oggioffshore Skrevet 27. juni 2019 Del Skrevet 27. juni 2019 Aldri fred å få..... Plutselig engine fault, special programs off. Max 20-30 km/t .... Fikk lest div feil koder, som gikk på turbo boost, egr bla bla bla... Slettet feil, den går fint, helt til man gir fullt pådrag, da går den rett i feil. Når eg gir litt gass/ pådrag, hører turbo spinner opp, for så slippe gassen, da høres en " ny-merkelig" lyd... nesten som biler med slik pop off ventil... Så eg mistenker kanskje at den minste slangen på turboen kanskje lekker, eller...... hm. Frustrasjonen begynner sige inn her.... glad eg skal på jobb snart, og ikke trenger bilen i ferien om noen uker.. Idee`r og tanker mottaes seff med takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 27. juni 2019 Del Skrevet 27. juni 2019 Hvilke feilkoder? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 27. juni 2019 Del Skrevet 27. juni 2019 Ingen andre steder enn den lille slangen trykket kan komme ut da? Du har kanskje byttet de store i nyere tid.. Hva er kodene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 27. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2019 Byttet de nye ja. Kodene husker eg ikke i farten Men gikk på boost pressure og begge egr bl. a Slangene er byttet for ca 5 år siden... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 27. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2019 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 27. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2019 Engine fault, opptrer ved fullt pådrag og rundt 3500 rpm.....Da går den rett i feil/ nød. Har sjekket alle slangene. de ser greie ut. Kan kjøre helt normalt helt til den passerer nevnte rpm`s... Når eg gir pådrag, og slipper igjen kan man høre enlyd, som kanskje kan være turbo lager...hm. SÅ her må det forskes videre..... men kanskje manskal mistenke dårlig/ kommende turbo havari... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 27. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2019 Hadde noe lignende på en audi, den gikk i overboost, og nød modus pga av det. der var det en " N75" valve, som feilet og ikke blødde av turbotrykket.... er litt samme symptomer her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 (endret) I denne videoen som nettopp ble lagt ut så ser det ut som et stag på turbo'n kan bli slitt og låse seg (er vel wastegate): Kanskje det er samme konstruksjon på D3 turbo? Endret 28. juni 2019 av motom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 28. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2019 Staget beveger seg. Bytte turbo eventuelt, kvir man seg til.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 28. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2019 Skal sies, at eg nylig hadde feil mld på EGR ventiler, og fikk engine fault, men mistet ikke all motorkraft. Kunne fint kjøre. Den feilen fikk eg ikke slettet sånn uten videre. Men eg eg tok av begge egr rør, satt inn blanking plater. Slette feilkoder og resatt bilen. Etter det fungerte det bra igjen, inntil i går. Så det kan jo kanskje være egr ventil som tuller det til? Vet ikke hlet hvordan eg få gripe dette an.... Ser i dag. etter å tatt av egr rør, så er det type fuktig sot nedi den ene ventilen, mens den andre ( V) er helt tørr. Kanman da anta at den på H side ligger å jobber ( åpne stenge?) Blir offshore tur nå, så gjlr ikke mere utav dette før eg e heme igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 28. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2019 Kjørte en tur og logget med Nanocom`n... Noen som vet hvordan man får ut data som kurver...... Kjørte i manuel, og ga fullt pådrag i 2nd gir. I det den skifter til 3dje, så så kommer all speial programs off, og den mister all motor kraft, engine fault, såvidt 20km/t. Kan vel tyde på noe overboost... siste Feilkoder: P0107, P0046, resetter feil, ok igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Rengjort map? Som jo hører med P0107 Intercooler Kjapt søk her gav intercooler som feil. Altså falsk luft. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 1 time siden, jorgenht skrev: Rengjort map? Som jo hører med P0107 Intercooler Kjapt søk her gav intercooler som feil. Altså falsk luft. Men da vil vel blandingsforholdet diesel/luft bli feil, med den følge at svart eksossky bak bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Sant, var bare det som var å finne knyttet til kodene. Men, minste slangen på turbo eller hull i intercooler er jo litt samme? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 29. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2019 Sjekket alle slanger. Ser ikke tegn til lekkasje, men man burde jo seff trykk testet systemet for å være sikker der.... Turbo actuator, høres ut som at den går, typiske lydene.... men har ikke fysisk sett at den beveger seg. MAP sensor, skal ta den ut å sjekke den. Noen som vet typisk verdi den skal ligge på ved " live data " måling. ( nanocom) Hvordan oppfører bilen seg, om man kobler den fra? Det er jo en grei måte å teste den, m, tanke på virker/ virker ikke Luft masse måler, denne rører man vel ikke, m tanke på rensing etc? Prøvde " record" funskjon med nanocom`n, får da en excel fil, med masse data. Prøvde finne ut hvordan man skal få laget kurver, så man kan se forløpet ved kjøring... noen som kan noe om dette ? Det er vel en boost sensor på motoren et sted også? Har VAGCOM, til Audi/ WV, og der kan man velge hva man skal lese, og så kommer det opp et bilde med kurver... veldig praktisk. Så ser eg at noen fjerner det spjeldet / butterfly valve`n i luft inntak huset på topp av motor. Har det noe for seg, fordeler? Da blir det kaffi å litt garasje tid Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 29. