Gå til innhold

Motorhavari Discovery 3 2006 på ferie i Danmark..


Anbefalte innlegg

Er på ferie i Danmark med familien. Skulle på en liten tur innom Odense i går, og på motorveien kom det en vibrering i motor, samtidig som all trekkraft forsvant. Virket som om det forsvant gradvis, men vanskelig å si, iom at jeg la bilen relativt raskt ut på veiskulderen og stoppet. Ved forsøk på å starte igjen, dreiet ikke motoren rundt.. Det finnes ikke noe Land Rover verksted i området, så redningsbil satt bilen hos et lite lokalt verksted som stengte for dagen da vi ankom... så da sto vi der, på landsbygden noen mil utenfor Odense, med 2 tenåringer og en 50 kg Newfoundlandshund.. Håper at forsikring evt NAF-medlemskap dekker hjemtransport av Discoen.. og så må jeg bestemme meg for om et motorbytte er aktuelt, eller om bilen skal selges som delebil..  er jo så fordømt glad i henne..

Endret av Børre Michelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, dette er kjedelige greier, og litt rart at det skjer på en 2006 mod, men her er det skjedd en av to ting;

1. Enten har innfestingen til oljepumpa knukket, og Reg. reim ramlet av. Det gjøt at ventilen slår i stemplene, som også forklarer hvorfor du ikke får dreiet motor rundt.

2. Veiva har knekt.... Disse kan også knekke på 2.7 i følge Techno Classic. De tror det er fordi man vrir veiva feil vei. i forbindelse med Reg reim bytte, som medfører at lagrene løsner, og tetter oljekanalene....

 

Om det er det første som har skjedd har du god sannsynlighet for at ventilene kun er bøyd, og at stemplene er hele. Er flere som har bygget opp motor etter at dette har skjedd og det mens motor fortsatt er i bilen :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Siggen. Trenger noen sånne håp å klamre meg til.. har 2 uker til med ferie i Danmark.. så positive tanker er bra. Slik jeg forstår det, vedr punkt 1, er det mulig å skifte toppene uten å foreta body lift osv? Det vil i såfall gjøre jobben en god del billigere enn et motorbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.lrparts.dk/shop/frontpage.html?gclid=Cj0KCQjwjYHpBRC4ARIsAI-3GkGRE82G9VOCQtCNlKcdGkokKa-ikEwjeXao9rz-CcLXfsdhHabcfRMaAiR1EALw_wcB

 

 

vet ikke om dette vil hjelpe. Men de har verksted i skanderborg ca 1t og 20 min unna Odense. Har kjøpt gearkasse fra dem og de er meget løsnings orienterte og hjelpsomme. 

 

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var uheldig det som skjedde. Lykke til og håper det løser seg. Men ring dem og dobbelt sjekk adressen fra der du er.

Endret av Adventure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎07‎.‎2019 den 11.22, SiggenRRC skrev:

Off, dette er kjedelige greier, og litt rart at det skjer på en 2006 mod, men her er det skjedd en av to ting;

1. Enten har innfestingen til oljepumpa knukket, og Reg. reim ramlet av. Det gjøt at ventilen slår i stemplene, som også forklarer hvorfor du ikke får dreiet motor rundt.

2. Veiva har knekt.... Disse kan også knekke på 2.7 i følge Techno Classic. De tror det er fordi man vrir veiva feil vei. i forbindelse med Reg reim bytte, som medfører at lagrene løsner, og tetter oljekanalene

 

Kanskje man skal la ett verksted eller eier få ta en litt nærmere titt på motoren får man konkluderer med disse to totalhavari scenariene. Ja jeg vet begge er svært sannsynlig, men det kan jo være noe helt annet, som lar seg lett fikse;) Får håpe det...

 

Ønsker Dere er heldig og at det løser seg enkelt.

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser med skrekk denne tråden her, skal selv sørover til danmark og tyskland med D3 om et par tre uker og dette er vel det jeg frykter og opparbeider meg magesår over.. Håper det ikke er så alvorligt hos deg som det høres ut og at det ordner seg på best mulige måte! Hold oss oppdatert så krysser vi fingre og tær for deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal være der i 2uker ville jeg hørt mes Sjelle Auto, også kjent som Bertehlsen. De er ett av de bedre verkstedene på lr i Skandinavia. LrParts ville jeg unngått. Min erfaring med dem er at de er dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooof ingen hyggelig opplevelse, er selv i billund lalandia med familien, og etter en liten pitstop fikk jeg opp esf i display, bilen brummet fryktelig og ville knapt dra. Heldig hvis var det nok med å slå av motoren og starte opp igjen. Så bar det av gårde.

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 2.8.2019 den 12.10, n.hovden skrev:

Status på bilen?

Desverre ikke noe nytt. Verkstedet er drevet av en bekjent av meg, og dealen er at han skal forsøke å stille en diagnose i begynnelsen av september. Om motor må skiftes kommer jeg nok til å selge den som reparasjonsobjekt/delebil. Da blir det Disco4 i oppkjørselen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: om jeg får bilen hjem i garasjen for å stille diagnoser selv, hva kan/bør jeg sjekke for å kunne finne ut om det er håp? Leste forøvrig av feilkoder umiddelbart etter havariet, hadde ingen feilkoder på motor da. Vurderer å få henne hjem...:(

Endret av Børre Michelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Børre Michelsen skrev:

Desverre ikke noe nytt. Verkstedet er drevet av en bekjent av meg, og dealen er at han skal forsøke å stille en diagnose i begynnelsen av september. Om motor må skiftes kommer jeg nok til å selge den som reparasjonsobjekt/delebil. Da blir det Disco4 i oppkjørselen. 

 

Om så er tilfelle så gi meg gjerne beskjed :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...