Jump to content
LRforum
knikeren

D3 07 AC gass

Recommended Posts

Er vel r134 gass på D3, husk at dette er ikke r134 gass, men en erstatningsgass av propan/butan så ganske så brannfarlig:D men har den på min D3 og sålangt har det ikke eksplodert hvertfall:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minutter siden, Tobba skrev:

Er vel r134 gass på D3, husk at dette er ikke r134 gass, men en erstatningsgass av propan/butan så ganske så brannfarlig:D men har den på min D3 og sålangt har det ikke eksplodert hvertfall:D

Takk :)

Hvordan gjorde du det, tømte du systemet for gammel gass eller fylte du bare på? Trenger jeg mer en ei flaske på? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg benyttet denne på forrige japanske SUV. Fungerer utmerket. Tanken var å benytte den til feilsøking, for den har sporstoff. Men så ble det tett, og kjølte så lenge jeg hadde bilen. 

 

Det er vel ulovlig å tømme anlegget selv, uten tømmemaskin? 

Kan bare fylles på, se videoen på YouTube. Forklarer godt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå var mitt anlegg helt tomt for gass pga det var en rør med hull i som jeg måtte bytte (som endte opp med å bli 3 rør jeg måtte bytte:blink:) så bilen var skåltom, tror jeg fyllte på 3 flasker, to med gass og en med olje. Etter boka skal gassen på bilen tappes av med vakuum, men lekkasjer er jo noe en ikke kan for:D i usa får man jo r134 på slike selvfyllingsflasker, men det er visst farlig i europa (lett antennelig propan/butan er jo myyye bedre å leke med:D)  men jeg føler jeg leste at den gassen kunne blandes med r134, men usikker, send forhandler en mail!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du skal ha det setter som er i den første linken. Har brukt det settet i flere år, har fylt på VAG, LR, Mercedes osv. 

 

Jeg har bestilt all gassen min fra ham, og han sender kjapt. Eneste minuset er at han bruker PostNord, så 1/3 av pakkene har aldri kommet frem. De gangene jeg har måttet ha gassen kjapt, så har jeg kjørt til Gjøvik for å hente direkte fra butikken. 

 

Hvis anlegget ditt har vært åpent og du ikke har utstyr til å vakumere, så har han en gass som vakumerer, har fungert fint de to gangene jeg har brukt den boksen.

 

Paal

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minutter siden, donp skrev:

Du skal ha det setter som er i den første linken. Har brukt det settet i flere år, har fylt på VAG, LR, Mercedes osv. 

 

Jeg har bestilt all gassen min fra ham, og han sender kjapt. Eneste minuset er at han bruker PostNord, så 1/3 av pakkene har aldri kommet frem. De gangene jeg har måttet ha gassen kjapt, så har jeg kjørt til Gjøvik for å hente direkte fra butikken. 

 

Hvis anlegget ditt har vært åpent og du ikke har utstyr til å vakumere, så har han en gass som vakumerer, har fungert fint de to gangene jeg har brukt den boksen.

 

Paal

 

 

Vet ikke om det har vært åpent. Føler bare att kjøle effekten ikke har vært helt på topp de siste årene, den kjøler men ikke nok. Må jeg til å vakumere det da? Jeg tror det bare gassen har forsvunnet på normal måte på 12år og 270k på telleren :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da trenger du ikke å vakumere. Det er normalt at ac-anlegg mister i underkant av 10% av gassen i året. Det vil derfor bli suksessivt mindre kaldt. 

 

Få en person til å sitte inne i bilen når su fyller, og be denne personen holde turtallet på 2000 o/m.  Da får du fylt med arbeidstrykk. 

 

Paal

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minutter siden, donp skrev:

Da trenger du ikke å vakumere. Det er normalt at ac-anlegg mister i underkant av 10% av gassen i året. Det vil derfor bli suksessivt mindre kaldt. 

 

Få en person til å sitte inne i bilen når su fyller, og be denne personen holde turtallet på 2000 o/m.  Da får du fylt med arbeidstrykk. 

 

Paal

Takk for tipset :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det tok kun 2 dager før jeg fikk gassen :)

Jeg tok å sjekket først trykket og det ser vel ut som att det er nok gass? 

IMG_20190704_120412.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minutter siden, jorgenht skrev:

Det ser sånn ut, er det med bilen i gang? 

Nop, tok en sjekk for å se om det trengtes påfylling 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjekket min med IID Tool i sta. Den vist 450 kPa når bilen hadde stått 5 - 6 timer, omregnet er vel det ca 65 psi. Min ble fylt opp med gass for nøyaktig en uke siden. Vet ikke om du har tilgang på IID Tool for å sjekke hva den sier til sammenligning.

Edited by Bue

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, Bue skrev:

Sjekket min med IID Tool i sta. Den vist 450 kPa når bilen hadde stått 5 - 6 timer, omregnet er vel det ca 65 psi. Min ble fylt opp med gass for nøyaktig en uke siden. Vet ikke om du har tilgang på IID Tool for å sjekke hva den sier til sammenligning.

Jeg skal ta å sjekke med iidtool :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, knikeren skrev:

Jeg skal ta å sjekke med iidtool :)

Der kan du sjekke temperatur på registeret (evaporator) også siden du nevnte dårlig kjøleeffekt. Temperaturen på mitt ligger på 2 - 2,5 grader under maks kjøling og ellers rundt 4 - 5 grader når det ikke er behov for særlig kjøling.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timer siden, Bue skrev:

Der kan du sjekke temperatur på registeret (evaporator) også siden du nevnte dårlig kjøleeffekt. Temperaturen på mitt ligger på 2 - 2,5 grader under maks kjøling og ellers rundt 4 - 5 grader når det ikke er behov for særlig kjøling.

Dette viste min når den var i gang på 2000 o/m og AC på fult 

Screenshot_20190705_101145_com.gap.iidcontrol.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Disse verdiene så for meg ganske normale ut. Temperaturen i registeret i bilen vil jeg ikke tro du kan få så mye kaldere, så dersom dette er maks kjøleeffekt og du fortsatt ikke synes det blåser kaldt nok ville jeg tenke at feilen kan ligge et annet sted enn i selve AC systemet. F.eks. at den ikke sender all luften gjennom registeret til AC eller lignende. Registeret skal aldri få så lav temperatur at det fryser, så 2,5 grader er vel omtrent så kaldt som du får det. Jeg kan ta feil, men slik jeg tenker ser dette normalt ut, så må gjerne andre si i fra om jeg tar feil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...