Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
thamule

D4: Må eg løsne bærebru for å skifte ytre mansjett framme?

Recommended Posts

Måtte gi meg på bolten til bærebrua ikveld. Skulle egentlig berre skifte hjullager, men klarte å skade mansjetten når eg demonterte lager <_<

Må eg løsna fra brua for å få akslingen/lageret av?

Bolten sit godt. Må prøve å få tak i endeleddstrekker i morgen...

EB6A3124-92F0-435A-B01E-7E2BAF6C84FB.jpeg

Edited by thamule

Prøv å løsne fra øvre bærebru i stedet. Da kan du vippe huben fremover i overkant. Antagelig enklere/lettere.

Takk for tips! Eg har skaffa verktøy idag som eg skal prøve. Så tar eg den oppe i steden viss det fortsatt ikkje går. 

710A450E-8611-4541-A5D9-FC2C224BA5DE.jpeg

Avdrager er bortkastet. To store hammere/slegger, et slag der konen går igjennom så popper de utav.  

Virker hver gang. Slå på hjulspindel/lager holderen. Treffer du akkurat samtidig med begge sleggene popper kula utav.

...og når du en gang får det av. Sett det inn med kobberpasta før du setter det sammen igjen, så slipper du samme problemet om du skal ha det fra hverandre senere. :)

@trondshj Gjorde som du sa og løste øvre med verktøyet eg postet over. Gikk veldig fint. Nedre bolt fikk eg ikkje. 

Men korleis får ein leddet av akslingen? Slå? Dra? Er det ein låsering?

image.jpg

Med forbehold om at jeg husker feil så er det en låsering ja. Bør løsne med et solid rykk. Pass på at du ikke napper ut indre CV-ledd i prosessen. :)

Fikk ikkje av leddet, blei etterkvart redd for å ødelegge det. så gikk for montering av delt mansjett. Sjølv om eg hadde kjøpt mansjettkit

Edited by thamule

Byttet akkurat begge mansjetter på P38, og hvis det er samme patent på din, løsner leddet med et solid slag med gummiklubbe.

Leddene kan sitte noe i inn i granskauen, min erfaring er at det er lettere om man tar ut hele stikkakslingen - da kan man lett holde enden inn mot diffen opp, og gi leddet et skikkelig rapp :)

Husk å bytt låseringer (lært på den harde måten) :rolleyes:

Gikk som nevnt for å montere delt mansjett som limes. Fikk ikkje av leddet. Måtte evt ha demontert akslingen ja. Og eg hadde ikkje olje til å fylle på, men ein universalmansjett liggende, så da blei det slik. Men takk for alle tips. 

Slo på leddet med diverse verktøy og prøvde eit verktøy som skal dra leddet av ved å stramme mutter på aksling, men måtte til slutt gi meg i fare for å ødelegge leddet.