HåvardW Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 (endret) Litt på etterskudd er det klart for legge ut prosjektet mitt. Bilen er en Serie 3 1974 exmill, denne har som mange andre vært en sambandsbil. Jeg ble den heldige eier i november 2018 etter flere år med ønske om seriebil. Denne bilen er ikke malt siden den var i tjeneste og har kun et lag med camo. Den er ikke skrudd i hjel og er mer eller mindre original, noe feil var det når jeg kjøpte bilen, men gi meg litt tid så skal vi få gjort noe med det! Ettersom at jeg er litt sent ute med å starte prosjekttråden så vil jeg legge ut det mest vesentlige jeg har gjort med bilen så langt, til tråden har tatt igjen tiden. Slik så bilen ut når den kom hjem, bilen ble kjøpt i Hølen og kjørt en kort tur til Moss for å feire julen 2018 der, bilen bor hos meg i Oslo, tørt og godt inne. Jeg har i skrivende stund hatt bilen i drøye 8 måneder og er blitt veldig glad i den, Seriebil har vært drømmen lenge og virkeligheten har stått til mange års forventning. Let’s og Endret 7. juli 2019 av HåvardW Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HåvardW Skrevet 7. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2019 (endret) Viktige første-prioriteringer måtte unna i vinterkulden. Noen ting er viktere enn andre.. Endret 7. juli 2019 av HåvardW Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HåvardW Skrevet 7. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2019 (endret) Første problemet som oppsto var clutch. Problemet startet over juleferien, etter en kjøretur med mindre og mindre clutchpedal gikk pedalen tilslutt i gulvet i det jeg kjørte inn i oppkjørselen. Da var reservoaret på master sylinderen nesten helt tomt, jeg fant en lekkasje inne i stempelet på master sylinderen, den var ganske ferdig, dette var original sylinderen fra 1974. Jeg satt i gang å lufte clutchen og dette fungerte fint gjennom resten av julen, det ble flere turer uten problem. Etter noen dager så var det tid for en litt lengere kjøretur for å flytte bilen fra Moss til Oslo. Turen gikk veldig fint den, helt til Sørenga, da var det slutt på å velge gir i fart. Null clutch. Etter et lite suksessfullt forsøk på å lufte litt ved siden av veien bar det hjem til Bislett i lavserie, 3 gir og dertilhørende fart. Dette var ikke noe problem, det bare tok litt tid. Deretter kom en uke på åpen gate på Bislett med skruing på kveldstid (første uken i Januar… noe kaldt), pedaltårnet ble tatt ut, jeg byttet clutchmaster og slave sylinder. Jeg brukte muligheten til å pusse ned, lakke, og smøre opp pedaltårnet. Ved montering måtte jeg bytte clutchrøret som går langs torpedoveggen ettersom jeg måtte ofre det pga koblingen mellom rør og masteren satt bom fast. Og etter en oppklarende telefonsamtale med Gaute var systemet luftet og bilen kunne kjøres inn i garasje, varm garasje. Endret 7. juli 2019 av HåvardW Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HåvardW Skrevet 7. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2019 (endret) Neste jobb, kanskje ikke den største jobben men det ga stor glede og gjorde mye for interiøret i bilen. Batteriboksen og rattet ble pusset helt ned, grunnet og lakket opp i matt sort. Rattet var ganske slitent, det originale sorte belegget hadde sagt takk for seg for en god stund siden og batteriboksen var ikke stort mye finere. Sprekker i rattet ble fylt før primer, resultatet ble ganske fint, og rattet holder seg godt i bruk, noe krakelering i stresspunktene har jeg sett. enkel jobb som løftet kjøreopplevelsen. Før: Slitt ratt og slitne puter Etter: sammen med nye seteputer fra Exmoor trim ble 1974 overraskende behagelig. Endret 7. juli 2019 av HåvardW Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Fin bil! Bra arbeid Er i samme situasjon som deg, ”ny” Ex mil, og litt jobb og gjøre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Flott exmil du har fått deg! Ser ut som du har et godt utgangspunkt for en original bil De trives godt når de blir brukt jevnlig Fyi, du kommer ikke inn i p-huset til Oslo City med exmil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HåvardW Skrevet 7. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2019 25 minutter siden, jorgenht skrev: Fin bil! Bra arbeid Er i samme situasjon som deg, ”ny” Ex mil, og litt jobb og gjøre Takk. Morro, det er herlige biler 6 minutter siden, motom skrev: Flott exmil du har fått deg! Ser ut som du har et godt utgangspunkt for en original bil De trives godt når de blir brukt jevnlig Fyi, du kommer ikke inn i p-huset til Oslo City med exmil Takk, jada den er ganske original, det vil ikke bli 100% med meg som sjåfør men jeg prøver å gjøre så mye originalt som jeg kan. Hehe takk for tipset, skal ikke spørre hvordan du vet.