Gå til innhold

Rep manual 109 Exmill


jorgenht

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var så heldig å få kjøpe JørgenS sin Exmill som var til salgs på forumet her. 

 

Hadde Forsvaret rep/service manual? Isåfall- kan man få fatt på en? 

Evnt og i tillegg en manual for vanlig 109? 

Trenger jo litt oljeskift og omsorg :wub:

 

Blir første reale prosjektet, og vil nok ta litt tid, har jo ikke rørt en forgasser siden mopedtiden omtrent. 

 

Når det kommer til deler osv- har EWS (som jeg har skjønt har mangt og mye) sommerferie? Evnt andre som kan skjønne hva jeg mener av deler om jeg ikke bruker rette ordene. 

 

 

Mvh Jørgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en grei side for å finne delenr og hva delene heter

 

https://www.lrworkshop.com/diagrams

 

Ellers er https://www.paddockspares.com/parts-and-accessories/land-rover-series-2-and-3.html

og          https://www.island-4x4.co.uk/series-models-c-36.html

 

ofte i bruk hos meg for å få tak i deler.  John Craddock har og mye til seriebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav Teigen har forsvarets manual:

https://olavteigen.mamutweb.com/Shop/Product/Teknisk-håndbok-Landrover-109-militær/8711273

 

Vestfold ships og industriservice har delelager til exmil og har mye rart. 

De har også delekatalog liggende online:

http://www.landrovernorge.no/index.php?side=delebok-x-mil

Her kan man forespørre Vestfold eller søke på originalt delenummer. 

 

Om du ikke har gjort allerede er det absolutt lurt å lese seg opp på forskjellene på vanlig serie 3 og ex-mil. Finnes en del fine tråder om du søker her på forumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Landy_Wiik! Manualen til Forsvaret må i hus. Prøver da stadig, ikke alltid lett å søke seg til forskjellene. 

Hvor kjøper man rammedeler? Ser paddocks har, fungerer det? Trenger å ytte utriggere, samt bakre crossmember/ tverrbjelke. Og sikkert mer siden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det finnes en del veldig utfyllende info om forskjellene på forumet. 

Tryggest er du om du søker opp Land Rover delenummerene fra feltvogner pdf'en. 

 

Litt redd for å si noe ifrykt for å si feil.

Men jeg mener kort oppsummert at elektrisk annerledes pga 24V, bremsene er til noe større enn standard 109 (oneton). Girkasse er lavere giret enn sivil. 

Karosserimessig tror jeg faktisk norsk exmil er unik på hjulbue utkapp. Mener også at bakre del av ramma er unik for norsk exmil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker meg litt igjen jeg.. 

 

Har rusten bakre tverrbjelke, samt noen utriggere.. blåste hull i den ene da jeg avfettet og spylte bort søle før jeg startet demontering.

 

Var inne på Paddocks og laget en handlekurv men er usikker på SWB og LWB. Hva går til en Exmill?

2D2D001A-4C6A-4AB6-B03C-D35B88A65B49.pngE9022A39-CD42-4EFA-ABB2-8228B99E2831.pngJeg har fjernet bakre tank, da den lakk- og det gjør den fremme også. Så den går nok ut den med, har jeg rett tank? Hvis jeg bare trenger en, hvilken skal jeg handle ny?

 

Jeg var ute å hamret litt i kveld, og funnet ut at jeg ihvertfall trenger:

 

Bakre tverrbjelke, Utrigger foran bakhjul H side med fjærfeste, samme V side. 

Foran og bak fremre tank, samt tilsvarende ene utrigger på V side. 

 

Jeg har forsøkt søke og lese meg opp på hvilke deler som er riktige, men ingen som kommer dit i trådene.. hopper bare fra rust til ferdig.

 

Håper på kyndig hjelp. 

 

Mvh Jørgen. 

