Gå til innhold

Range Rover Sport L320 - 2006 modell


bstein

Anbefalte innlegg

Da har jeg vært og hentet en RRS som jeg fikk for en fornuftig penge, 2006 modell, sort, 230 000km. Nettopp EU-godkjent. 

 

Slik såg den ut på Sognefjellet for et par dager siden. Fin bil å kjøre. 

IMG_20190703_190948.jpg

 

La merke til noen ting på turen hjem som må fikses;

1. Det elektriske førersetet og elektrisk justering av speilene virket bare av og til, og til slutt ikke.

2. Gassdemperene til panseret er gåen og holder det ikke oppe. 

3. Åpningsknappen til glassdelen av bakruten fungerer ikke. Får åpna den med fjernkontroll. 

4. Når jeg setter den i revers så får jeg feilmelding på parksensor. Har "lytta" meg frem til at det er de to i midten bak. 

5. Bilen har defa med motorvarmer, kobling for kupevarmer og lader (ser det ut som). Fulgte ikke med kabel og "kontrollpanelet" i bilen lyser bare, men ikke noe "skrift" i displayet. 

6. Litt klunking i forstillingen over noen humper. Antar foringer på stabilisatoren. 

7. Litt brun under, bør få seg en runde med Lanolin. 

8. Må ha seg en polerings.

Fant også "workshop" manual for bilen på denne lenken: 

http://www.mediafire.com/file/yunzrqm47py4pww/RRSL320WSM2006.pdf

 

 

Tenkte å få fiksa justerings på førerstol/speil før ferietur. Googla meg frem til at de enten var kontrollboksen for stol/peil som sitter under førersetet eller brudd på strømforsyningskabel som går langs gulvet på passasjersiden av bilen. Der er det en skjøt som vanligvis ryker. Fant frem multimeter og målte 9V under førerstolen inn på releet som sitter under der (rød/hvit kabel som en kommer til fra fremsiden). Det var gode indikasjoner på kabelbrudd i strømforsyningen. 

 

Fant skjøten detter demontering av diverse paneler på passasjersiden og den var i dårlig forfatning. 4 kabler som var rød/hvit. Loddet sammen og satt på krympestrømpe og alt fungerte igjen. 

 

Det er forøvrig sikring 54 i hanskerommet som tar strømmen på denne kabelen, måtte prøve meg frem litt på hvem det var. 

 

IMG_20190706_095932.jpg

 

IMG_20190706_095926.jpg

Endret av bstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er nok både flere ledninger og utfordringer om en leter :-)

 

Har hatt meg en runde på e-bukta og bestilt gassdempere for 120, 4pk med parkeringssensorer for 270, ny bryter til bakluka for 300,- og en Xiaomi Roidmi 3S Bluetooth til FM dings til 130 :-)

 

Trenger nytt klips-greie til dieselfylledøra også, ser de ligger på 130.

 

Virker som det stort sett er en Disco 3 med annen innpakking dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Skiftet gassfjører til panser og knapp til glassdelen av bakluken idag.

 

Knappen hadde skiftet før, for den var koblet med skjøtehylser. Valgte å lodde de sammen og ta på krympestrømpe. Selve knappen sitter med klips og dersom man får til å åpne luka så er det best å skru ut de 8 torxene på innsiden så plastdekselet på utsiden kan tas av. Det gjør alt mye enklere.

 

IMG_20190803_150752.jpg

IMG_20190803_152101_1.jpg

IMG_20190803_150809.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var tiden inne for bytte av parkeringssensorer.

 

Brukte disse to youtube videoene for å finne ut hvordan man får av bakfangeren:

 
Det fungerte fint som bildet under viser. Litt rust fortsatt på tross av bilen har vært på "profesjonell" FluidFilm behandling i sommer. De kommer vel ikke til der.
 
 

IMG_20190804_212714.jpgIMG_20190804_212708.jpg

IMG_20190804_212641.jpg

 

Her var synderne. Tydeligvis byttet en gang før (iallefall en av de).

 

IMG_20190804_212648.jpg

 

Satt i stålet bak fangeren med godt med sau. Mulig det ble i overkant. Beklager dårlig bilde, var begynt å mørkne.

 

IMG_20190804_220552.jpg

 

Og montert sammen igjen. Parkeringssensorene fungerte nå (bank i bordet). 

IMG_20190804_222335.jpg

 

Alt i alt ikke så vanskelig!

 

Det var forøvrig disse jeg kjøpte: 

https://www.ebay.com/itm/4Pcs-Park-Sensors-YDB500370-Ultrasonic-Parking-Sensor-For-Range-Rover-Sport/263465008014?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

Har fortsatt 2 ekstra om noen trenger. 

 

Men nå har jeg fått AIRBAG-lyset opp i dashbordet så må vel raska på og skaffe diagnose.

Endret av bstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle vaske og claye bilen ikveld som klargjøring til polering. Først ryker høytrykkspyleren og så ser jeg en brun stripe bak et deksel ved hjulbuen bak. Nappa av dekslet (på begge sider) og der falt det ut ca 2kg med jord som har kost seg i sikkert 10år. Begynt å bli litt brunt bak der, gitt. Rengjorde med trykkluft og brukte FluidFilm sprayboksen med den lille hulromsdysa for å komme til bakom og inni. La så et godt lag med FluidFilm Gel der det er mest slitasje. Får bli et fast sjekkpunkt bak disse dekslene (dersom jeg beholder bilen så lenge :-))

 

IMG_20190805_211234.jpg

IMG_20190805_212620.jpg

Endret av bstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Bytta foringer på stabilisatoren fremme, glemte å ta bilder. Deilig uten klunking i forestillinga!

