Gå til innhold

Jeg vil ha Land Rover, hvilken??


Anbefalte innlegg

13 minutes ago, lafterolf said:

Til polen for å overhale hva da? Du ser allerede etter den dyreste du fant for årsmodell, så det bør pinadø ikke bli mye overhaling.

 

Og er drømmen å overhale så finn bil til halve prisen.

 

Tja, overhale og overhale, jeg vil sandblåse den, bytte foringer/pakninger og bytte pokaler samt alt av oljer - bare for å ha gjort det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ser bilen er registrert første gang i Finnmark. Kan bety lite rust og en del langkjøring pga lange avstander.

Kjenner til smilet, har hatt det selv i over 20 år og håper å beholde det lenge. Mine biler ble kjøpt ny med garanti, men etterhvert har jeg skrudd og servert bilen med deler og oljer på nett. Forumet er også uvurderlig, og hvis du melder deg inn i klubben vil du også kanskje få en reise i Land Rover verden du vil sette stor pris på. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, lafterolf said:

Det er sånt som du må på en bil til halve prisen.

 

Joda, det kan så være, men så var det en del ting de andre ikke har hatt som koster en del. Jeg liker også fargen.

 

Penger er til for å brukes :)

1 minute ago, BBernt said:

Ser bilen er registrert første gang i Finnmark. Kan bety lite rust og en del langkjøring pga lange avstander.

Kjenner til smilet, har hatt det selv i over 20 år og håper å beholde det lenge. Mine biler ble kjøpt ny med garanti, men etterhvert har jeg skrudd og servert bilen med deler og oljer på nett. Forumet er også uvurderlig, og hvis du melder deg inn i klubben vil du også kanskje få en reise i Land Rover verden du vil sette stor pris på. 

 

 

 

Ja, den har gått i Hammerfest og såvidt jeg kunne se var det ikke ille med rust på den. Girspaken og styringen var overraskende tight og fjærene virket bra

 

Skal bruke en del tid på å lese meg opp og gnikke på den fremover så da lærer jeg nok litt også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer:).

 

Er helt sikker på at du valgte akkurat rette bilen for din intro. Defender er Evigvarende med litt god pleie. Den er jo bygget for å kunne repareres i ørken eller jungel strøk. Da klarer du litt lett service i Tigerstaden også.

Kanskje vi sees på treff en dag i fremtiden..

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Land Rover for alle penga said:

Kjøpte du Defenderen av Even? 

 

Det stemmer, vi brukte vel 3-4 timer sammen i går! Kjenner du til bilen?

 

9 hours ago, robertsoevik said:

Gratulerer så mye! 

Ta turen til Grefsenkollen neste gang vi er der.

 

Rob

 

Takk Rob! Ja, det må jeg få til - er det faste greier eller hvor ser man det?

 

3 hours ago, Brage said:

Gratulerer:).

 

Er helt sikker på at du valgte akkurat rette bilen for din intro. Defender er Evigvarende med litt god pleie. Den er jo bygget for å kunne repareres i ørken eller jungel strøk. Da klarer du litt lett service i Tigerstaden også.

Kanskje vi sees på treff en dag i fremtiden..

 

Mvh Brage

 

Takk Brage! Ja, jeg håper jo det! Jeg er vandt til å ha raske biler som er dyre i drift så jeg er ikke veldig redd for kost. En 996 911 jeg hadde trengte MYE pleie og det samme gjaldt en BMW 335i... Der må man i tillegg ta i bilene med pinsett for ikke å ødelegge noe eller ripe de opp... 

 

Tips til hvor jeg kan få hjelp til å bytte pokalene? (mot betaling selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fjell-Løpern skrev:

 

Det stemmer, vi brukte vel 3-4 timer sammen i går! Kjenner du til bilen?

 

Bilen har je sett stadig vekk, og Even er vokst opp på andre sia av fjorden der je bor. Har dog itte vært å inspisert den på nært hold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjell-Løpern skrev:

Takk Rob! Ja, det må jeg få til - er det faste greier eller hvor ser man det.

 

Hver tredje mnd circa, egen tråd under Treff & arrangement her på forumet. 

Tipper uka før, eller etter, Elvedalen i aug. neste.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattulere m Deff:)

 

Kan bare si :

Strømmen Bilverksted AS på Strømmen.

tlf.990 90 775

Kenneth har ca. 30 års erfaring med LR , kjører LR sjøl og er et aktivt medlem i LR-klubben.

Da kan du også få den opp i lufta for en gjennomgang under, med hjula i været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, runekristoffersen said:

Grattulere m Deff:)

 

Kan bare si :

Strømmen Bilverksted AS på Strømmen.

tlf.990 90 775

Kenneth har ca. 30 års erfaring med LR , kjører LR sjøl og er et aktivt medlem i LR-klubben.

