Gå til innhold

D3 overlander


Discozilla

Anbefalte innlegg

Heisann 

Gått til innkjøp av en 06 D3 med 240 på klokka. 

Hvordan er disse som overland/turbiler? 

Mye feil? 

Hva bør en tenke på? 

Og hvilke modifikasjoner er et must? 

 

Reist mye med d2 og nissan patrol y61 tideligere feilfritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Discovery 3.

D3 er vel bygget med overland som ett av hovedkriteriene, bilen er jo meget kapabel på alle måter og derfor sikkert egentlig en perfekt tur bil med høy komfort og god plass.

Dessverre er det slik at motorhistorikken til D3 tilsier at du kan bli stående helt havarert hvor og når som helst uten noe forvarsel, dermed er hele overland drømmen ødelagt.

Personlig ville jeg nok derfor ikke valgt en D3 for mine overland eventyr.

Det er ikke mange biler hvor motorhavariet er så totalt, og blir så dyrt som for nettopp D3. I tillegg kreves det omfattende kunnskap og utstyr for å få fikset dette, dermed er ikke det en jobb for ett hvilket som helst auto verksted rundt om i verden.

Defender, D1, D2, RRC, RRp38 og ja Freelander. så står i hvert fall motoren utheisbar under panseret og det er sjelden problemene er av en slik art at du ikke kommer videre etter en mer eller mindre enkel fiks.

D3 en fantastisk bil når alt fungerer, men jeg klarer bare ikke å gi tommel opp som overlander siden det er alt for mange historier om dyre totalhavari helt ut av det blå

 

Mvh Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Brage her. Det gjelder forøvrig både D3 og D4. En fabrikkny D3/D4 kunne sikkert ha vært relativt godt egnet til overlanding, men når de har kommet til sjels år og alder så er det (i tillegg til motorproblemene Brage viser til) en hel del andre småting som kan forsure livet på tur.

 

En sprukken luftbelg kan raskt sette en stopper for eventyret. For ikke å snakke om hvor mye trøbbel en vrang høydesensor kan lage (spør meg hvorfor jeg vet ;) ). +++ andre fiffige feil. Har man et velutstyrt verksted med solid delelager i nærheten, så er det sjelden store problemer, men det har man jo sjelden på en skikkelig tur. :)

 

Edit: Når det er sagt, så reiser vi på tur med Discoen i sommer (om vi ikke får noen flere overraskelser), men vi skal ikke lenger unna folkeskikken enn at det i det minste vil være et traktorverksted eller lignende ikke så altfor langt unna. 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man oversette overlanding til feks turbil? 

 

Det er så hinsides mye engelske ord som for meg er meningsløse så lenge vi har et hodt fungerende norsk språk. 

 

Overland finnes i hver eneste bygd og beskriver jord som ligger høyt oppe overfor hovedgården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett turbil.

Mest brukt til å frakte man til jobb, kone og unger til handling og skole.

Men det er en stor forskjell, eier har drømmer om å krysse Afrika fra N til S

og Ø til V samt at selfølgelig må Darien Gap overvinnes. Dermed går man til inkjøp

av uhyrlige mengder ekstradil for å stasje opp bilen, istendefor å reise, og det blir med drømmen.

Det er en ekte overlander, som kommer utenfor asfalt når man kjører in på gruslagd oppkjørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Kan man oversette overlanding til feks turbil? 

 

Det er så hinsides mye engelske ord som for meg er meningsløse så lenge vi har et hodt fungerende norsk språk. 

 

Overland finnes i hver eneste bygd og beskriver jord som ligger høyt oppe overfor hovedgården.

 

Enig med deg Lafterolf!  Og så synes jeg det er jækla mye nedsnakking av våre biler her på forumet.  At noen tør kjøpe D3/D4 etter å ha vært innom her, er for meg en gåte...

Ellers ser det ut som om sommeren 2019 er innom en snartur her nordpå.  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Trådstarter snakker vel ikke noe om Afrika på tryss eller kvers her i det hele tatt.

Det ser for meg ut til at han lurer på om dette er en god turbil?!

Dette er FANTASTISKE turbiler!

Min familie på fire er ukevis på tur med vogn på 1900kg hvert eneste år.

Minimum 3500-4000km.

Aldri opplevd ett eneste problem med bilen. 

Terreng er ingen hindring, må bare huske å hekte av vogna først.

Ta godt vare på den, skift oljer og filtre litt før JLR sier du skal det, og dette er en kongebil på tur!

 

--- SLUTT MED DENNE IDIOTISKE SKREMSELSPROPAGANDAEN!! ---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjørt til Kroatia og rotet rundt i Italia med vår D3 3 ganger. Fantastisk turbil, selv om dette selvsagt blir gjort på asfalt. De som har prøvd, feks tusenvis av engelskmenn, sier bilen også er meget kapabel med grus og gress under hjulene ;) 

 

Alle bilmerker kan havarere, uavhengig av km og vedlikehold. Man leser jo rett som det er om nye biler som stopper, så ingenting er 100%. 

