Gå til innhold

Ny ervervet Discovery 2


Trope

Anbefalte innlegg

Har overtatt en Discovery 2 td5 2003 mod. 7seter med 212000 km på telleren. Bilen er hel og pen både innvendig og utvendig. Motor går pent og automaten skifter mykt og fint. Noe småfiks er det med den. Får ikke sjaltet mellom høy og lavgir. Lekker litt olje, taklukene går funger ikke og bakdøra går ikke å åpne fra utsiden. Ser også ut til at det også mangler gass på AC anlegget.

Har ingen kjennskap til disse bilene, men har hørt at det stadig er noe som ryker og må fikses. Da bilen uansett ikke kan gå med tap, og etter et par dagers kjøretur faktisk synes bilen er artig, praktisk, kan trekke stor henger og nærmest kan ta seg frem over alt, vurderer jeg å beholde bilen. Ønsker derfor noen råd. Liker å skru litt bil og tror det skal være overkommelig å fikse disse tingene. Eller? 

E8D5C7A6-E515-45EE-9513-FF656747E3D9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ramme for rust, det er D2 sin største svakhet.

Sjekk om motorolje lukter diesel, det er Td5 motorens største svakhet.

Alt annet du nevner er småfiks og kose skruing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott bil. 

Jeg hadde min på sånn sjekk av AC på Svendsen eksos. Han tok på noe gugge sammen med ny gass for å se om det var lekkasje. 

 

Fant bare ut at viften ikke gikk. Der var det brudd i ledningen. Fikset på 2 min. 

 

AC virker og bilen er jo en drøm å kjøre. 

 

Kos deg med bilen og skruingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil :) Har samme årsmodellen selv. Bakluke som ikke kan åpnes fra utsida skyldessom oftest  at håndtaket trenger smøring. Da henger det utvendige håndtaket seg opp.. Det du må gjøre er å spraye godt med D40 eller lignende i alle åpninger du kommer til rundt håndtaket samt dra håndtaket ut med en bøyd wire e.l.

(Det KAN selvsagt være at et stag e.l inni mekanismen har hoppa av, men overnevnte feil er den vanligste).

 

Ang høy/lavserie: du har prøvd å skifte med bilen stående i fri mens den ruller sakte? Det er vanskelig å få skiftet hvis bilen står i ro..

 

Det er en forholdsvis lett bil å skru på, og delene er rimelige hvis du bestiller fra england. Og det at noe ryker hele tiden skal du ta med ei klype salt ;) -OftestDet finnes utrolig mye ekstrautstyr til disse (offroadstash o.l) kommer disse påstandene fra folk som IKKE kjører land rover..  Selv har jeg langt lavere vedlikeholdskostnader enn folk jeg kjenner som kjører 10-12 år nyere audi og bmw..

-Og det er en smal sak å få mer kraft i motoren.

Hvis EGR ikke er fjerna, sørg for å få gjort det.. -Alt den gjør er å kokse igjen motoren og fore den med skitten varm ogsygenfattig luft; det motsatte av det den vil ha..

 

PS: husk å få satt inn rama med fluid-film snarest mulig, og få sveisa plate i det som måtte være av hull..

Endret av suprlite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakdør som ikke åpner seg kan også være feil på selve låseenheten, da må den skiftes. Det var problemet på min, kunne åpne innenfra, men ikke utenfra og etterhvert sviktet sentrallåsfunksjonen. Da fikk jeg åpnet utenfra, men døren lot seg ikke lenger låse..... Relativt enkel jobb, men låsen koster noen kroner. Hvis det utvendige håndtaket ikke rikker seg, eller ikke kommer tilbake til utgangsposisjon er det manglende smøring, lirk bort LR skiltet med den grønne logoen og du får bedre tilgang til mekanismen gjennom hullet skiltet sitter i. 

