Gå til innhold

Motorhavari Discovery 3 2006 på ferie i Danmark..


Anbefalte innlegg

På 6.8.2019 den 20.58, Børre Michelsen skrev:

Spørsmål: om jeg får bilen hjem i garasjen for å stille diagnoser selv, hva kan/bør jeg sjekke for å kunne finne ut om det er håp? Leste forøvrig av feilkoder umiddelbart etter havariet, hadde ingen feilkoder på motor da. Vurderer å få henne hjem...:(

Løfter denne. Noen som har noen gode råd på hva som evt kan sjekkes for å påvise hva som har gått galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Dypeste medfølelse. Også et forbehold om at jeg har oversett noe i tråden... :)

 

Slår starteren inn, eller er det helt dødt? Jeg ville uansett ha tatt en diagnose, og sett hva den sier. Sørg for å lagre feilmeldingene til alternativt medium uansett. Det kan fortelle noe om hva som skjedde, og om det er en elektronisk feil du sliter med. Om så ikke er tilfelle, så kan det jo være noe mekanisk, men sjekk det enkleste først. 

 

Klarte ikke helt å tolke om man faktisk har forsøkt å dreie motoren rundt med håndmakt, eller om de bare ikke fikk den til å gå på starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om motoren ikke går rundt er den død uansett. For å finne ut hva som har skjedd må du demontere inn til registerreima.

Mest sannsynlig har festet til strammehjulet for reg.reima brekt av på oljepumpa. Da kræsjer ventiler og stempel sammen, derfor går motoren helt i lås.

Har lest om et par stykker som har klart seg med å "kun" ta toppene av og bytte noen ventiler + div. Men i de tilfellene har motoren bare stoppet nærmest på tomgang, så ventiler har knapt vært nær stemplene.

 

Andre muligheten er veiva som du skriver. De knekker av på midten på D4. Få tilfeller av dette på D3, men der er det veivlagere som flytter seg/snurrer, og dermed stenger oljetilførsel. Da spruter det ofte lagerbiter og kanskje råder rundt i bunnpanna, og du burde se tegn på dette om du tapper oljen av motoren.

 

Ellers kan kamkjeder ryke. Da stanger også stempler og ventiler sammen. 

 

Tror uansett motoren er død om den ikke beveger seg på veiva. Lettest og billigst med en ny(brukt) motor.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det har vært flest D4er med knekt veiv kontra D3 trur eg det blir vanskelig å dokumentere. Det finnes mange 2,7 TDV6 som desverre har knekt veiv. Hva som har forårsaket veivbruddet kan nok også diskuteres i mengder. En kilde til slik havari er som du nevner lager som flyttes og blokkerer oljetolførsel... Om den har havarert register pga knekt innfesting i oljepumpe eller den har knekt veiv så er det nok som hanslr nevner rimeligst og finne en annen brukt motor.  

 

Til orientering så finnes det også TDV6er som har overlevd knekt innfesting av strammehjul i oljepumpe havari... Vår D3 passerte i dag 50k etter nevnt senario....

 

Hvor i landet befinner nå denne D3en seg Børre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hanslr skrev:

Mest sannsynlig har festet til strammehjulet for reg.reima brekt av på oljepumpa. Da kræsjer ventiler og stempel sammen, derfor går motoren helt i lås.

Har lest om et par stykker som har klart seg med å "kun" ta toppene av og bytte noen ventiler + div. Men i de tilfellene har motoren bare stoppet nærmest på tomgang, så ventiler har knapt vært nær stemplene.

Vel, jeg kjørte i 90km/t og hadde ikke noe som kan ligne på en rask reaksjon da oljepumpa røk på min. Ja, stemplene gikk i ventilene, men det var kun boltene til kamakselen som var røket. Jeg byttet alle vippearmene, og boltene til kamakselen og oljepumpa med strammer. Jeg hadde ikke trengt å ta av toppene en gang.

Motoren startet fint etterpå, og har vel kjørt 10000 etter det.

 

Mitt tips er å åpne først for å se hva som er i stykker. Skrur du selv eller skal du ha bilen på verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og OM du skal bytte motor, gå gjerne for en brukt Jaguar-motor. De er ikke brukt like hardt som på våre biler, og er sjelden brukt til å dra tunge tilhengere. En litt annen målgruppe på de bilene.

 

Men håper det beste for deg! (Jeg har Jaguar-motor og gleder meg fortsatt til hver gang jeg skal ut og kjøre eller harve i skauen med D3'n.)

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørbar S-type Jaguar frå Tyskland er nok den rimeligste måten å fa tak i ein OK motor på. Sump, turbo og eksos må med over frå D3 motoren trur eg. For dei som skrur litt sjølv blir nok dette den rimeligaste løysinga..  Men ser det ikkje mange som har gjort dette. 

Endret av jschille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2019 den 8.01, Hanslr skrev:

Bor på Askøy, har verktøy for å få av viften om du trenger låne. Eventuelt noe annen hjelp. Er vel noen stykker av oss rundt her.

Takk for det! Skrur selv, men har ikke desikret en tdv6 før, så det er utråkket terreng for meg. Vedr bytte av motor. Om det kommer til det, vil jeg nok la andre iverta henne, da jeg verken har tid eller fasiliteter til å utføre dette. Selv om det hadde vært gøy å få det til! Ps: bodde på Askøy i oppveksten:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fikk bilen hjem nå. Alt ble satt litt på hold grunnet sykdom i familien. Tappet oljen og skrudde av bunnpannen,  og fant desverre metallbiter.. så da blir dessverre et langt og godt eierskap avsluttet for min del. Har ikke fasiliteter til å foreta motorbytte i garasjen min. Legger ved noen bilder av det som lå i bunnpannen.  Om noen er interessert i å overta henne, er det bare å skrike ut. Legger henne ut på finn om noen dager.

20191019_143242.jpg

20191019_143300.jpg

received_515491762565319.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Du for deg avpris.... ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt! Ser ut som biter fra lagre/lagerbaner.

 

Du kan jo evt. høre med Clausen om han vil kjøpe. Vet han har bygget opp noen tidligere. Gjetter på at 20’-40’ er salgsprisen, avhengig av tilstand, km og alder. Kostet meg (og forsikringsselskapet) 110’ å få jobben gjort på verksted, inkl. motor.

 

A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...