Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
bstein

Range Rover Sport L320 - 2006 modell

Recommended Posts

Da har jeg vært og hentet en RRS som jeg fikk for en fornuftig penge, 2006 modell, sort, 230 000km. Nettopp EU-godkjent. 

 

Slik såg den ut på Sognefjellet for et par dager siden. Fin bil å kjøre. 

IMG_20190703_190948.jpg

 

La merke til noen ting på turen hjem som må fikses;

1. Det elektriske førersetet og elektrisk justering av speilene virket bare av og til, og til slutt ikke.

2. Gassdemperene til panseret er gåen og holder det ikke oppe. 

3. Åpningsknappen til glassdelen av bakruten fungerer ikke. Får åpna den med fjernkontroll. 

4. Når jeg setter den i revers så får jeg feilmelding på parksensor. Har "lytta" meg frem til at det er de to i midten bak. 

5. Bilen har defa med motorvarmer, kobling for kupevarmer og lader (ser det ut som). Fulgte ikke med kabel og "kontrollpanelet" i bilen lyser bare, men ikke noe "skrift" i displayet. 

6. Litt klunking i forstillingen over noen humper. Antar foringer på stabilisatoren. 

7. Litt brun under, bør få seg en runde med Lanolin. 

8. Må ha seg en polerings.

Fant også "workshop" manual for bilen på denne lenken: 

http://www.mediafire.com/file/yunzrqm47py4pww/RRSL320WSM2006.pdf

 

 

Tenkte å få fiksa justerings på førerstol/speil før ferietur. Googla meg frem til at de enten var kontrollboksen for stol/peil som sitter under førersetet eller brudd på strømforsyningskabel som går langs gulvet på passasjersiden av bilen. Der er det en skjøt som vanligvis ryker. Fant frem multimeter og målte 9V under førerstolen inn på releet som sitter under der (rød/hvit kabel som en kommer til fra fremsiden). Det var gode indikasjoner på kabelbrudd i strømforsyningen. 

 

Fant skjøten detter demontering av diverse paneler på passasjersiden og den var i dårlig forfatning. 4 kabler som var rød/hvit. Loddet sammen og satt på krympestrømpe og alt fungerte igjen. 

 

Det er forøvrig sikring 54 i hanskerommet som tar strømmen på denne kabelen, måtte prøve meg frem litt på hvem det var. 

 

IMG_20190706_095932.jpg

 

IMG_20190706_095926.jpg

Edited by bstein

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai!

Artig med RRS prosjekttråd!

Bra jobba med ledningene på gulvet, det kan jo hende du finner fler om du leter?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jada, det er nok både flere ledninger og utfordringer om en leter :-)

 

Har hatt meg en runde på e-bukta og bestilt gassdempere for 120, 4pk med parkeringssensorer for 270, ny bryter til bakluka for 300,- og en Xiaomi Roidmi 3S Bluetooth til FM dings til 130 :-)

 

Trenger nytt klips-greie til dieselfylledøra også, ser de ligger på 130.

 

Virker som det stort sett er en Disco 3 med annen innpakking dette her.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da var DEFAen oppe og går igjen, byttet kontrollpanelet og alt ser ut som å funke.

 

Fikk ikke med kupevifte til bilen så har funnet en 1350W på finn.no som jeg skal hente i morgen.

IMG_20190714_203701.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skiftet gassfjører til panser og knapp til glassdelen av bakluken idag.

 

Knappen hadde skiftet før, for den var koblet med skjøtehylser. Valgte å lodde de sammen og ta på krympestrømpe. Selve knappen sitter med klips og dersom man får til å åpne luka så er det best å skru ut de 8 torxene på innsiden så plastdekselet på utsiden kan tas av. Det gjør alt mye enklere.

 

IMG_20190803_150752.jpg

IMG_20190803_152101_1.jpg

IMG_20190803_150809.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da var tiden inne for bytte av parkeringssensorer.

 

Brukte disse to youtube videoene for å finne ut hvordan man får av bakfangeren:

 
Det fungerte fint som bildet under viser. Litt rust fortsatt på tross av bilen har vært på "profesjonell" FluidFilm behandling i sommer. De kommer vel ikke til der.
 
 

IMG_20190804_212714.jpgIMG_20190804_212708.jpg

IMG_20190804_212641.jpg

 

Her var synderne. Tydeligvis byttet en gang før (iallefall en av de).

 

IMG_20190804_212648.jpg

 

Satt i stålet bak fangeren med godt med sau. Mulig det ble i overkant. Beklager dårlig bilde, var begynt å mørkne.

 

IMG_20190804_220552.jpg

 

Og montert sammen igjen. Parkeringssensorene fungerte nå (bank i bordet). 

