Gå til innhold

D3: Mister antagelig ladetrykk.


oggioffshore

Anbefalte innlegg

Aldri fred å få..... :unsure:

 

Plutselig engine fault, special programs off. Max 20-30 km/t .... 

Fikk lest div feil koder, som gikk på  turbo boost, egr bla bla bla... 

 

Slettet feil,  den går fint, helt til man gir fullt pådrag, da går den rett i feil. 

Når eg gir litt gass/ pådrag, hører turbo spinner opp, for så slippe gassen, da høres en " ny-merkelig" lyd...  nesten som biler med slik pop off ventil... 

 

Så eg mistenker kanskje at den minste slangen på turboen kanskje lekker, eller...... hm. 

 

Frustrasjonen begynner sige inn her.... glad eg skal på jobb snart, og ikke trenger bilen i ferien om noen uker.. 

 

Idee`r og tanker mottaes seff med takk 

 

blush

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Byttet de nye ja. 

Kodene husker eg ikke i farten 

 

Men gikk på boost pressure og begge egr bl. a 

 

Slangene er byttet for ca 5 år siden... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engine fault, opptrer ved fullt pådrag og rundt 3500 rpm.....Da går den rett i feil/ nød.

 

Har sjekket alle slangene. 

de ser greie ut. 

 

Kan kjøre helt normalt helt til den passerer nevnte rpm`s... 

Når eg gir pådrag, og slipper igjen kan man høre enlyd, som kanskje kan være turbo lager...hm. 

 

SÅ her må det forskes videre.....  men kanskje manskal mistenke dårlig/ kommende turbo havari...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noe lignende på en audi, den gikk i overboost, og nød modus pga av det. 

der var det en " N75" valve, som feilet og ikke blødde av turbotrykket.... 

 

er litt samme symptomer her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne videoen som nettopp ble lagt ut så ser det ut som et stag på turbo'n kan bli slitt og låse seg (er vel wastegate): 

 

Kanskje det er samme konstruksjon på D3 turbo?

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staget beveger seg. 

Bytte turbo eventuelt, kvir man seg til.... :unsure:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sies, at eg nylig hadde feil mld på EGR ventiler, og fikk engine fault, men mistet ikke all motorkraft. 

Kunne fint kjøre. 

Den feilen fikk eg ikke slettet sånn uten videre. 

Men eg eg tok av begge egr rør, satt inn blanking plater. 

Slette feilkoder og resatt bilen. 

Etter det fungerte det bra igjen, inntil i går. 

 

Så det kan jo kanskje være egr ventil som tuller det til? 

Vet ikke hlet hvordan eg få gripe dette an....

 

Ser i dag. etter å tatt av egr rør, så er det type fuktig sot nedi den ene ventilen, mens den andre ( V) er helt tørr. 

Kanman da anta at den på H side ligger å jobber ( åpne stenge?)  

 

Blir offshore tur nå, så gjlr ikke mere utav dette før eg e heme igjen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte en tur og logget med Nanocom`n... 

 

Noen som vet hvordan man får ut data som kurver......

 

Kjørte i manuel, og ga fullt pådrag i 2nd gir. I det den skifter til 3dje, så så kommer all speial programs off, og den mister all motor kraft, engine fault, såvidt 20km/t.  Kan vel tyde på noe overboost... 

 

siste Feilkoder: P0107,  P0046, 

 

resetter feil, ok igjen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket alle slanger.

Ser ikke tegn til lekkasje, men man burde jo seff trykk testet systemet for å være sikker der....

 

Turbo actuator, høres ut som at den går, typiske lydene.... men har ikke fysisk sett at den beveger seg. 

MAP sensor, skal ta den ut å sjekke den. Noen som vet typisk verdi den skal ligge på ved " live data " måling. ( nanocom) 

Hvordan oppfører bilen seg, om man kobler den fra? Det er jo en grei måte å teste den, m, tanke på virker/ virker ikke 

Luft masse måler, denne rører man vel ikke, m tanke på rensing etc? 

 

Prøvde " record" funskjon med nanocom`n,  får da en  excel fil, med masse data. Prøvde finne ut hvordan man skal få laget kurver, så man kan se forløpet ved kjøring... noen som kan noe om dette ? 

Det er vel en boost sensor på motoren et sted også? 

 

Har VAGCOM, til Audi/ WV, og der kan man velge hva man skal lese, og så kommer det opp et bilde med kurver... veldig praktisk. 

 

 

 

Så ser eg at noen fjerner det spjeldet / butterfly valve`n i luft inntak huset på topp av motor. 

Har det noe for seg, fordeler? 

 

Da blir det kaffi å litt garasje tid ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilkodene eg leste ut. 

Tror man kan se bort fra EGR ventilene, da de er blanket. 

 

FAULT 3 OF 14
ECU: Engine Management
CODE:P132B 
Turbo/supercharger boost control A performance
(INTERMITTENT)
GENERAL FAILURE INFORMATION -
 NO SUBTYPE INFORMATION.

