Gå til innhold

Kupevifte D3. Virkar når den sjøl vil.


Odd Arne

Anbefalte innlegg

Er plaga med at kupévifta ikkje vil virke.

Den virkar når den sjøl vil. Skifta vifta og trudde det skulle bli i orden men nei. Virkar fortsatt når den sjøl vil. 

Det må då vere noko som styrer vifta som er defekt,  men kva? Har nokon vore borti liknande? Er på tur no og det blir varmt i bilen når vifta ikkje går. Er i Hamar akkurat no og skal vidare ti Sverige i morgon. 

Endret av Odd Arne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være vifte kontrolleren, 

Sitter en liten boks m kjøleribber på vifte huset bak hanske rom pass side, om eg ikke tar feil... 

https://www.island-4x4.co.uk/heater-resistor-britpart-pce500010-lr031677-0778001020-p-23916.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det kanskje vere. Er det mulig å sjekke om den er ustabil/gåen? Ved å eventuelt koble forbi og sjekke om vifta startar? Kan ikkje hugse å ha sett den då eg skifta vifta. Så eg ser ikkje for meg no korleis det blir å nå til uten å demontere på samme måte som for å skifte vifta. Har ikkje med verktøy til få sjekka før eg er heime igjen. 

I dag har den stort sett virka.

Endret av Odd Arne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvor den står eksakt. 

Vil tro om du måler spenningen inn på den, og ser at den er stabil. 

De pleier å bli dårlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener den er elektronisk, så om inn signal er stabilt, mens ut signal er fraværende el ustabilt, er den nok gåen. 

Har ikke skjematikk foran meg, så får ikke sett på det. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hanslr skrev:

Da virker den bare på visse hastigheter. Prøv å kjøre den uten auto.

Når den virkar, virkar den på alle hastigheiter. Både manuell og auto. Enten virkar alt eller ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig oggi har rett her, at den er litt mer avansert. Men trodde at vifta skulle kunne gå på full hastighet selv om viftemotstanden er gåen. 

 

Det sitter et rele som er mulig årsak, viss ikke bør du prøve å få lånt en annen hevac enhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hanslr skrev:

Mulig oggi har rett her, at den er litt mer avansert. Men trodde at vifta skulle kunne gå på full hastighet selv om viftemotstanden er gåen. 

 

Det sitter et rele som er mulig årsak, viss ikke bør du prøve å få lånt en annen hevac enhet. 

Vifta i min gikk på kun på fult når motstanden var gåen.

Om ikke den funker når den settes manuelt på fult heller er det kanskje et annet problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Oppdatering.

Det viste seg å vere relèet som er i sikringsboksen ved sidan av batteriet. Bevega det litt fram og tilbake og vifta starta og stoppa. Etter å fått god kontakt på relèet virkar viftasom den skal.  

2019-07-26 11.53.34.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...