Da kan du også få den opp i lufta for en gjennomgang under, med hjula i været.

 

Takk! Det hadde vært fantastisk ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med tøff bil. 

 

Enten liker man defender eller så gjør man det ikke. Uansett type er alle med LR interessen hjertelig velkomne på treff og tilstelninger. 

For en rask gjennomgang av bilen ville jeg enten fått med en medforumist som har god greie på defender eller spandert en time eller to sammen med Kenneth på strømmen. 

Uansett bil av en viss alder må en regne med vedlikehold. Fordelen med LR er at delene kan skaffes ganske rimelig. 

Kos deg med bilen og bli litt kjent med den før du oppgraderer eller gjør for mye. Da kommer både ønsker og kunnskap om bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å sjekke dørene på bilen nøye. De ruster, og blir de ikke passet på, må de på et eller annet tidspunkt byttes. Og det er ingen billig affære. Å ta av dørtrekkene og olje stålprofilene inni kan være god økonomi. Å bytte fem dører på en Defender havner fort på 40-50 000 kroner. Pluss mye jobb og plunder. Du kan slippe billigere med å restaurere de dørene du har, men da må ikke rustprosessen ha kommet for langt. Stålprofilene kan kjøpes, tilpasses og sveises på plass av en dyktig sveiser. Samme med traversen bakerst på ramma. På Defender 110 er det nesten umulig å holde det rent for skitt og fukt baki der, men det hjelper å sprøyte fluid film el.l  inni der og håpe på at rusten setter ned farten litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, jope said:

Gratulerer med tøff bil. 

 

Enten liker man defender eller så gjør man det ikke. Uansett type er alle med LR interessen hjertelig velkomne på treff og tilstelninger. 

For en rask gjennomgang av bilen ville jeg enten fått med en medforumist som har god greie på defender eller spandert en time eller to sammen med Kenneth på strømmen. 

Uansett bil av en viss alder må en regne med vedlikehold. Fordelen med LR er at delene kan skaffes ganske rimelig. 

Kos deg med bilen og bli litt kjent med den før du oppgraderer eller gjør for mye. Da kommer både ønsker og kunnskap om bilen. 

 

Takk Jope! Godt tips å ta den med til strømmen, det skal jeg gjøre.

 

og som du sier, jeg kommer ikke til å koste på den noen oppgraderinger før jeg vet at den er i tipptopp mekanisk stand og ikke ruster bort

12 hours ago, AreM said:

Jeg vil anbefale deg å sjekke dørene på bilen nøye. De ruster, og blir de ikke passet på, må de på et eller annet tidspunkt byttes. Og det er ingen billig affære. Å ta av dørtrekkene og olje stålprofilene inni kan være god økonomi. Å bytte fem dører på en Defender havner fort på 40-50 000 kroner. Pluss mye jobb og plunder. Du kan slippe billigere med å restaurere de dørene du har, men da må ikke rustprosessen ha kommet for langt. Stålprofilene kan kjøpes, tilpasses og sveises på plass av en dyktig sveiser. Samme med traversen bakerst på ramma. På Defender 110 er det nesten umulig å holde det rent for skitt og fukt baki der, men det hjelper å sprøyte fluid film el.l  inni der og håpe på at rusten setter ned farten litt. 

 

Takk Are! Ja, det var noe av det jeg sjekket nøye før jeg tok over bilen. Det er ikke rust i de (men skal smøre de bak dørtrekkene - hva slags olje bruker du her?)

 

Det er dog litt begynnende rust på torpedoveggen rett under vinduet på sjåførsiden. Tenkte å prøve å pusse det ned og smøre på noe antirust. Så funker det vel greit å kjøpe litt lakk i samme farge fra lakkbutikk og pensle på de små områdene..?

 

tar den til strømmen og sjekker traversen også, ser OK ut, men hva vet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg ville gjort var å finne noen som kan spyle\steame bilen under slik at du får sett hvordan det egentlig ser ut. Ser det greit ut-kjør på med lanolin (gjerne 2 omganger med noen ukers mellomrom), gjenta Lanolin behandling hver sommer.

Finner du noe mer enn overflaten rust, deal med det nå.

 

Kos deg, kikker mer og mer på Defender selv..

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, GuttormG said:

Første jeg ville gjort var å finne noen som kan spyle\steame bilen under slik at du får sett hvordan det egentlig ser ut. Ser det greit ut-kjør på med lanolin (gjerne 2 omganger med noen ukers mellomrom), gjenta Lanolin behandling hver sommer.

