Gå til innhold

D3: Mister antagelig ladetrykk.


oggioffshore

Anbefalte innlegg

  • Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Er visst det. 

Tenker eg prøver lage verktøy for å trekke staget, og se om det kan hjelpe å move det opp. 

 

Finnes rense middel, men vet ikke hvordan det vil fungere i praksis. 

 

Blir enten ny turbo fra UK. 

Eller brukt, om prisen er ok, som sendes til overhaling. 

 

Kvir meg mildt sagt til å begynne demontere greiene.... He he 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på hva dette ender med.

Jeg har nemlig (nesten) den samme feilen og den (de samme feilkodene), men har ikke kommet så lang som deg i feilsøk ennå.

Arter seg litt annerledes hos meg, da feilen ikke gir F i Displayet og nødmodus, og forsvinner etter tenning av/på.

Kommer kun melding om Engine System Fault, da motoren må jobbe litt ekstra (f.eks. lang oppoverbakke, så droppet oslofjordtunellen og tok Bastøfergen hjem fra ferie i går)) eller ved raskt pådrag.

Har prøvd Revive Turbo Cleaner uten hell. Liten virkning av denne ellers også, dessverre.

Mener jeg hører en visle-lyd, så mistenker en av slangene, så det står som neste sjekkpunkt for meg.

Actuatoren er også under mistanke, men har skjønt at den er "litt" kronglete å komme til.

Frykter selvfølgelig bytte av turbo, men prøver å ikke ta sorgene på forskudd;-)

Flere på øya, som tilbyr recon turboer, men har ikke sjekket priser på det ennå.

Håper det ordner seg for deg (og meg)B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare engine fault også... 

Men planlegger for turbo bytte. 

Fått pris på bytte turbo. 

 

Skal først prøve bevege på actuator armen, og se om det kan hjelpe... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I videoen som det ble linket til nylig så virket det som staget beveget seg men at den låste seg mot en bolt pga slark i staget. Så trangt ut så er kanskje snakk om bytte av turbo uansett :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken årsmodell snakker vi om her ?

 

Å ha EGR innkoblet og blendet kan lage krøll, på samme måte som frakoblet EGR lager krøll på noen modeller. Alt etter årsmodell dette. 

 

Når det kommer til aktuator på turbo så kan du ta av varmeskjoldet i skjermbuen, og titte om staget rører seg når du stopper motoren. Mitt går noen ganger med fulle utslag da. 

Aktuator kan smøres opp, da kuleleddet ofte går tørt og kniper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2006

 

 

Ligger inne permanent feil på EGR nå da. 

 

Om det hadde virket inn, ville ikke påvirket motor i hele turtalls registeret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2019 den 20.22, oggioffshore skrev:

Aldri fred å få..... :unsure:

 

Plutselig engine fault, special programs off. Max 20-30 km/t .... 

Fikk lest div feil koder, som gikk på  turbo boost, egr bla bla bla... 

 

 

Hadde samme symptomer på min en gang. Eller dvs sporadisk ved tung høyrefot og alltid i en lang bakke. Jeg sjekket også alle slanger uten å se noe. Men så bytta jeg bare intercooler slangen og bilen ble frisk igjen. Så det var nok en sprekk i den som kun åpnet seg av trykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har opplevd at disse silicon slangene ryker? 

Mine ble byttet for drøyt 4 år siden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egr-feil trenger ikke å påvirke hele registeret. Spesielt ikke siden du mekanisk har blendet de. Men det hindrer jo ikke elektronikken å bli gal. 

EGR er jo stort sett åpen ved høyere turtall, så problemer kan oppstå ved bestemte turtall kan skje. 

 

I min verden er EGR noe jeg misliker, men det er to løsninger på problemet ifølge meg. Enten så har man fungerende EGR som planlagt fra fabrikken, eller så blender man og programmerer bort problemet. 

Spesielt på biler med DPF syndes det mye med metodene, og dette lager skikkelig trøbbel når man skal sette en diagnose... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har hatt ferie. 

Ikke gjort noe mere. 

 

Turbo blir siste utvei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har best deler, bl a ny egr ventil, siden feilen dukker opp bare på den ene. 

Har en uke nå, kor eg kan sjekke litt slanger å sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen erfaringer med rense middel som fungerer? 

Blir vel gjennom diesel tenker eg 

 

Og noen som har opplevd at disse silikon slangene har begynt lekke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk opp P132B denne helga, og kun ved full gass og stigninger.

Omstart og det er fraværende ved vanlig kjøring.

Jeg tror jeg vil starte med å sjekke slanger, deretter smøring av actuator på turbo og deretter kanskje en turborens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dukker opp et annet spm her. 

I anledning at eg blanket ut EGR ventilene. 

Så var den ene, ganske tørr å ren nedi der som røer er skrudd. 

Den andre, var typisk fuktig, svart seig masse/ sot. 

Kan man da anta, at den m sot etc, er deffekt...dårlig. 

 

Slutter de fungere pga av drit etc, eller er det el. feil, som stopper de? 

Bare tanker rundt dette, før eg  begynner å hive meg rundt å skru. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang bytte av egr på venstre side. 

Får man ut selve ventilen, eller må kjøle røret demonteres også. 

Som kjent sykt trangt nedi der 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblet ny egr på. 

Fikk slettet koder. 

Får opp engine fault ved hardt pådrag. 

Men går ikke i nød modus. 

Tar ny test nå, med egr elektrisk fra koblet 

IMG_20190808_140119.jpg

IMG_20190808_135606.jpg

IMG_20190808_135633.jpg

IMG_20190808_135753.jpg

IMG_20190808_135744.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egr feil forsvant ikke med ny egr tilkoblet. 

Noen som har prøvd å bevege på actuator med hjemmelaget verktøy? 

Eg prøver, og greier knapt å bevege den særlig. 

Utfra YouTube klipp, snakker vi 1 til 2 cm bevegelse. 

Det blir nok ny turbo. 

Kvir meg til den jobben...... 

 

 

IMG_20190811_190544.jpg

Endret av oggioffshore
Bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd dra i actuator staget, syntes det hadde veldig lite vandring. 

Er antydning til sort røyk ved pådrag. 

Tar ny runde når eg kommer hem fra jobb. 

 

Tenker eg tar radiator bytte m tilhørende slanger og termostat. Da får man sjekket intercooler også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fått sjekket og konstanterer at aktuator henger, bare noen mm bevegelse.... 

Så man begynner med spraying av div remedier, og ser om det kan løsne på elendigheten. 

Men det går nok mot et turbo bytte... med de utfordringene det innbefatter . 

 

:blink:blush:unsure:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...