 

 

Den store grønne boka blir bestilt i morgen, fant en tråd om en som trodde han hadde den på PDF, og sendte en PM, men ingen svar enda. 

 

Her er forresten bildet av doningen.AE08CB97-20CA-468E-BE50-0DB9CA21A5A9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestfold skips og industriservice.. eller shipohoy :D bør ha det meste du trenger.. de kjøpte delelageret til forsvaret.  ser det er demontert litt på din... bumperettes på fangern, stridslys, nye speil.. etc..  Men ring de, 3331 8888 så bør du få hjelp med de delene du trenger så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle utriggere er lik sivil, men det skiller på kort og lang bil. 

Må du bytte utriggeren som bakre bladfjør er festet i vil du se at fjørfestet er ulikt på sivil og millitær/one-ton.

Da må du flytte over bladfjørfestet fra din gamle til din nye.

 

Bakre tverrbjelke er ikke lik heller, men jeg foretrekker sivil utgave. Eksmillen har så lite form og kler bilen dårlig.

Sivil passer også.

 

Jeg ville nok vurdert å bruke begge tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om alt er likt- for uten om at militær er rett og sivil har skrå mot kanten så er jeg klokere. Takk! 

Fjærfestet skal gå fint. 

Takk igjen! 

 

@lafterolf Noen årsak til at begge tankene bør i bruk? Jeg blir ikke å farte langt når den først er i gang...til og begynne med i hvert fall. 

 

@gautes Jeg har nok denne på PDF? Eksplosjonstegninger osv? 

 

Mange slags takk for tilbakemeldinger, alle sammen. Da blir det handling igjen da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, gautes said:

Jepp.

Noen av oss er enten analoge og/eller skjønner ikke vitsen med pc i verkstedmiljø.cool

 

Men som ny mekaniker, både på veteran og nyere- i forhold til mange her- så ser jeg jo fordelen med kjappe googlesøk der man står i trøbbeletblush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hei

Litt info vedrørende tank - om ikke du har bestilt og fått det du trenger.

Min bakre tank begynte å lekke for mange år siden, så den fjernet jeg.

Har kun brukt framre tank, men vinteren for et par år siden så begynte den å lekke også.

Jeg kontaktet Vestfold Ships (som referert til lenger her oppe).

Framre tank er ikke å få tak i lenger - de du får nå har annen "giver"/tankmåler - og det var noe annet også som de sa var forskjellig.

Så jeg kjøpte ny bakre tank fra de (da sa de at det var en av de siste de hadde igjen av "orginal militær type").

Men de har ikke klart å skaffe med riktig "giver"/tankmåler til den. De "påstår" de har kun den - men den viser "feil vei".

Når tanken er full så viser måler tom, og så blir den fullere og fullere....:D

Ikke hadde "giveren" jeg fikk samme tilkobling for bensinslangen heller.

Den gamle hadde skrukobling om jeg ikke husker feil - den nye må festes med slangeklemme.

Det resulterte i at jeg måtte bytte bensinslangen (kanskje lurt uansett).

På min lå denne "oppå" ramma, og var veldig knotete å få løsnet klammer som festet slangen (dvs det er et "plastrør").

Klammer'ne er skrudd - så det lar seg gjøre å gjenbruke de.

 

Bare noen tips B)

 

Hilsen

Frode

  - Brutus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte av gårde en bestilling fra paddocks. Med rammedeler og tank. Tok den fremre, og er igang med tilpasninger på første utriggeren nå. 

@Brutus, håper de gamle giverene fungerer enda, de så veldig fine ut der jeg tok dem ut av tankene før jeg kasserte dem. Jeg kjøpte ikke nye. Tok en helt vanlig tank fra paddocks, og den var så lik den kunne bli den som stod der fra før. 

Takk for tilbakemelding forresten, har ikke somlet meg til en prosjektråd enda, men håper på litt innspill der etterhvert som utenlandsferien er over. 

 

/Jørgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...