Gå til innhold

D3 07 AC gass


knikeren

Anbefalte innlegg

Er vel r134 gass på D3, husk at dette er ikke r134 gass, men en erstatningsgass av propan/butan så ganske så brannfarlig:D men har den på min D3 og sålangt har det ikke eksplodert hvertfall:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tobba skrev:

Er vel r134 gass på D3, husk at dette er ikke r134 gass, men en erstatningsgass av propan/butan så ganske så brannfarlig:D men har den på min D3 og sålangt har det ikke eksplodert hvertfall:D

Takk :)

Hvordan gjorde du det, tømte du systemet for gammel gass eller fylte du bare på? Trenger jeg mer en ei flaske på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benyttet denne på forrige japanske SUV. Fungerer utmerket. Tanken var å benytte den til feilsøking, for den har sporstoff. Men så ble det tett, og kjølte så lenge jeg hadde bilen. 

 

Det er vel ulovlig å tømme anlegget selv, uten tømmemaskin? 

Kan bare fylles på, se videoen på YouTube. Forklarer godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var mitt anlegg helt tomt for gass pga det var en rør med hull i som jeg måtte bytte (som endte opp med å bli 3 rør jeg måtte bytte:blink:) så bilen var skåltom, tror jeg fyllte på 3 flasker, to med gass og en med olje. Etter boka skal gassen på bilen tappes av med vakuum, men lekkasjer er jo noe en ikke kan for:D i usa får man jo r134 på slike selvfyllingsflasker, men det er visst farlig i europa (lett antennelig propan/butan er jo myyye bedre å leke med:D)  men jeg føler jeg leste at den gassen kunne blandes med r134, men usikker, send forhandler en mail!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha det setter som er i den første linken. Har brukt det settet i flere år, har fylt på VAG, LR, Mercedes osv. 

 

Jeg har bestilt all gassen min fra ham, og han sender kjapt. Eneste minuset er at han bruker PostNord, så 1/3 av pakkene har aldri kommet frem. De gangene jeg har måttet ha gassen kjapt, så har jeg kjørt til Gjøvik for å hente direkte fra butikken. 

 

Hvis anlegget ditt har vært åpent og du ikke har utstyr til å vakumere, så har han en gass som vakumerer, har fungert fint de to gangene jeg har brukt den boksen.

 

Paal

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, donp skrev:

Du skal ha det setter som er i den første linken. Har brukt det settet i flere år, har fylt på VAG, LR, Mercedes osv. 

 

Jeg har bestilt all gassen min fra ham, og han sender kjapt. Eneste minuset er at han bruker PostNord, så 1/3 av pakkene har aldri kommet frem. De gangene jeg har måttet ha gassen kjapt, så har jeg kjørt til Gjøvik for å hente direkte fra butikken. 

 

Hvis anlegget ditt har vært åpent og du ikke har utstyr til å vakumere, så har han en gass som vakumerer, har fungert fint de to gangene jeg har brukt den boksen.

 

Paal

 

 

Vet ikke om det har vært åpent. Føler bare att kjøle effekten ikke har vært helt på topp de siste årene, den kjøler men ikke nok. Må jeg til å vakumere det da? Jeg tror det bare gassen har forsvunnet på normal måte på 12år og 270k på telleren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da trenger du ikke å vakumere. Det er normalt at ac-anlegg mister i underkant av 10% av gassen i året. Det vil derfor bli suksessivt mindre kaldt. 

 

Få en person til å sitte inne i bilen når su fyller, og be denne personen holde turtallet på 2000 o/m.  Da får du fylt med arbeidstrykk. 

 

Paal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, donp skrev:

Da trenger du ikke å vakumere. Det er normalt at ac-anlegg mister i underkant av 10% av gassen i året. Det vil derfor bli suksessivt mindre kaldt. 

 

Få en person til å sitte inne i bilen når su fyller, og be denne personen holde turtallet på 2000 o/m.  Da får du fylt med arbeidstrykk. 

 

Paal

Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket min med IID Tool i sta. Den vist 450 kPa når bilen hadde stått 5 - 6 timer, omregnet er vel det ca 65 psi. Min ble fylt opp med gass for nøyaktig en uke siden. Vet ikke om du har tilgang på IID Tool for å sjekke hva den sier til sammenligning.

Endret av Bue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bue skrev:

Sjekket min med IID Tool i sta. Den vist 450 kPa når bilen hadde stått 5 - 6 timer, omregnet er vel det ca 65 psi. Min ble fylt opp med gass for nøyaktig en uke siden. Vet ikke om du har tilgang på IID Tool for å sjekke hva den sier til sammenligning.

Jeg skal ta å sjekke med iidtool :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, knikeren skrev:

Jeg skal ta å sjekke med iidtool :)

Der kan du sjekke temperatur på registeret (evaporator) også siden du nevnte dårlig kjøleeffekt. Temperaturen på mitt ligger på 2 - 2,5 grader under maks kjøling og ellers rundt 4 - 5 grader når det ikke er behov for særlig kjøling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Bue skrev:

Der kan du sjekke temperatur på registeret (evaporator) også siden du nevnte dårlig kjøleeffekt. Temperaturen på mitt ligger på 2 - 2,5 grader under maks kjøling og ellers rundt 4 - 5 grader når det ikke er behov for særlig kjøling.

Dette viste min når den var i gang på 2000 o/m og AC på fult 

Screenshot_20190705_101145_com.gap.iidcontrol.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse verdiene så for meg ganske normale ut. Temperaturen i registeret i bilen vil jeg ikke tro du kan få så mye kaldere, så dersom dette er maks kjøleeffekt og du fortsatt ikke synes det blåser kaldt nok ville jeg tenke at feilen kan ligge et annet sted enn i selve AC systemet. F.eks. at den ikke sender all luften gjennom registeret til AC eller lignende. Registeret skal aldri få så lav temperatur at det fryser, så 2,5 grader er vel omtrent så kaldt som du får det. Jeg kan ta feil, men slik jeg tenker ser dette normalt ut, så må gjerne andre si i fra om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...