 

Det der med EGR ville jeg tatt med ro, med all respekt og uten å ønske å virke frekk/utrivelig, så har jeg aldri lest, sett eller hørt om noen problemer med EGR på TD5, så lenge ventilen fungerer. Jeg kjører en del med Nanocom i "instrument mode", der kan jeg lese av når EGR er i funksjon, og det er relativt sjelden ved vanlig kjøring. At dette skal utgjøre noe problem tviler jeg på, og jeg har heller ikke sett noen som har presentert målbare forbedringer ved å ta bort denne delen. TD5 motoren har veldig effektiv filtrering av oljen, sot i oljen fra resirkulert eksos er ellers det sterkeste argumentet for å fjerne dingsen.  Skulle ventilen svikte ville jeg selvsagt erstattet den med et rør til en brøkdel av prisen for ny ventil.

 

Dette er ualminnelig lettskrudd bil, med ualminnelig lave delepriser.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd fra Tron! 

 

Låsemekanismen (gjelder egentlig alle dørene) er en enhet med motor og alt i ett. Ikke uvanlig at de må byttes når bilen når den alderen. 

Fordelen med at så mange entusiaster jobber på disse bilene er at det finnes videoer for alt :D

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakdøra på min må puffes bittelitt innover FØR jeg trykker i håndtaket. 

Ikke mye, men må utføres hver gang når man åpner

 

Som de andre sier, smør først og sjekk at delene går lett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, YMK skrev:

Bakdøra på min må puffes bittelitt innover FØR jeg trykker i håndtaket. 

Ikke mye, men må utføres hver gang når man åpner

 

Som de andre sier, smør først og sjekk at delene går lett

 

Hvis døren henger litt på låsetappen så blir nok det fort tilfellet. Den kan justeres noe på hengslene og hvis det ikke er nok så kan man justere skinnen der hjulet på døren går mot slik at låsetappen ikke blir like belastet (hvis det var forståelig). Ulempen er at den ofte er litt stram for å sørge for at døren tetter godt nok og det ikke renner inn vann :D  ah, Land Rovere :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Begynner faktisk å like bilen. Kjøpte i utgangspunktet bilen kun for å ha en bil å kjøre med i sommer. Har i mange år kjørt Saab en behagelig bil med mye krefter og «sjel» og som bare går og går. Dessverre ble  bilen angrepet av «brune små biller som spiser stål» og da det dukket opp ett nyere eksemplar med defekt motor, var planen å bytte over motor og diverse til denne, men da jeg måtte gjennom en operasjon måtte planen utsettes. Nå er jeg dermed blitt eier av en Disco og føler i likhet med Saab’en at bilen har «sjel», så nå blir det å skru og fikse diverse for å sette bilen i god stand. Interiør og karosseri er det ingen ting å si på. Disse «små brune billene»  viser seg på ramma og understellet, men ser ut til kun å være overfladisk. Vurderer derfor en tur til Funderud for en omgang med lanolinolje (hvis ikke noen på forumet har bedre forslag). Det drypper litt olje fra bilen. Dette ser ut til å være motorolje som drypper fra bakkant av motoren litt høyere opp (vanskelig å lokalisere) Forslag mottas med takk! Taklukene fungerer heller ikke håper det også her er noen som har gode råd til feilsøking. Fruen har også begynt å like bilen (ønsket først ikke å sette seg inn i «den stygge bilen»), så da ser det ut til at bilen blir værende og få god pleie.

 

 

 

Endret av Trope
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funderud er rett sted for understellet, og hvis du ikke absolutt må stå og vinke til massene foreslår jeg at du lar taklukene være hvis de ikke lekker vann i dag. Oljen kan komme fra et lokk bak på motoren som dekker kamakslingen. Vipp det ut og sett på plass en ny (ganske stor) o-ring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Oljen" kan også være diesel fra dieseltrykkregulatoren på høyre side bak, oppe på blokka, som blander seg med møkk etterhvert som den renner nedover motoren. Oljelekkasje fra toppdekselpakningen er også relativt vanlig, lett/rimelig å fikse.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...