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 7. juli 2019 Del Skrevet 7. juli 2019 Fin bil. Ser ut som du har kontroll på jobben Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 8. juli 2019 Del Skrevet 8. juli 2019 Herlig å se - gratulerer med fin ex-mil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HåvardW Skrevet 19. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2020 (endret) Neste jobb ble fornying av tenningssystemet, selve Ducellier fordeleren ble sittende men fikk nye stifter, kondensor, topplokk, rotor, coil, tennplugger og tennpluggledninger. Resultatet ble at bilen gikk bedre enn noen gang i mitt eie og ble kvitt en del deler av ukjent produsent og opphav. Før bytte, både coil og tennpluggledninger av tvilsomt fabrikat. Etter bytte med Lucas og Land rover orginal deler VID_20190425_182919.mp4 Så var det klart for forgasser overhalling. Zenithen ble plukket helt ned og skrubbet, og kjørt i ultralydvasker. Jeg kjøpte et sett med original deler fra Zenith for oppbyggingen og byttet alle dyser og ventiler, selve fargasserhuset på en Zenith som kjent for mange er ikke veldig glad i varme (praktisk nok..) jeg pusset det flatt med sandpapir på et helt flatt speil for best mulig tenning med de nye pakningene. Før demontering Greit å holde orden over alle de små delene Etter overhalding, så plutselig noen år yngere ut. Resultatet var en helt annen kjøreopplevelse, så dette var svært nødvendig, mer responsiv og mye sterkere i pådrag, brukte noen av de første turene til å gjøre nødvendige justeringer og litt etter litt fant jeg det som motoren likte best. Avgasskontrollen fikk også en liten overgang i samme momanget, Endret 19. februar 2020 av HåvardW Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HåvardW Skrevet 19. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2020 En tidligere eier av bilen har gjort om alle lyspærer til led, men blålige ledlys har lite å gjøre på en bil fra 74 etter min smak så original sokler og pærer ble satt tilbake. Jeg byttet samtidig bremselys switch. Led pærer (veldig kaldt/blått lys) Nye orginalpærer (mye varmere lys) Bilen fikk samtidig nye låser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Pent! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HåvardW Skrevet 19. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2020 (endret) Eksosanlegget var ikke originalt eller av originaltype da jeg kjøpte bilen, og hang noe lavere enn nødvendig under rammen, noe som verken var pent eller praktisk i terrenget. Gjennom forumet kjøpte jeg et anlegg av originaltype som var ganske nytt og satt inn, det satt en ganske åpen potte på gammelt anlegg, og med nytt anlegg fikk bilen både finere og noe lavere lyd. Jobben med å bytte fikk greit når gammelt anlegg skulle kuttes opp og kastes. Her henger det gamle anlegget langt under rammen. Ny eksos ble innkjørt i gjørme og regn, bare litt morro såklart 7 minutter siden, jorgenht skrev: Pent! Takk Fangeren foran var malt sort men begynte å slippe flak, så den ble strippet ned til galvaniseringen. Noe jeg synes exmillene kler veldig godt (smaksak) Neste lille jobb ble å bygge om fra original exmill passasjer seteskinner, (av typen som bare ligger oppå to skinne uten justering.) Til seteramme med justerbare skinner under, sammen med høyrygg seter for både komfort og sikkerhet. Bilen hadde noen uoriginale brytere på dashbordet og manglet forklaringene fra forsvaret, noe Gaute så klart hadde i sitt skattekammer … så fikk den tilbake de riktige forklaringene fra forsvaret, sammen med riktig utsende brytere selv for uoriginale arbeids/camp lys bak. Endret 19. februar 2020 av HåvardW Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Skikkelig flott med før og etterbildene. Pen jobb så langt. Kjør på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HåvardW Skrevet 19. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2020 1 time siden, gautes skrev: Skikkelig flott med før og etterbildene. Pen jobb så langt. Kjør på. Takk Gaute, du har jo fulgt dette fra begynnelsen egentlig og kommet med masse god kunnskap og ikke minst deler. takker for all hjelp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HåvardW Skrevet 19. