jorgenht Skrevet 3. juli 2019 Del Skrevet 3. juli 2019 Hei, jeg var så heldig å få kjøpe JørgenS sin Exmill som var til salgs på forumet her. Hadde Forsvaret rep/service manual? Isåfall- kan man få fatt på en? Evnt og i tillegg en manual for vanlig 109? Trenger jo litt oljeskift og omsorg Blir første reale prosjektet, og vil nok ta litt tid, har jo ikke rørt en forgasser siden mopedtiden omtrent. Når det kommer til deler osv- har EWS (som jeg har skjønt har mangt og mye) sommerferie? Evnt andre som kan skjønne hva jeg mener av deler om jeg ikke bruker rette ordene. Mvh Jørgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julius Baardsen Skrevet 3. juli 2019 Del Skrevet 3. juli 2019 Her er en grei side for å finne delenr og hva delene heter https://www.lrworkshop.com/diagrams Ellers er https://www.paddockspares.com/parts-and-accessories/land-rover-series-2-and-3.html og https://www.island-4x4.co.uk/series-models-c-36.html ofte i bruk hos meg for å få tak i deler. John Craddock har og mye til seriebil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 4. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2019 Takk! Da skal eg sjekke ut litt der Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 4. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2019 Noen andre med tips til manualene? Hadde jo vært veldig kjekt før jeg starter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landy_Wiik Skrevet 4. juli 2019 Del Skrevet 4. juli 2019 Olav Teigen har forsvarets manual: https://olavteigen.mamutweb.com/Shop/Product/Teknisk-håndbok-Landrover-109-militær/8711273 Vestfold ships og industriservice har delelager til exmil og har mye rart. De har også delekatalog liggende online: http://www.landrovernorge.no/index.php?side=delebok-x-mil Her kan man forespørre Vestfold eller søke på originalt delenummer. Om du ikke har gjort allerede er det absolutt lurt å lese seg opp på forskjellene på vanlig serie 3 og ex-mil. Finnes en del fine tråder om du søker her på forumet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 5. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2019 Takk @Landy_Wiik! Manualen til Forsvaret må i hus. Prøver da stadig, ikke alltid lett å søke seg til forskjellene. Hvor kjøper man rammedeler? Ser paddocks har, fungerer det? Trenger å ytte utriggere, samt bakre crossmember/ tverrbjelke. Og sikkert mer siden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landy_Wiik Skrevet 5. juli 2019 Del Skrevet 5. juli 2019 Mener det finnes en del veldig utfyllende info om forskjellene på forumet. Tryggest er du om du søker opp Land Rover delenummerene fra feltvogner pdf'en. Litt redd for å si noe ifrykt for å si feil. Men jeg mener kort oppsummert at elektrisk annerledes pga 24V, bremsene er til noe større enn standard 109 (oneton). Girkasse er lavere giret enn sivil. Karosserimessig tror jeg faktisk norsk exmil er unik på hjulbue utkapp. Mener også at bakre del av ramma er unik for norsk exmil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Er i garasjen Skrevet 5. juli 2019 Del Skrevet 5. juli 2019 Akslingene er 24 splines ikke 10 som på sivil. 90 amp dynamo Fjærfestet forlenget. 5cm bedre klaring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 5. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2019 Hvor spesiell er den norske? Ikke til å få tak i ny? Er sivil girkasse, etter som jeg har skjønt. Salgstråden ligger på selges her, om noen kjenner bilen- rop ut. All info er god info. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 9. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2019 Jeg forsøker meg litt igjen jeg.. Har rusten bakre tverrbjelke, samt noen utriggere.. blåste hull i den ene da jeg avfettet og spylte bort søle før jeg startet demontering. Var inne på Paddocks og laget en handlekurv men er usikker på SWB og LWB. Hva går til en Exmill? Jeg har fjernet bakre tank, da den lakk- og det gjør den fremme også. Så den går nok ut den med, har jeg rett tank? Hvis jeg bare trenger en, hvilken skal jeg handle ny? Jeg var ute å hamret litt i kveld, og funnet ut at jeg ihvertfall trenger: Bakre tverrbjelke, Utrigger foran bakhjul H side med fjærfeste, samme V side. Foran og bak fremre tank, samt tilsvarende ene utrigger på V side. Jeg har forsøkt søke og lese meg opp på hvilke deler som er riktige, men ingen som kommer dit i trådene.. hopper bare fra rust til ferdig. Håper på kyndig hjelp. Mvh Jørgen. Den store grønne boka blir bestilt i morgen, fant en tråd om en som trodde han hadde den på PDF, og sendte en PM, men ingen svar enda. Her er forresten bildet av doningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robl Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 lwb.. long wheel base? swb short wheel base? du skal i såfall ha lwb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 10. