Gå til innhold

1974 Exmill


HåvardW

Anbefalte innlegg

Litt på etterskudd er det klart for legge ut prosjektet mitt.
Bilen er en Serie 3 1974 exmill, denne har som mange andre vært en sambandsbil.
Jeg ble den heldige eier i november 2018 etter flere år med ønske om seriebil. Denne bilen er ikke malt siden den var i tjeneste og har kun et lag med camo. Den er ikke skrudd i hjel og er mer eller mindre original, noe feil var det når jeg kjøpte bilen, men gi meg litt tid så skal vi få gjort noe med det!

 

Ettersom at jeg er litt sent ute med å starte prosjekttråden så vil jeg legge ut det mest vesentlige jeg har gjort med bilen så langt, til tråden har tatt igjen tiden.

 

 Slik så bilen ut når den kom hjem, bilen ble kjøpt i Hølen og kjørt en kort tur til Moss for å feire julen 2018 der, bilen bor hos meg i Oslo, tørt og godt inne. Jeg har i skrivende stund hatt bilen i drøye 8 måneder og er blitt veldig glad i den, Seriebil har vært drømmen lenge og virkeligheten har stått til mange års forventning. Let’s og

IMG_20181225_120750.jpgIMG_20181225_120722.jpg

 

 

 

IMG_20181225_120824.jpgIMG_20181225_120809.jpg

 

 

Endret av HåvardW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første problemet som oppsto var clutch. Problemet startet over juleferien, etter en kjøretur med mindre og mindre clutchpedal gikk pedalen tilslutt i gulvet i det jeg kjørte inn i oppkjørselen. Da var reservoaret på master sylinderen nesten helt tomt, jeg fant en lekkasje inne i stempelet på master sylinderen, den var ganske ferdig, dette var original sylinderen fra 1974.  
Jeg satt i gang å lufte clutchen og dette fungerte fint gjennom resten av julen, det ble flere turer uten problem. Etter noen dager så var det tid for en litt lengere kjøretur for å flytte bilen fra Moss til Oslo. Turen gikk veldig fint den, helt til Sørenga, da var det slutt på å velge gir i fart. Null clutch. Etter et lite suksessfullt forsøk på å lufte litt ved siden av veien bar det hjem til Bislett i lavserie, 3 gir og dertilhørende fart. Dette var ikke noe problem, det bare tok litt tid.

Deretter kom en uke på åpen gate på Bislett med skruing på kveldstid (første uken i Januar… noe kaldt), pedaltårnet ble tatt ut, jeg byttet clutchmaster og slave sylinder. Jeg brukte muligheten til å pusse ned, lakke, og smøre opp pedaltårnet. Ved montering måtte jeg bytte clutchrøret som går langs torpedoveggen ettersom jeg måtte ofre det pga koblingen mellom rør og masteren satt bom fast. Og etter en oppklarende telefonsamtale med Gaute var systemet luftet og bilen kunne kjøres inn i garasje, varm garasje.

 

IMG_20190106_143620.jpg

IMG_20190107_192218.jpgIMG_20190107_192238.jpgIMG_20190109_175000.jpgIMG_20190109_174947.jpg

 

Endret av HåvardW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste jobb, kanskje ikke den største jobben men det ga stor glede og gjorde mye for interiøret i bilen.

Batteriboksen og rattet ble pusset helt ned, grunnet og lakket opp i matt sort. Rattet var ganske slitent, det originale sorte belegget hadde sagt takk for seg for en god stund siden og batteriboksen var ikke stort mye finere. Sprekker i rattet ble fylt før primer, resultatet ble ganske fint, og rattet holder seg godt i bruk, noe krakelering i stresspunktene har jeg sett. enkel jobb som løftet kjøreopplevelsen. 

Før: Slitt ratt og slitne puter

DSC09645.JPG

IMG_20190305_220429.jpgIMG_20190305_214824.jpg

 

Etter: sammen med nye seteputer fra Exmoor trim ble 1974 overraskende behagelig.

