Gå til innhold

vanskelig å bytte håndbrekk-greie D3?


freelange

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg må bytte håndbrekkmodul på min kjære 2006 D3. Tenker å kjøpe modul fra UK og gjøre jobben selv. Har en kompis som er noget mer fingernem enn undertegnede, og har tilgang på heis. Men, driver og ser litt på youtube etc for en tutorial, men var ikke så lett å finne. Noen som har gjort lignende kirurgiske inngrep selv? Er det såpass krevende at jeg heller bare bør lever bilen på verksted? Alle tips mottas med takknemlighet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært kronglete, og du skulle nok gjerne hatt et par albuledd ekstra B)

 

Du burde også kjøpe nye braketter og festeanordninger, de er garantert rustet...

 

Så til spørsmålet om hvorfor du må bytte den? Problemene kan komme av slitte bånd, eller slitte gir i EBP modulen.. Den kan også overhales for en LANGT rimeligere penge enn en ny modul B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er nettopp det. Har en annen post om det fra tidligere i vinter. Hvis jeg setter på brekket kommer det en slags ulyd. Og når jeg skal slå den av så blir den bare på, mens den piper litt. Høres ut som om den "prøver" å slå seg av, men den klarer det liksom ikke. (Man undrer seg over hva f som var galt med vanlig, gammelt håndbrekk? Får jo ikke til brekksladd heller med elektrisk..) Måtte åpne opp der i midtkonsollen og trekke i kabelen som er under der. Når jeg kjører nå så blinker P lyset på dashbordet. Går fint, men må jo ordne det før eller siden. På fergeturer gynger bilen mye frem og tilbake hvis det er bølger og den bare står i Park. Hvordan gjør man i så fall en sånn overhaling? Bor i Levanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk jo det forklart ganske greit i forrige tråd :rolleyes: 

 

Håndbrekket ditt har vært feiljustert. Dette har ført til skrapelyden. Om du er uheldig har dette ført til at det ene plastdrevet som virker som en clutch har knekt av og mistet noe av spennet på fjæren som holder clutchen stram. Dette gjør at den skraper enda verre. 

 

Det sitter en messinghylse inne i modulen, denne spinner rundt og strammer vaierne opp (håndbrekk på). Når alt ikke er justert riktig, bremsesko har vært slitt over lengre tid osv lager dette for stor vandring i systemet og messinghylsen når til slutt endepunktet på bremsevaieren. Og der går den i stå.  (Trill en mutter helt inn til skruehodet på en skrue, samme konsept) Motoren i modulen klarer ikke løsne hylsen for å kjøre den tilbake og du må bruke utløservaieren for å løsne håndbrekket.

 

Du må ta av lokket på modulen og skru messinghylsen tilbake ved hjelp av en skrutrekker. Deretter skifte bremsesko, smøre alt godt og justere det riktig.

 

Om drevene i modulen er dårlig må de skiftes, da er det best å få modulen utav bilen. Du klarer å la vaiere stå igjen på bilen og bare ta modulen utav. Det er vaierne som lager mest problemer ved demontering. 80% sjanse for at de blir ødelagt, så best å la de være igjen.

 

Drevsats

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F283225660171

 

Link til korrekt justering.

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/11748/Bodsys_Brake_Bible_V1.4sml.pdf&ved=2ahUKEwi8neeO3JHjAhUSxYsKHblVDdUQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw26i4jyGgsKaSNtEkJoX6__

 

 

 

Her ser du hele jobben, bare at de bruker en forsterket type aksling til drevet. 

 

 

Alt i alt 1000-1500 kroner å reparere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg byttet håndbrekket skoene for et halvt år siden og gjustert det til på gamle måten og det har fungert fint til nå og nå denne uken innstilt dette riktig med 8 klikk tilbake og den hex skruen på motsatt side osv . Men siste uken har jeg vert plaget med en skrape lyd på det ene gjulet når jeg kjører. Jeg har tatt trommel av flere ganger og det ser helt fint ut og julet ruller helt fint når bil er jekker opp men jeg har ikke gjor den regulering som må gjøres 10 ganger på veien. Jeg har tenkt å prøve dette nå men må det gjøres 10 ganger før at dette vil fungere og kan det gjøres på grus vei 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, har samme problem på min 2012 mod Disco, har bestilt tannhjulene på ebay (venter fremdeles på delene), men når jeg er inne og sjekker i fitment guide, står det at de ikke passer min modell. Kan dette virkelig stemme?

 

Ser alle videoene som ligger på Youtube viser til D3, så lurer på om noen her inne har gjort det samme på sin D4?

 

Ser også  at jeg har et ekstra beslag for hjuloppheng til reservehjul som ikke er på D3, (D3 er det mulig å komme til fra bak reservehjulet, mens på D4 må man da ta EPB modulen ut gjennom høyre hjulbue?

 

Takker for alle tips! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill det kittet for å overhale drev og hylser, ta med nye håndbrekksko, bremseskive og klosser bak. Lever bilen på verksted med deler med ditto forklaring av problem...

 

Eller; bestill det du trenger og gi det et forsøk. Som regel ordner sånt seg bare man tar det rolig og ikke stresser for å ha det gjort på en time eller to. Kos deg med jobben, og evt en bratt læringskurve. Garantert nok av folk som har gjort jobben og kommer med innspill om du står fast. Gjør litt forundersøkelser på youtube før du starter. Du ser fort om det er noe du tør/er villig til å gi deg i kast med 

 

Skulle det gå drit, er det vel bare å sette bilen på verksted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. 
har byttet håndbrekk på range Rover sport 2006 2.7 diesel etter det ble byttet får jeg ikke starte bilen i det heletatt. Håndbrekket var bestilt ny i fra eBay kan det være noe sammenheng med det at jeg får ikke startet bilen. Når jeg setter nøkkel inn og vrir så lyser alt i dashbordet men får ingen tenning. Kan det være at bilen har gått til nødmodus eller blokkerte seg. Har noen kjenskap til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det gjør jeg ikke. Har prøvd med booster med startkabler ingen effekt. Bilen var helt kjørbar og starta med engang uansett hvilken vær. Kjørte den til verksted for p bytte håndbrekk actuator elektriske med wire og klosser og skiver bak etter jobben ble gjort sku de kjøre ut i fra verksted så vil han ikke starta. De har sjekket nå i to uker på verksted finner ikke hvor problemet oppstår. Vrir nøkkel alt lyser,men gir ingen effekt til motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør en vin sjekk med diagnose, kan hende start sperre slår inn, om den ikke får kontakt med enkelte ECU 'r. 

Husker ikke i farten hvilke den må ha kontakt med får å få startet. 

 

Manglet ECU til luft fjær systemet på en D3 dele bil, akkurat samme symptomer. 

Alt lyser opp, men starter engasjerer ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

har sjekket kabelen og kjørte diagnose med vin kode har lest en god del med feil, har slettet alle feil vett ikke om det var lurt,men ingen effekt hører en liten knirk i start motor når jeg vrir nøkkel så skjer det ingen ting.

B34DAFE3-E3C0-423D-8688-4F4AD301F115.png

68080E3D-C46E-41E3-A7A2-B3C2F88FB400.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Knirk? 

 

Ta ut start rele I sikr boksen, og lask over kontakten med ledning stump... 

Da bør starter svive rundt. 

Husker ikke i farten hvilke rele det er... 

Da får man sjekket om den virker. 

Eventuelt hør om samme relé klikker inn når du vrir nøkkel helt om og starter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...