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2019 Feilkodene eg leste ut. Tror man kan se bort fra EGR ventilene, da de er blanket. FAULT 3 OF 14 ECU: Engine Management CODE:P132B Turbo/supercharger boost control A performance (INTERMITTENT) GENERAL FAILURE INFORMATION - NO SUBTYPE INFORMATION. FAULT 4 OF 14 ECU: Engine Management CODE:P140D Exhaust gas recirculation control circuit B range/performance (PERMANENT) GENERAL FAILURE INFORMATION - NO SUBTYPE INFORMATION. FAULT 5 OF 14 ECU: Engine Management CODE:P0404 Exhaust gas recirculation control - circuit range/performance (INTERMITTENT) GENERAL FAILURE INFORMATION - NO SUBTYPE INFORMATION. FAULT 6 OF 14 ECU: Engine Management CODE:P0046 Turbo/supercharger boost control solenoid - circuit range/performance (INTERMITTENT) GENERAL FAILURE INFORMATION - NO SUBTYPE INFORMATION. FAULT 7 OF 14 ECU: Engine Management CODE:P132B Turbo/supercharger boost control A performance (PERMANENT) GENERAL FAILURE INFORMATION - NO SUBTYPE INFORMATION. FAULT 8 OF 14 ECU: All Terrain Control CODE:U0401 Invalid data received from engine control module/powertrain control module (PENDING) COMPONENT FAILURE - UNEXPECTED OPERATION. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 29. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2019 Renset MAP sensoren, kom litt møkk utav den. Liten test tur, og samme feil.... Så man heller mot at det er dårlig actuator, som kanskje ikke slipper ut nok trykk, eller noe i den gaten. Kjenner ikke virkemåten 100% . FAULT 2 OF 3 ECU: Engine Management CODE:P132B Turbo/supercharger boost control A performance (PERMANENT) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 Du skriver at EGR er blanket. Da skal butterfly i innsuget fjernes, hvis ikke vil den strupe innsuget fordi map tror det kommer luft fra EGR. Dette stod i monteringsanvisningen for EGR jeg kjøpte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 29. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2019 1 minutt siden, engebo skrev: Du skriver at EGR er blanket. Da skal butterfly i innsuget fjernes, hvis ikke vil den strupe innsuget fordi map tror det kommer luft fra EGR. Dette stod i monteringsanvisningen for EGR jeg kjøpte. Okej... eg fikk bare blanking platene uten noe anvisning. Så det kan kanskje være mulig årsak? Da får eg hive meg på å ta bort spjeldet også . Takker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 29. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2019 Når man tenker over det, så er det ganske logisk, får ikke luft når den når visst turtall, ladetrykk og fart mm.... Ny test tur, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 29. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2019 samme feil, etter test tur. Da er det nok bare actuator og turboen igjen tenker eg .... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn_C Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 Hmmmm.... er kontaktene til egr nappet ut? Minner mye om det tullet jeg hadde på min før kontaktene blei nappet ut. Engine system fault, gjerne om bilen blei kjørt opp i turtall/fart før den var varm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 30. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2019 Det har eg ikke prøvd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 1. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2019 Får man ikke andre feil, om man plugger ut EGR kontaktene... Eg må jo bare begynne en plass. Så det får bli speil, og sjekke hvor mye actuatoren beveger seg, om man får sett noe inni der. Er ikke turbo xpert.... enda. Men utfra det eg kan lese m til, så styrer denne actuatoren vinkling på vifte blader , eksos side. Er da ogå slik den regulerer lade trykket , utfra div parametre ? Eller har den type wastegate, event hvordan styres denne.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 1. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2019 (endret) Litt copy paste.... Vet ikke hvor normalt Trykk sensor for turbo blir dårlig? Ser at, om den ikke fungerer, så brukes et fast tall for luift trykk, rundt 1000mBar. Når eg leser den verdien med nanocom, så ligger den typisk fast på 999, uten at den endrer seg særlig ved kjøring. Men burde kanskje kjørt opp på en fjell topp for å se om den endres... he he Skal plugge den ut, for å se om noe endres... BOOST PRESSURE CONTROLThe Boost Pressure (BP) sensor is located post turbo after the eclectic throttle valve. The sensor provides a voltage signal to the ECM relative to the intake manifold pressure. The BP sensor has a three pin connector which is connected to the ECM and provides a 5V reference supply from the ECM, a signal input to the ECM and a ground for the sensor. The BP sensor uses diaphragm transducer to measure pressure. The ECM uses the BP sensor signal for the following functions:z Maintain manifold boost pressure.z Reduce exhaust smoke emissions when driving at high altitude.z Control of the EGR system.z Control of the vacuum control module. If the BP sensor fails, the ECM uses a default pressure of 1013 mbar (14 lbf/in²). In the event of a BP sensor failure, the following symptoms may be observed:z Altitude compensation inoperative (black smoke emitted from the exhaust).z Active boost control inoperative. Boost control is achieved by the use of a direct drive electric actuator. The actuator is attached to the side of the turbo unit and is connected with the control mechanism via a linkage. The electric actuator works on the torque motor principal and has integrated control module. The electric actuator moves the control vanes through an 60 degree stroke and has the capability to learn its own maximum stroke positions. The electric actuator is controlled via PWM signals from the ECM. For additional information, refer to Turbocharger (303-04D Fuel Charging and Controls - Turbocharger - 2.7L Diesel) Endret 1. juli 2019 av oggioffshore Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.