som byttet ut rustene og litt splittet originale fjærer. Ønsker å holde bilen så nære original som fornuftig men parabolfjærer er den største og fineste oppgraderingen jeg har gjort, det gjør virkelig bilen til en ny opplevelse å kjøre. Fjærer, nye støtdempere og foringer på alle hjørner gjorde underverker for comfort og kjøre-egenskaper.

Noen førbilder. Med gamle fjærer og støtdempere.

IMG_20200209_125115.jpg  IMG_20200207_224951.jpg

litt svevende aksler underveis

IMG_20200208_011418.jpg

Nye foringer ble presset inn i fjærene, hjemmesnekra verktøy med gjengestang og piper funker kjempe bra.

 

Bakre foringer i rammen var noe sta men kom ut til slutt, måtte drille ut gummi og kutte ytre hylse forsiktig. Ny foring presset inn med samme verktøy som i fjærene.

IMG_20200211_195511.jpg  IMG_20200213_220707.jpg

Fjærer nylakkert og klare med foringer.

IMG_20200211_223446.jpg  IMG_20200208_131436.jpg

Nye støtdempere, ubolter, og fjærbolter rundt om og nye sjakler bak etter gamle bolter måtte kuttes av.

IMG_20200222_121023.jpg  IMG_20200222_121029.jpg

IMG_20200222_121004.jpg

Første luftetur med myk exmill, første gang for denne bilen siden 1974

IMG_20200313_172407.jpg

 

Endret av HåvardW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, gautes skrev:

Da holder gjengene litt lenger.

 
Ja virker sånn og synes gjengestangen vrir seg litt mindre ved sta foringer som ikke vil ut.

 

19 timer siden, Vidar S skrev:

Smøre gjengene godt er også lurt

 

Ja det er lurt, mye WD40 e.l. på gjengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...