IMG_20190310_113505.jpgIMG_20190523_162401.jpg

Endret av HåvardW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott exmil du har fått deg! Ser ut som du har et godt utgangspunkt for en original bil :)

 

De trives godt når de blir brukt jevnlig :)

 

Fyi, du kommer ikke inn i p-huset til Oslo City med exmil :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, jorgenht skrev:

Fin bil! Bra arbeid :)

Er i samme situasjon som deg, ”ny” Ex mil, og litt jobb og gjøre :D

 

 Takk.  Morro, det er herlige biler :)

 

6 minutter siden, motom skrev:

Flott exmil du har fått deg! Ser ut som du har et godt utgangspunkt for en original bil :)

 

De trives godt når de blir brukt jevnlig :)

 

Fyi, du kommer ikke inn i p-huset til Oslo City med exmil :D

 

Takk, jada den er ganske original, det vil ikke bli 100% med meg som sjåfør men jeg prøver å gjøre så mye originalt som jeg kan.
Hehe takk for tipset, skal ikke spørre hvordan du vet.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Neste jobb ble fornying av tenningssystemet, selve Ducellier fordeleren ble sittende men fikk nye stifter, kondensor, topplokk, rotor, coil, tennplugger og tennpluggledninger.

Resultatet ble at bilen gikk bedre enn noen gang i mitt eie og ble kvitt en del deler av ukjent produsent og opphav.

IMG_20190424_232731.jpg    IMG_20190425_182756.jpg

Før bytte, både coil og tennpluggledninger av tvilsomt fabrikat.                                              Etter bytte med Lucas og Land rover orginal deler

 

Så var det klart for forgasser overhalling.
Zenithen ble plukket helt ned og skrubbet, og kjørt i ultralydvasker. Jeg kjøpte et sett med original deler fra Zenith for oppbyggingen og byttet alle dyser og ventiler, selve fargasserhuset på en Zenith som kjent for mange er ikke veldig glad i varme (praktisk nok..) jeg pusset det flatt med sandpapir på et helt flatt speil for best mulig tenning med de nye pakningene.

IMG_20190427_190131.jpg  IMG_20190427_190144.jpg

Før demontering

IMG_20190428_111109.jpg  IMG_20190428_163607.jpg

Greit å holde orden over alle de små delene

IMG_20190428_170152.jpg  IMG_20190428_170209.jpg

Etter overhalding, så plutselig noen år yngere ut.

Resultatet var en helt annen kjøreopplevelse, så dette var svært nødvendig, mer responsiv og mye sterkere i pådrag, brukte noen av de første turene til å gjøre nødvendige justeringer og litt etter litt fant jeg det som motoren likte best.

Avgasskontrollen fikk også en liten overgang i samme momanget,

IMG_20190423_205647.jpg  IMG_20190423_210844.jpg

 

Endret av HåvardW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tidligere eier av bilen har gjort om alle lyspærer til led, men blålige ledlys har lite å gjøre på en bil fra 74 etter min smak så original sokler og pærer ble satt tilbake.
Jeg byttet samtidig bremselys switch.

IMG_20190520_002039.jpg  IMG_20190520_002045.jpg

Led pærer (veldig kaldt/blått lys)                              Nye orginalpærer (mye varmere lys)

 

Bilen fikk samtidig nye låser.

IMG_20190524_173854.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Eksosanlegget var ikke originalt eller av originaltype da jeg kjøpte bilen, og hang noe lavere enn nødvendig under rammen, noe som verken var pent eller praktisk i terrenget. Gjennom forumet kjøpte jeg et anlegg av originaltype som var ganske nytt og satt inn, det satt en ganske åpen potte på gammelt anlegg, og med nytt anlegg fikk bilen både finere og noe lavere lyd.

 

 IMG_20190430_223044.jpg  IMG_20190521_064308.jpg 

 

Jobben med å bytte fikk greit når gammelt anlegg skulle kuttes opp og kastes.  Her henger det gamle anlegget langt under rammen.

 

 IMG_20190521_070039.jpg  IMG_20190524_084314.jpg

 

Ny eksos ble innkjørt i gjørme og regn, bare litt morro såklart

 

7 minutter siden, jorgenht skrev:

Pent! 

Takk ^_^

 

 

Fangeren foran var malt sort men begynte å slippe flak, så den ble strippet ned til galvaniseringen. Noe jeg synes exmillene kler veldig godt (smaksak)

 

 IMG_20190607_161246.jpg  IMG_20190612_125528.jpg  IMG_20190621_135106.jpg

 

 

Neste lille jobb ble å bygge om fra original exmill passasjer seteskinner, (av typen som bare ligger oppå to skinne uten justering.) Til seteramme med justerbare skinner under, sammen med høyrygg seter for både komfort og sikkerhet.

 

  IMG_20190708_141712.jpg  IMG_20190708_150746.jpg  IMG_20190708_182059.jpg

 

 

Bilen hadde noen uoriginale brytere på dashbordet og manglet forklaringene fra forsvaret, noe Gaute så klart hadde i sitt skattekammer … så fikk den tilbake de riktige forklaringene fra forsvaret, sammen med riktig utsende brytere selv for uoriginale arbeids/camp lys bak.