FAULT 4 OF 14
ECU: Engine Management
CODE:P140D 
Exhaust gas recirculation control circuit B range/performance
(PERMANENT)
GENERAL FAILURE INFORMATION -
 NO SUBTYPE INFORMATION.

FAULT 5 OF 14
ECU: Engine Management
CODE:P0404 
Exhaust gas recirculation control - circuit range/performance
(INTERMITTENT)
GENERAL FAILURE INFORMATION -
 NO SUBTYPE INFORMATION.

FAULT 6 OF 14
ECU: Engine Management
CODE:P0046 
Turbo/supercharger boost control solenoid - circuit range/performance
(INTERMITTENT)
GENERAL FAILURE INFORMATION -
 NO SUBTYPE INFORMATION.

FAULT 7 OF 14
ECU: Engine Management
CODE:P132B 
Turbo/supercharger boost control A performance
(PERMANENT)
GENERAL FAILURE INFORMATION -
 NO SUBTYPE INFORMATION.

FAULT 8 OF 14
ECU: All Terrain Control
CODE:U0401 
Invalid data received from engine control module/powertrain control module
(PENDING)
COMPONENT FAILURE -
 UNEXPECTED OPERATION.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renset MAP sensoren, kom litt møkk utav den. 

Liten test tur, og samme feil.... 

 

Så man heller mot at det er dårlig actuator, som kanskje ikke slipper ut nok trykk, eller noe i den gaten. 

Kjenner ikke virkemåten 100% . 

 

FAULT 2 OF 3
ECU: Engine Management
CODE:P132B 
Turbo/supercharger boost control A performance
(PERMANENT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at EGR er blanket. Da skal butterfly i innsuget fjernes, hvis ikke vil den strupe innsuget fordi map tror det kommer luft fra EGR. Dette stod i monteringsanvisningen for EGR jeg kjøpte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, engebo skrev:

Du skriver at EGR er blanket. Da skal butterfly i innsuget fjernes, hvis ikke vil den strupe innsuget fordi map tror det kommer luft fra EGR. Dette stod i monteringsanvisningen for EGR jeg kjøpte. 

Okej... eg fikk bare blanking platene uten noe anvisning. 

Så det kan kanskje være mulig årsak? 

 

Da får eg hive meg på å ta bort spjeldet også . 

Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tenker over det, så er det ganske logisk, får ikke luft når den når visst turtall, ladetrykk og fart mm.... 

Ny test tur, 

 

 

IMG_20190629_183150.jpg

IMG_20190629_183111.jpg

IMG_20190629_160957.jpg

IMG_20190629_183338.jpg

IMG_20190629_183333.jpg

IMG_20190629_183328.jpg

IMG_20190629_183210.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme feil, etter test tur. 

 

Da er det nok  bare actuator og turboen igjen tenker eg .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har eg ikke prøvd. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man ikke andre feil, om man plugger ut EGR kontaktene... 

 

Eg må jo bare begynne en plass. 

Så det får bli speil, og sjekke hvor mye actuatoren beveger seg, om man får sett noe inni der.

 

 

 

 

Er ikke turbo xpert.... enda. 

 

Men utfra det eg kan lese m til, så styrer denne actuatoren vinkling på vifte blader , eksos side. 

Er da ogå slik den regulerer lade trykket , utfra div parametre ? 

Eller har den type wastegate,   event hvordan styres denne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt copy paste....

 

Vet ikke hvor normalt Trykk sensor for turbo blir dårlig? 

Ser at, om den ikke fungerer, så brukes et fast tall for luift trykk, rundt 1000mBar.

Når eg leser den verdien med nanocom, så ligger den typisk fast på 999, uten at den endrer seg særlig ved kjøring. 

Men burde kanskje kjørt opp på en fjell topp for å se om den endres... he he

Skal plugge den ut, for å se om noe endres... 

 

BOOST PRESSURE CONTROL
The Boost Pressure (BP) sensor is located post turbo after the eclectic throttle valve. The sensor provides a voltage
signal to the ECM relative to the intake manifold pressure. The BP sensor has a three pin connector which is connected
to the ECM and provides a 5V reference supply from the ECM, a signal input to the ECM and a ground for the sensor.
The BP sensor uses diaphragm transducer to measure pressure. The ECM uses the BP sensor signal for the following
functions:

z Maintain manifold boost pressure.
z Reduce exhaust smoke emissions when driving at high altitude.
z Control of the EGR system.
z Control of the vacuum control module.
If the BP sensor fails, the ECM uses a default pressure of 1013 mbar (14 lbf/in²). In the event of a BP sensor failure, the
following symptoms may be observed:

z Altitude compensation inoperative (black smoke emitted from the exhaust).
z Active boost control inoperative.
Boost control is achieved by the use of a direct drive electric actuator. The actuator is attached to the side of the turbo unit
and is connected with the control mechanism via a linkage. The electric actuator works on the torque motor principal and
has integrated control module.
The electric actuator moves the control vanes through an 60 degree stroke and has the capability to learn its own
maximum stroke positions. The electric actuator is controlled via PWM signals from the ECM. For additional information,
refer to
Turbocharger (303-04D Fuel Charging and Controls - Turbocharger - 2.7L Diesel)
 

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...