IMG_20190804_222335.jpg

 

Alt i alt ikke så vanskelig!

 

Det var forøvrig disse jeg kjøpte: 

https://www.ebay.com/itm/4Pcs-Park-Sensors-YDB500370-Ultrasonic-Parking-Sensor-For-Range-Rover-Sport/263465008014?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

Har fortsatt 2 ekstra om noen trenger. 

 

Men nå har jeg fått AIRBAG-lyset opp i dashbordet så må vel raska på og skaffe diagnose.

Edited by bstein

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle vaske og claye bilen ikveld som klargjøring til polering. Først ryker høytrykkspyleren og så ser jeg en brun stripe bak et deksel ved hjulbuen bak. Nappa av dekslet (på begge sider) og der falt det ut ca 2kg med jord som har kost seg i sikkert 10år. Begynt å bli litt brunt bak der, gitt. Rengjorde med trykkluft og brukte FluidFilm sprayboksen med den lille hulromsdysa for å komme til bakom og inni. La så et godt lag med FluidFilm Gel der det er mest slitasje. Får bli et fast sjekkpunkt bak disse dekslene (dersom jeg beholder bilen så lenge :-))

 

IMG_20190805_211234.jpg

IMG_20190805_212620.jpg

Edited by bstein

Share this post


Link to post
Share on other sites

De av dere som har disse bilene bør ta av det utvendige dekselet på D-stolpen også. Rust under pga gnissing, så her blir det litt flekklakking (+ endel andre plasser :-))

 

 

IMG_20190806_113435.jpg

IMG_20190806_113400.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjapp 1stegs med lakkforsegling. Den er utvilsomt finest i lakken 4 meter fra :D

 

Bruke 2-komponent flekklakk fra Ødegård. Den lar seg polere.

 

 

IMG_20190808_151635.jpg

Edited by bstein

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skiftet rustet/oksidert viskerarm bak med ny "aerodynamisk" i plast fra Kina!

 

Nanocom returnert til Kypros for rep!

 

IMG_20190825_181055.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bytta foringer på stabilisatoren fremme, glemte å ta bilder. Deilig uten klunking i forestillinga!

 

Grei jobb egentlig, hver side holdes foringen av en klemme med bolter. På førersiden gikk det greit å løsne øvre bolt med en vinkel på skralla. På passasjersiden henger det en dieselkjøler i veien for øvre bolt som må flyttes. Det medfører å skru løs en 10mm bolt i blinde fra oversiden. Knota som f. med å få den inn igjen så det blei to strips istedenfor. Kanskje ikke mitt stolteste øyeblikk, men det er liten belastning. Får skru den på plass når det er tilkomst fra oversiden en gang.

 

Spurte forresten om pris på foringer hos lokal LR forhandler, de misforstod og ga meg pris på deler og jobb. Timeprisen der er 1820,- + mva......

Edited by bstein

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har fått bytta fôringer på stabilisatoren bak også!

 

Merka at det kom vann inn på passasjersiden i ferien. Har lest om tette dreneringer på soltaket og mistenkte dette. Testa med vann og ganske riktig, tett. Prøvde å stake og med trykkluft, men ingen hell. Ifølge den tekniske manualen skal drenerings komme ut bak luftinntaket, så tok ut dette. Ble noe overrasket da dreneringen var erstattet med kabelen til kupévarmeren. Får demontere interiør i mårra og se hvordan det ser ut fra innsiden. Antar dette har sammenheng med de eirede kablene når jeg kjøpe bilen for er år siden. 
 

 


 

 

ECBEF482-4544-486D-A795-E14CA6B34C64.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

For et kukstøkke. Begynte å demontere hanskerom og alt rundt, for kun å oppdage at dreneringsslangen trolig henger (og er plugget) bak sikringsboksen i hanskerommet. Det blir enormt mye demontering om jeg skal få tak i den. Lite interessert i å ta ut sikringsboks med brakett altså.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da kan jeg informere om at:

- dreneringen til soltaket på høyre side ligger bak luftinntaksgummien og ikke der gjennomføringen til kupevarmer er.

- den var helt tett.

- man kan ta ut sikringsboksen bak hanskerommet. Den har 6 kabelplugger, hvorav 2 er på baksiden. Det er ufattelig trangt.

- bak sikringsboksen er albuen til dreneringsslangen. Min var helt fin.

- det er ikke nødvendig å demontere all plasten rundt hanskerommet, det holder med å ta ut rommet.

- et par timer med unødvendig jobb, men artig når ting tilsynelatende fungerer når man setter det sammen igjen. 
 

 

10E7B7D2-5E65-47D9-BF94-9AF0F4DC4643.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...