Jeg anbefaler deg å gjøre deg kjent med din bil, både over og under. Har man tafset og holdt på med bilen en stund, så har man en følelse på om dette er noe man kan stole på eller ikke. ELLER man kan fylle bensin og dure ut på eventyr. Det går veldig bra med veldig mange. Ikke ta alle problemene på forskudd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, vegarj skrev:

ELLER man kan fylle bensin og dure ut på eventyr. Det går veldig bra med veldig mange. Ikke ta alle problemene på forskudd ;)

 

IKKE fyll bensin! Det blir en kjapp snipp snapp:)

:lol:

 

Ellers et fornuftig innlegg:)

Endret av Discoverer™
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2019 den 16.10, Discoverer™ skrev:


Trådstarter snakker vel ikke noe om Afrika på tryss eller kvers her i det hele tatt.

Det ser for meg ut til at han lurer på om dette er en god turbil?!

Dette er FANTASTISKE turbiler!

Min familie på fire er ukevis på tur med vogn på 1900kg hvert eneste år.

Minimum 3500-4000km.

Aldri opplevd ett eneste problem med bilen. 

Terreng er ingen hindring, må bare huske å hekte av vogna først.

Ta godt vare på den, skift oljer og filtre litt før JLR sier du skal det, og dette er en kongebil på tur!

 

--- SLUTT MED DENNE IDIOTISKE SKREMSELSPROPAGANDAEN!! ---

Dette er jeg veldig enig i. Ja, det har vært en del havari med tdv6en. Men så er det jammen mange som rusler og går også. Jeg elsker vår D3, og kan vanskelig se for meg en bedre turbil enn en D3/4! Av alle i skremselspropaganda armeeen, hvor mange kjører faktisk D3 / D4 selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎07‎.‎2019 den 2.24, Discozilla skrev:

Gått til innkjøp av en 06 D3 med 240 på klokka. 

Hvordan er disse som overland/turbiler? 

Mye feil? 

Hva bør en tenke på? 

Og hvilke modifikasjoner er et must? 

Hei, har hatt D3 og har nå D4. Super som turbil, da det er god plass og grei nok kjørekomfort. Eg har montert tuningbok på begge bilene, og motorene ble mye hyggeligere på begge. Kreftene til en D3 med boks er nok, og på en D4 mer en nok. 

Om det er mye feil kan man jo lure på. Leser om mange feil, men opplever (bank i bordet) ikke så mange av de sjøl. Foruten vanlig påkrevd service og sørge for at det er riktig type oljepumpe på bilen din, er det lurt med et friskt batteri og en dynamo som ikke er alt for gammel. Trur mange feilmeldinger genereres av lav spenning, og for å være på den sikre siden reiser eg heller ikke langt uten diagnoseleseren. Om EGR ventilene ikke er fjernet eller blombert på bilen din, er dette og noe som er mer en lurt å gjøre med en gang.

De som har vært å lest på forumet noen år, og har god hukommelse, vet at eg ikke har så mye til overs for luftfjører på en bil. Skjønner ikke helt greia med at det skal være noe bedre å kjøre en bil med luftfjærer. Noen mener at dette er selve skjelen til bilen, og eneste grunnen til at de kjører LR. Eg bygde om D3en til spiralfjører, og merket ingen verdens ting på kjørekomforten på min bil. (bortsett fra det åpenbare at bilen ikke er selvjusterende med tung last, og at den ikke kan heves og senkes). Men som en turbil, blir den en mye tryggere venn. Ja en fjær kan brekke, men det ser du på 5 sek, og du kan mest trulig fullføre turen noe krokrygget likevel. Får du en feil på luftfjærene kan det være en av MANGE komponenter som er årsaken. og er du riktig heldig har det gjerne ikke noe med fjærsystemet å gjøre i det hele. Da blir det fort dårlig stemning i feriebilen, da ferien gjerne må tilbringes på en helt annen plass en planlagt i påvente av å lokalisere og utbedre feilen.

Nå tenker du mulig mer på Overland som en lang tur i ødemarken over noe mer ulent terreng og dårlig vei? Da tenker eg med en gang på Australia, og kryssing av holmen på dårlig grusvei. I så fall så er det vel ingen plass i verden hvor det er solgt mer D3S eller D4XS med spiralfjører, og det med en grunn. Men leser om mange der som da oppgraderer i fra standard fjærer til +2`` fjærer i fra Old Man Emu. Det kan også monteres inn ekstra backup ventiler og slanger, som kan blåse opp luftfjørene med en vanlig kompressor om det blir en skade på en annen komponent en selve fjørene. Regner med at sikringen da kan fjernes, og du kan kjøre videre om du ikke da har fått en feilmelding som setter bilen i nødmodus. Eg har til nå vurdert dette som nok en mulig feilkilde som kan skape lekkasje og problem på systemet, så har ikke turt å gå i gang med dette enda. Men nå nærmer D4en seg alderdommen også, så tenker at det snart bør gjøres noe.

 

Dette kan virke som enda en svartmaling av biltypen, noe som eg ikke prøver på, da eg er meget fornøyd med nåværende og tidligere bil. Men følte at dette med fjørene var en modifikasjon som var riktig for meg, da eg i vertfall fjernet den mulige feilkilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...