 

  IMG_20190809_181050.jpg  IMG_20190810_115609.jpg 

 

Endret av HåvardW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Skikkelig flott med før og etterbildene.

Pen jobb så langt. Kjør på.

 

Takk Gaute, du har jo fulgt dette fra begynnelsen egentlig og kommet med masse god kunnskap og ikke minst deler. takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jobb som lå i kortene hele tiden var at baktraversen burde byttes, og etter en noe uheldig insident på Rudskogen var det brått mere nødvendig enn før...
Så hele sommeren 2019 ble kjørt uten bakre bensintank pga ødelagt fest i taktravers.


Jeg hadde heldigvis veldig god hjelp i Bengt Larsson. Han har lang erfaring med både sveising og biler i kategorien ‘’svært grom’’.
Han stilte med mig og kunnskap. Så da ble det tur fra Oslo til Sandnes for ny baktravers.

 

 IMG_20190815_141035.jpg  IMG_20190815_141030.jpg

Tiltand:  kjeks..

 

 

 IMG_20190815_194724.jpg  IMG_20190815_210711.jpg

Bengt i aksjon med å kutte ut gammel travers.

 


Jeg kjøpte ny komplett travers med chassis forlengere fra England. Vi kuttet ut gammel og sveiset inn ny, chassiforlengerene kommer med kun tre sider og det må suppleres med stål for å bokse den inn, (iallfall fra produsent jeg brukte) Vi overførte gulvstøtter fra gammel travers og la opp ledningsnettet internt i ramme som originalt.

 

  IMG_20190815_141458.jpg  IMG_20190817_114901.jpg

 

Bakre bensintank, hengerkontakt og svettlapper kom på plass igjen og nye rammedeler ble fluidfilm behandlet innvendig.

 

 IMG_20190918_182542.jpg  IMG_20190918_182553.jpg 

 

Dette var en jobb som gjorde mye for bilen.

 

IMG_20190815_155714.jpg  IMG_20190817_145107.jpg

 

 Før og etter snakker for seg selv..

 

Panserstøtte ble sveiset inn som originalt også, festebraketten på panserrammen manglet av mystiske årsaker.

 

IMG_20190818_172940.jpg

 

 

Endret av HåvardW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SiggenRRC skrev:

Brukte dere lang tid på den bakre traversen, og er det generelt OK for rust på disse bilene kontra Classic f.eks?

 

Vi brukte lørdag og søndag på det, imellom litt familieselskaper og annet snaks, tok ikke så mange timene effektivt arbeid. Men lang erfaring hos sveiseren hjalp mye på tidsbruken.

Som Gaute sier er det mye mere stål i RR'en ettersom serien er mye alu, men baktraversen er et vanlig sted for rust i en seriebil, sammen med noen utsatte steder i torpedovegg, dørrammer og nederste del av radiatorpanelet.

 

5 timer siden, SiggenRRC skrev:

Knall fin bil! 
Ex-milen er super-flotte. Står på «må ha» listen B)

 

Takker, Du er velkommen til kjenne litt på guttedrømmen med en kjøretur i min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hoppet over elektronisk tening. Jeg satt et sett fra Accuspark i min ducellier fordeler, det har vært knirkefritt siden installasjon. Ingen bevegelige deler og veldig enkel installasjon. Dette er typen som bytter stift til pick-up i fordeler. Dette er også helt reverserbart og kan settet tilbake til stifter når som helst.

 

 IMG_20190530_165950.jpg  IMG_20200220_203103.jpg

Før bildet viser et øyeblikk i frustrasjon hvor avstandstykke mellom rotor og stiftarm knakk..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innmaten i fordeleren vrir seg ved aksellerasjon pga vakum fra forgasser.

Dvs aktivert vakumklokke suger stiftplata til tidligere tenning.

På bilde 2 ligger kablene an mot fordelerveggen og akseltappen og gnager ved hver aksellerasjon.

 

Tåler dette 24v over tid eller har du koblet på en Mascot converter ?

Hvis det holder med kun sensorløsning har jeg et par interessenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 21.2.2020 den 14.46, gautes skrev:

Tåler dette 24v over tid eller har du koblet på en Mascot converter ?

Hvis det holder med kun sensorløsning har jeg et par interessenter.

 

Ja jeg har en mascot converter før coil, så ved normal drift under kjøring får den 12v, har ikke opplevd problemer med at den får 24v i kortere perioder heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...