Gå til innhold

Parkeringsensor HDC - feil?


Hallgeir

Anbefalte innlegg

@Hallgeir

Det kan være mange veier til rom, men du kan starte med de enkleste;

1. Sjekk spenning på batteriet, er dette dårlig vil våre biler gi en spennende forundringsgave i form av mange feil :) 

2. Sjekk jordinger rundt omkring.

3. Sjekk canbus ledninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Får ikke liv i hengerkontakten... Men IIDtool peker på indre høyre ryggesensor bak. Tviler på sikring i så måte. MEN kan det ligge en sikring til hengerkontakten der bak? Det forklarer i så fall hvorfor jeg ikke finner den... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og der var 3 sikringer blåst ja... Og jeg tror jeg vet hvorfor. Det mangler styrings-innsats i hengerkontakten. Den hullete plastgreia som støtter "hunnene" i kontakten. Derved er det fullt mulig å sette pluggen inn feil. Zap! Noen som vet om denne er å få tak i løs? Eller må jeg bytte hele greia... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hallgeir skrev:

... og der var 3 sikringer blåst ja... Og jeg tror jeg vet hvorfor. Det mangler styrings-innsats i hengerkontakten. Den hullete plastgreia som støtter "hunnene" i kontakten. Derved er det fullt mulig å sette pluggen inn feil. Zap! Noen som vet om denne er å få tak i løs? Eller må jeg bytte hele greia... :(

 

Og HDC feilen forsvant når nye sikringer ble satt inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Engebo.. Nope, HDC feilen er der ennå. Oppdaget at bremselyspærer var gått, så skal bytte dem alle i dag. 

 

@ Jorgenht : da må en vel skjøte? Er vel knappest plass til å skjøte. Dessuten er den BT kontakten ræva i forhold til den tette originale fra LR... Men kanskje det går å vippe ut den plast-dingsen fra BT kontakten og flytte over? Må sjekkes... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Børre. Har bestilt to slike switcher, så denne byttes tvert den ankommer :)

2 minutter siden, Discoverer™ skrev:

 

Det er to plasser for montering av tilhengerkontakt der bak.

Velger du det andre hullet når du bytter, har du mer kabellengde å leke med:)

Godt poeng! Men da må jo harnessen demonteres uansett. Årner seg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hallgeir skrev:

Takk Børre. Har bestilt to slike switcher, så denne byttes tvert den ankommer :)

Godt poeng! Men da må jo harnessen demonteres uansett. Årner seg :rolleyes:

Du klipper bare inntil gamlekontakta, avmantler, og skrur ledningene inn på den nye. 

Skjønner ikke hva du skal demontere noe "harness" for. (Antar det er det samme som kabelbunt btw...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Børre Michelsen skrev:

Sjekk brake switch. Denne kan gi feil på HDC. Jeg hadde selv brudd i kabel mellom bryter og sikringsboks som gjorde at det kun var 12v på det ene kontaksettet på brake switch. Skal være 12 volt på 2 av kontaktene.

Jeg ser dette har har skjedd på min d3 '06 og blitt skjøtt med ny kabel fra sikringsboks til bremselysbryter.

Jeg skiftet bryteren preventivt når jeg kjøpte bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet bremselysbryter. Pisse enkelt, tok 10 minutter. Hjalp ingenting, men da vet jeg jaffal at den er i orden... MEN, HDC betyr jo "hill descent control", og plutselig kom jeg på å sjekke bryteren mellom setene. Og BINGO! Den var nedtrykt OG satt fast...  Klarer ikke å lirke den opp igjen, så her må ting åpnes. Sikkert noen som har sølt cola eller lignende rundt den. Rimelig sikker på at den er årsaken til problemet. Mistanken fikk jeg fordi vogna varsler at "special programs not available", men det er de FAKTISK. Tilgjengelige altså. Bortsett fra nettopp HDC... Lys i tunnellen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update.. Litt lirking med fruens neglefil på begge sider av hdc knappen og "popp" kom knappen ut.  No more "bloing" og varsel om hdc feil og manglende spesialprogram :)

Så enkelt at det er nesten flaut. Men den knappen brukes jo omtrent aldri! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hallgeir skrev:

Update.. Litt lirking med fruens neglefil på begge sider av hdc knappen og "popp" kom knappen ut.  No more "bloing" og varsel om hdc feil og manglende spesialprogram :)

Så enkelt at det er nesten flaut. Men den knappen brukes jo omtrent aldri! 

Hehe, har hatt samme feil selv. med unger på 2 / 3,5 og 5år så blir det til tider litt klatring i bilen (far klarerer ikke og forhindre alle klatreorsøkene). Knappen har fungert fint etterpå. Bruker HDCen litt innimellom på div. bratte og løse grusveier i distriktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...