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2020 (endret) En jobb som lå i kortene hele tiden var at baktraversen burde byttes, og etter en noe uheldig insident på Rudskogen var det brått mere nødvendig enn før... Så hele sommeren 2019 ble kjørt uten bakre bensintank pga ødelagt fest i taktravers. Jeg hadde heldigvis veldig god hjelp i Bengt Larsson. Han har lang erfaring med både sveising og biler i kategorien ‘’svært grom’’. Han stilte med mig og kunnskap. Så da ble det tur fra Oslo til Sandnes for ny baktravers. Tiltand: kjeks.. Bengt i aksjon med å kutte ut gammel travers. Jeg kjøpte ny komplett travers med chassis forlengere fra England. Vi kuttet ut gammel og sveiset inn ny, chassiforlengerene kommer med kun tre sider og det må suppleres med stål for å bokse den inn, (iallfall fra produsent jeg brukte) Vi overførte gulvstøtter fra gammel travers og la opp ledningsnettet internt i ramme som originalt. Bakre bensintank, hengerkontakt og svettlapper kom på plass igjen og nye rammedeler ble fluidfilm behandlet innvendig. Dette var en jobb som gjorde mye for bilen. Før og etter snakker for seg selv.. Panserstøtte ble sveiset inn som originalt også, festebraketten på panserrammen manglet av mystiske årsaker. Endret 19. februar 2020 av HåvardW Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HåvardW Skrevet 19. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2020 (endret) Aircondition anlegget fikk nye pakninger og ble vanntette igjen, og bulkhead pusset litt på. Bare en liten oppdatering på hvordan bilen så ut til dette punkte i prosjektet, disse bildene tok jeg i oktober 2019, Endret 19. februar 2020 av HåvardW Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HåvardW Skrevet 19. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2020 Ny garasje ble feiret med frihjulsnav, Frinav fra AVM for 24 spline. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Fin bil og fin prosjektfremgang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Knall fin bil! Ex-milen er super-flotte. Står på «må ha» listen Brukte dere lang tid på den bakre traversen, og er det generelt OK for rust på disse bilene kontra Classic f.eks? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Mye mer stål i RRc. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HåvardW Skrevet 20. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2020 5 timer siden, SiggenRRC skrev: Brukte dere lang tid på den bakre traversen, og er det generelt OK for rust på disse bilene kontra Classic f.eks? Vi brukte lørdag og søndag på det, imellom litt familieselskaper og annet snaks, tok ikke så mange timene effektivt arbeid. Men lang erfaring hos sveiseren hjalp mye på tidsbruken. Som Gaute sier er det mye mere stål i RR'en ettersom serien er mye alu, men baktraversen er et vanlig sted for rust i en seriebil, sammen med noen utsatte steder i torpedovegg, dørrammer og nederste del av radiatorpanelet. 5 timer siden, SiggenRRC skrev: Knall fin bil! Ex-milen er super-flotte. Står på «må ha» listen Takker, Du er velkommen til kjenne litt på guttedrømmen med en kjøretur i min Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HåvardW Skrevet 21. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2020 Jeg hoppet over elektronisk tening. Jeg satt et sett fra Accuspark i min ducellier fordeler, det har vært knirkefritt siden installasjon. Ingen bevegelige deler og veldig enkel installasjon. Dette er typen som bytter stift til pick-up i fordeler. Dette er også helt reverserbart og kan settet tilbake til stifter når som helst. Før bildet viser et øyeblikk i frustrasjon hvor avstandstykke mellom rotor og stiftarm knakk.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 Innmaten i fordeleren vrir seg ved aksellerasjon pga vakum fra forgasser. Dvs aktivert vakumklokke suger stiftplata til tidligere tenning. På bilde 2 ligger kablene an mot fordelerveggen og akseltappen og gnager ved hver aksellerasjon. Tåler dette 24v over tid eller har du koblet på en Mascot converter ? Hvis det holder med kun sensorløsning har jeg et par interessenter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HåvardW Skrevet 23. april 2020 Forfatter Del Skrevet 23. april 2020 På 21.2.2020 den 14.46, gautes skrev: Tåler dette 24v over tid eller har du koblet på en Mascot converter ? Hvis det holder med kun sensorløsning har jeg et par interessenter. Ja jeg har en mascot converter før coil, så ved normal drift under kjøring får den 12v, har ikke opplevd problemer med at den får 24v i kortere perioder heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.