Gå til innhold

Discovery 4 vibrasjon ved kjøring


Andyskog

Anbefalte innlegg

Periodevis opplever vi en vibrasjon/rumling fra vår 2011/12 Discovery 4 (diesel). 

Vibrasjonen kommer uavhengig av hastighet, bremsing/akselerasjon osv. Den er tilstede, både ved normal kjøring, bremsing og akselerasjon og forsvinner igjen etter en liten stund. Da kan det ta alt fra timer til uker før vi opplever den igjen. Det vibrer såpass at alle i bilen kjenner det godt, samtidig som en godt kan høre en "rumle" lyd.

Har planlagt bytte av bremseskiver da vi har vibrasjon under nedbremsing (mistenker kast i skiver), men denne vibrasjonen opplever også noe annerledes enn tidligere erfaringer med kast i skiver ved at vibrasjonen oppleves å sitte i bilen, og ikkje i ratt etc. slik eg har opplevd tidligere.

 

Håper noen andre her på forumet har gode innspill på hva dette kan komme av?

Vi kjøpte bilen i vår, og dette problemet har vedvart fra vi kjøpte den, men siden det bare er periodevis, så er det fryktelig vanskelig å få reklamert/vist dette til eit verksted.

 

Takker for alle gode innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vinterdekk tilgjengelig så kan man evt prøve de en stund for å se om det utgjør noen forskjell.

 

Det kan vel være:

- bremseskiver/klaver (som lafterolf nevnte)

- drivakslinger

- dekk/felg

- foringer (disse gir gjerne vibrasjoner, ofte ved svak nedbremsing)

 

Noe kan du sjekke selv men hvis du har mulighet for å klage til selger så ville jeg fått en uavhengig sjekk av foringer og drivakslinger så har du kanskje noe å vise til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger.
Vibrasjonen er uavhengig av sommer/vinterdekk.

Skal få bilen i bukk og sjekke foringer, bremser osv i nær fremtid. Er bare så rart at vibrasjonen ikkje er konstant eller avhengig av andre faktorer som eg har kunnet finne, forutenom at det alltid vibrerer under nedbremsing.

Er det erfaringer med foring/deler som er gjenganger på disse bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibrasjoner som kommer og går er gjerne relatert til parkeringsbremsen. Det er en arm på en av bremseskoene på hver side. Denne armen begynner å gå tregt med årene, og da får man tidvis vibrasjoner. De forsvinner gjerne når man stanser bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EPB burde selvfølgelig vært på listen! 

 

Har man kast i drivaksel så  får man gjerne vibrasjoner ved pådrag ved visse turtall, ved konstant fart ved visse turtall og også ved nedbremsing... 

Kast i bremseskiver kan nok gi samme symptomer men merkes vel best ved nedbremsing.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe enkel måte å sjekke drivaksel for kast? Minnes at samme rumling kan høres også ved hardt pådrag...

Bremsene byttes uansett siden det er bra risting ved bremsing, og da kan eg selvsagt sjekke EPB samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser du et skikkelig slitent mellomaksellager... Mitt var ikke i nærheten av så slitt da det begynte å lage vibrasjoner.

 

Ellers er min høyst personlige erfaring at slark i understellet stort sett materialiserer seg ved bremsing. Ved vanlig kjøring pleier rett fram pleier man ikke å merke så mye til det.

Men holder som sagt en knapp på parkeringsbremsen. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...