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2019 Takk! I grunn fornuftig. Det var 1.spm og noen igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robl Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 Vestfold skips og industriservice.. eller shipohoy bør ha det meste du trenger.. de kjøpte delelageret til forsvaret. ser det er demontert litt på din... bumperettes på fangern, stridslys, nye speil.. etc.. Men ring de, 3331 8888 så bør du få hjelp med de delene du trenger så langt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 10. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2019 Ja, den blir aldri militær igjen, verken stridslys eller camo De har sommerstengt tre uker fremover, samme med EWS- 4 uker Derfor jeg hadde håpet å få bestilt fra over dammen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 Alle utriggere er lik sivil, men det skiller på kort og lang bil. Må du bytte utriggeren som bakre bladfjør er festet i vil du se at fjørfestet er ulikt på sivil og millitær/one-ton. Da må du flytte over bladfjørfestet fra din gamle til din nye. Bakre tverrbjelke er ikke lik heller, men jeg foretrekker sivil utgave. Eksmillen har så lite form og kler bilen dårlig. Sivil passer også. Jeg ville nok vurdert å bruke begge tankene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 Har LR Felt Delekatalog om interessen er der. Analog i papirutgave Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 10. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2019 Altså, om alt er likt- for uten om at militær er rett og sivil har skrå mot kanten så er jeg klokere. Takk! Fjærfestet skal gå fint. Takk igjen! @lafterolf : Noen årsak til at begge tankene bør i bruk? Jeg blir ikke å farte langt når den først er i gang...til og begynne med i hvert fall. @gautes Jeg har nok denne på PDF? Eksplosjonstegninger osv? Mange slags takk for tilbakemeldinger, alle sammen. Da blir det handling igjen da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 Jepp. Noen av oss er enten analoge og/eller skjønner ikke vitsen med pc i verkstedmiljø. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 10. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2019 8 minutes ago, gautes said: Jepp. Noen av oss er enten analoge og/eller skjønner ikke vitsen med pc i verkstedmiljø. Men som ny mekaniker, både på veteran og nyere- i forhold til mange her- så ser jeg jo fordelen med kjappe googlesøk der man står i trøbbelet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 10. juli 2019 Del Skrevet 10. juli 2019 Bevares,digitalt er kjekt det også,. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brutus Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Hei Litt info vedrørende tank - om ikke du har bestilt og fått det du trenger. Min bakre tank begynte å lekke for mange år siden, så den fjernet jeg. Har kun brukt framre tank, men vinteren for et par år siden så begynte den å lekke også. Jeg kontaktet Vestfold Ships (som referert til lenger her oppe). Framre tank er ikke å få tak i lenger - de du får nå har annen "giver"/tankmåler - og det var noe annet også som de sa var forskjellig. Så jeg kjøpte ny bakre tank fra de (da sa de at det var en av de siste de hadde igjen av "orginal militær type"). Men de har ikke klart å skaffe med riktig "giver"/tankmåler til den. De "påstår" de har kun den - men den viser "feil vei". Når tanken er full så viser måler tom, og så blir den fullere og fullere.... Ikke hadde "giveren" jeg fikk samme tilkobling for bensinslangen heller. Den gamle hadde skrukobling om jeg ikke husker feil - den nye må festes med slangeklemme. Det resulterte i at jeg måtte bytte bensinslangen (kanskje lurt uansett). På min lå denne "oppå" ramma, og var veldig knotete å få løsnet klammer som festet slangen (dvs det er et "plastrør"). Klammer'ne er skrudd - så det lar seg gjøre å gjenbruke de. Bare noen tips Hilsen Frode - Brutus Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 9. august 2019 Forfatter Del Skrevet 9. august 2019 Kjørte av gårde en bestilling fra paddocks. Med rammedeler og tank. Tok den fremre, og er igang med tilpasninger på første utriggeren nå. @Brutus, håper de gamle giverene fungerer enda, de så veldig fine ut der jeg tok dem ut av tankene før jeg kasserte dem. Jeg kjøpte ikke nye. Tok en helt vanlig tank fra paddocks, og den var så lik den kunne bli den som stod der fra før. Takk for tilbakemelding forresten, har ikke somlet meg til en prosjektråd enda, men håper på litt innspill der etterhvert som utenlandsferien er over. /Jørgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.