 

Grei jobb egentlig, hver side holdes foringen av en klemme med bolter. På førersiden gikk det greit å løsne øvre bolt med en vinkel på skralla. På passasjersiden henger det en dieselkjøler i veien for øvre bolt som må flyttes. Det medfører å skru løs en 10mm bolt i blinde fra oversiden. Knota som f. med å få den inn igjen så det blei to strips istedenfor. Kanskje ikke mitt stolteste øyeblikk, men det er liten belastning. Får skru den på plass når det er tilkomst fra oversiden en gang.

 

Spurte forresten om pris på foringer hos lokal LR forhandler, de misforstod og ga meg pris på deler og jobb. Timeprisen der er 1820,- + mva......

Endret av bstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Har fått bytta fôringer på stabilisatoren bak også!

 

Merka at det kom vann inn på passasjersiden i ferien. Har lest om tette dreneringer på soltaket og mistenkte dette. Testa med vann og ganske riktig, tett. Prøvde å stake og med trykkluft, men ingen hell. Ifølge den tekniske manualen skal drenerings komme ut bak luftinntaket, så tok ut dette. Ble noe overrasket da dreneringen var erstattet med kabelen til kupévarmeren. Får demontere interiør i mårra og se hvordan det ser ut fra innsiden. Antar dette har sammenheng med de eirede kablene når jeg kjøpe bilen for er år siden. 
 

 


 

 

ECBEF482-4544-486D-A795-E14CA6B34C64.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et kukstøkke. Begynte å demontere hanskerom og alt rundt, for kun å oppdage at dreneringsslangen trolig henger (og er plugget) bak sikringsboksen i hanskerommet. Det blir enormt mye demontering om jeg skal få tak i den. Lite interessert i å ta ut sikringsboks med brakett altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg informere om at:

- dreneringen til soltaket på høyre side ligger bak luftinntaksgummien og ikke der gjennomføringen til kupevarmer er.

- den var helt tett.

- man kan ta ut sikringsboksen bak hanskerommet. Den har 6 kabelplugger, hvorav 2 er på baksiden. Det er ufattelig trangt.

- bak sikringsboksen er albuen til dreneringsslangen. Min var helt fin.

- det er ikke nødvendig å demontere all plasten rundt hanskerommet, det holder med å ta ut rommet.

- et par timer med unødvendig jobb, men artig når ting tilsynelatende fungerer når man setter det sammen igjen. 
 

 

10E7B7D2-5E65-47D9-BF94-9AF0F4DC4643.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

EGR blanking montert (4 plater totalt) og Butterfly-ventilen fjernet. Når jeg demonterte fant jeg en blanking-plate på ene siden og ingenting på andre. Litt spesielt. Følte at den ble litt mer responsiv på testturen etterpå, men det kan jo være placebo-effekten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, RRS er en fin bil det. Liker godt utseende på den, både innvendig og utvendig.. Kunne dog tenkt meg en Disco på grunn av den ekstra bagasjeromsplassen - men slik er det nå. 

 

Kjørte en testtur med kald bil og det er iallfall forskjell med to blenda EGR-ventiler kontra en når den er kald. Betydelig mindre treg, noe som sikkert er naturlig siden er litt mer balanse i motoren. 

 

Da var det dags for skifte av girkasseolje og filter. Kjøpte sett hos advancedfacors med stålpanne, filter, kabelgjennomføring og 7 liter olje. ca 2600 NOK ink mva og avgift til DHL. Sjekka først av alt at oljepåfyllingspluggen på kassa gikk å åpne (med latmannsarm kom den). 

 

Leste på Internettet at man kunne koble fra oljetur til kjøleren i radiatoren, starte bilen og tømme kassa på den måten. Som sagt som gjort: 

 

41DB92DE-D9E5-4E8A-9D3D-0D0A11F49E2C.jpeg

 

Slangen må festes til oljeoppsamlingsbeholderen for det er bra trøkk når bilen går og olja kommer ut. 

9D1CE262-B680-4CF6-82E0-C3A5618BB550.jpeg

 

Har ikke målt hvor mye jeg fikk ut enda, men det blei nå sikkert en 4-5 liter: 

4165543B-FC5F-4C6D-B185-13F93BBF0FC3.jpeg

 

Tømte så "sumpen". Plastpluggen gikk ikke å få ut - så det blei borret et lite hull. 

 

20E30E09-55FB-4D39-87F4-71CDCA50573D.jpeg

 

Løsna så alle boltene rundt oljepanna. Hadde heldigvis ordna meg en slik miniskralle fra eBay så det gikk greit å få løs alle faktisk.

7CBABEBF-8E52-42B2-B48F-2348AE488D89.jpeg

 

Så nå står den å drypper fra seg. Planen videre er å bytte filter/bunnpanne, måle opp olja og pumpe tilsvarende mengde inn gjennom oljekjøleren med en trykksprøyte til hagebruk. Det skal visst funke smooth og være svært kjapt gjort. Må kontrollere mengden gjennom oljepåfyllingshullet da, men slipper iallfall å knote under så mye. 

Endret av bstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...