Gå til innhold
LRforum

Serie 3 ex-mil med lang og trasig mangellapp...


BerntsenXpress

Anbefalte innlegg

Hei igjen! Har bidratt mye her på forum med problemer, og kanskje ikke vært så mye til hjelp for andre... Kanskje en vakker dag kan jeg gi noe tilbake ;) Gir aldri opp, og skal mye til før jeg selger "Zombiekillern"! 

 

Zombiekillern er som i tittelen, en Ex militær 3 serie 109, 75 mod. 

Fikk en lang liste med feil på EU-godkjenningen forleden dag, med 11 2`er feil og 4 1`er feil. En del av feilene skjønner jeg hva jeg må gjøre, men er noen feil igjen som jeg ikke vet hvor jeg skal starte en gang.

 

Har søkt opp og ned på nettet, men blir ikke så mye klokere. Naturlig steg videre er da åpenbart å starte en tråd her med alle dere erfarne og rutta LR-eiere.

 

Her er feilene jeg trenger veiledning på:

2.1.1 Styreinnretningens tilstand                       a) Styreinnretningen er treg

2.1.3 Styremekanismens tilstand                      c) For stor slitasje i styreledd, Gjelder alle styre led!

2.7 Retningsstabilitet og selvoppretting         a) For dårlig selvoppretting

2.7 Retningsstabilitet og selvoppretting         b) For dårlig retningsstabilitet

8.2.1.2 Avgassutslipp og lambdaverdi            b) CO-utslipp overstiger generelle grenseverdier, Co over 4,5% på tomgang

 

Skjønner at jeg må bytte styreledd, men vil det fikse alle problemene mine? Eller er det mer som må gjøres? 

Den siste feilen, 8.2.1.2 regner jeg med er på grunn av at choken stod helt ute da jeg forlot bilen på verkstedet. Regner med at hvis choken ikke er helt ute, vil CO-utslippet komme under grensa. Grunnen til at choken stod ute, var på grunn av at bilen sliter litt med å starte smertefritt uten litt choke..

 

 

Flytter fra Harstad til Jæren i løpet av sommeren, blir en kjempeflott roadtrip av det, men muligens litt dyrt ;) Så jo før jeg får fikset, jo bedre!

 

Takk for alt av svar! 

Edit: Glemte å nevne at jeg har forsåvidt god hjelp i en tråd lengre ned på det som går på Selvoppretting. Det er dekket godt i den tråden.

Endret av BerntsenXpress
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Lå under bilen i går og fikk fiksa et par av de andre 2`er feila (bensintank, setebelter, lys og lys).

I tillegg har jeg bestilt meg 4 styreledd og et repkitt til forgasseren. Tenkte å fylle opp hjelpesnekka før delene kommer. Noen som har et bilde av hvordan den ser ut?.. evt. en forklaring på hvor den sitter og hvor jeg fyller.. Er det nøye hvilken olje jeg fyller på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel 6 endeledd på hele veien..   hjelpesnekka sitter fast igjennom ramma med to bolter på toppen bak grillen. det er en arm på hver side som har begge går til stag. den ene til styresnekka.. toppen. den andre til høyre forhjul.. også har du paralellstag mellom forhjula, styresnekka er det somregel lettest å bytte.. bruk en avdrager og sett den i spenn over natta om den sitter godt.  olje?..  80w90 gl4 girolje den samme som skal i girkasse styresnekke differ transferkasse etc.  

Endret av robl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde problemer med co på min exmil. Faktisk til den grad avgassmålingsmaskina på NAF verkstedet slo ut i feilmodus og "måtte renses". 

 

Et tips om du sliter her med dette og at blandingsskruen "ikke gjør noe". Altså ingen merkebare utslag på co ved justering på skruen.

Visstnok kan de to støpte halvdelene av forgasseren "slå seg" over tid. Dette med all mulig morro som resultat. Finnes mye om dette om du søker på utenlandske forum. Kan visstnok planes og ovehales. 

 

Jeg tok den enkle utveien og kjøpte en helt ny kinakopi av forgasseren på ebay fra en britisk selger. Kostet vel ca 800kr inkludert frakt. Skrudde på ny gasser og bilen starta på første forsøk uten noe justering på gasseren. Strøken co som resultat 

Endret av Landy_Wiik
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forklaring Robl.

 

Landy_Wiik: Mistenker at forrige eier har kjøpt ny forgasser, da det lå en gammel en å slag baki "bagasjerommet". Har kjøpt rep kit til forgasseren, så planlegger å demontere, inspisere og bytte pakninger osv. Satser på jeg slipper å kjøpe helt ny da. Selvom det hørtes veldig fristende ut å bare kjøpe ny og kunne starte Landyen på første uten choke :P

 

Venter fortsatt på resten av delene fra Vestfold Ships. Kan meddele at jeg måtte dessverre bytte ut de originale setebeltene, da de var for dårlige i følge NAF. 

Noen som kjører rundt med disse fortsatt? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte kjøpe nye hos paddocs, da de gamle måtte trikses med for å gå i lås.

Når man skal fylle olje på hjelpesnekka må man ta seg god tid.

Fjerne to av boltene på toppen, fylle olje i det ene og se bobler komme ut av det andre.

Tok meg ca  15 min og fylle opp.

Styresnekka er rask og fylle opp og man får mindre døgang i rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demonterte hele hjelpesnekka. Det var ingen enkel sak å sette det hele sammen igjen, men det gikk til slutt. Er en enkel sak å fylle på olje når den er demontert da, så det er jo en fordel.

Venter på at ny pakning skal tørke, før jeg fyller opp hele driten og setter på siste lokket. 

For ta å fylle på styresnekka også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står GL 4 der kjeg har lest. Da ville ikke jeg brukt GL4/5.

 

Akkurat ferdig å bytte snekke, hjelpesnekke, armer og endeledd. Ble en helt ny opplevelse å kjøre. Lett på ratet også, trodde først det var noe feil.

 

Ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var hjelpesnekka på plass. Var uheldig når jeg skulle ha den ut så jeg nå. Så laga ei skramme i radiatoren, så nå har det rent ut en del kjølevæske. Har tetta sprekken nå. Så må bare etterfylle. Så stiller et veldig dumt spørsmål bare. Hvor mye kjølevæske skal på? Er jo ingen Max/min merke på den sorte plastbeholderen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 5.7.2019 den 1.11, Landy_Wiik skrev:

Hadde problemer med co på min exmil. Faktisk til den grad avgassmålingsmaskina på NAF verkstedet slo ut i feilmodus og "måtte renses". 

 

Et tips om du sliter her med dette og at blandingsskruen "ikke gjør noe". Altså ingen merkebare utslag på co ved justering på skruen.

Visstnok kan de to støpte halvdelene av forgasseren "slå seg" over tid. Dette med all mulig morro som resultat. Finnes mye om dette om du søker på utenlandske forum. Kan visstnok planes og ovehales. 

 

Jeg tok den enkle utveien og kjøpte en helt ny kinakopi av forgasseren på ebay fra en britisk selger. Kostet vel ca 800kr inkludert frakt. Skrudde på ny gasser og bilen starta på første forsøk uten noe justering på gasseren. Strøken co som resultat 

 

Hei,

 

Lenge siden dette ble skrevet, men har du noen opplysninger om forgasser og evt selger? Jeg har det som du skriver, ingen reaksjon når blandingsskruen justeres. Eller....tilfeldige utslag vil jeg si. Jeg har overhalt den, men tror ikke det er tett. Når motoren begynner å bli varm så går den ekstremt dårlig, må jobbe med choke for å få haltet den hjem...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...