Finner du noe mer enn overflaten rust, deal med det nå.

 

Kos deg, kikker mer og mer på Defender selv..

 

Yes godt poeng! 

Det får jeg vel sikkert gjort på Strømmen antar jeg, så da får jeg bedre oversikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluid Film er veldig effektiv, men den lukter. Derfor er den uegnet til bruk inni bilen, selv bak et dørtrekk. Hvis Lanolin lukter mindre (jeg kjenner den ikke) ville jeg brukt den. Men strengt tatt burde du tatt Lafterolfs anbefaling til deg og gått for en 2005 eller 2006-modell. 5 galvaniserte dører på en Defender er bra for nattesøvnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, GuttormG said:

FluidFilm=Lanolin

 

Inni dørene er linolje fine greier (under bilen også men jeg tolker ting dit at bileier ikke skal gjøre ting selv.

 

Joda, slike ting akter jeg å gjøre selv, men jeg har ikke skrudd nok bil til å tørre å begynne på pokalene med en jekk...

 

ikke har jeg verktøyet til det heller. Gikk over i dag, den ene passasjerdøren bak har begynt å ruste. Her burde jeg nok lett etter en galvanisert dør fra en høgger. 

 

Hvor «ille» er det egentlig å kjøre med en dør som har begynt å ruste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Fjell-Løpern skrev:

ikke har jeg verktøyet til det heller. Gikk over i dag, den ene passasjerdøren bak har begynt å ruste. Her burde jeg nok lett etter en galvanisert dør fra en høgger. 

 

Hvor «ille» er det egentlig å kjøre med en dør som har begynt å ruste? 

Det er desverre eller heldigvis alt ettersom, så mange Defendere som havner hos huggeren. De som gjør det er vel som oftest helt ferdige, og om de ikke er det er vel dørene gåen allerede. Men nå og da kan det plutselig dukke opp noe som man kan bruke. 

 

Jeg fikk for endel år siden tak på et komplett interiør, alle seter mm fra en 2008 model til bare 5000,- dette var fra Sverige. Ser det ligger noen dører ute nå på den svenske siden. Men de var ganske dyre. 5700,- uten innmat og vinduer.

 

Å kjøre rundt med dører som er litt rustet går no helt fint. Men hva man definerer som litt er vel opp til øyet som ser...

 

Selv har jeg sveiset litt på fremdørene, og skulle vel egentlig ha fikset litt på bakdørene også. Men det var denne tiden....

 

  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fjell-Løpern skrev:

 

Joda, slike ting akter jeg å gjøre selv, men jeg har ikke skrudd nok bil til å tørre å begynne på pokalene med en jekk...

 

ikke har jeg verktøyet til det heller. Gikk over i dag, den ene passasjerdøren bak har begynt å ruste. Her burde jeg nok lett etter en galvanisert dør fra en høgger. 

 

Hvor «ille» er det egentlig å kjøre med en dør som har begynt å ruste? 

 

Om det ikke er mer enn "begynt å ruste" er linolje tingen, rå linolje penetrerer til rent stål og stopper videre rustdannelse.

Børst vekk det du får bort, og legg på rikelig med linolje. Gjerne flere omganger med en uke eller to mellom. Det lukter litt brent brød, er miljøvennlig, det er sunt (brukes i kosttilskudd og diehard folk tar en skje daglig). Obs at linolje er selvsntennende så ikke legg filler og pensler på lure steder, brenn de eller drukne de i vann.

 

Link til mirakelstoffet;  

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rustbeskyttelsesmiddel-linoljebasert-2000021462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, G.ARNE said:

Det er desverre eller heldigvis alt ettersom, så mange Defendere som havner hos huggeren. De som gjør det er vel som oftest helt ferdige, og om de ikke er det er vel dørene gåen allerede. Men nå og da kan det plutselig dukke opp noe som man kan bruke. 

 

Jeg fikk for endel år siden tak på et komplett interiør, alle seter mm fra en 2008 model til bare 5000,- dette var fra Sverige. Ser det ligger noen dører ute nå på den svenske siden. Men de var ganske dyre. 5700,- uten innmat og vinduer.

 

Å kjøre rundt med dører som er litt rustet går no helt fint. Men hva man definerer som litt er vel opp til øyet som ser...

 

Selv har jeg sveiset litt på fremdørene, og skulle vel egentlig ha fikset litt på bakdørene også. Men det var denne tiden....

 

  

 

 

 

Yes, det er litt fordi man kan ikke se det på utsiden av døren, kun når man åpner den opp på siden i "kroken" der ruta går ned. Kan sikkert ta noen bilder.

Der hørtes det ut som om du gjorde en helt fantastisk deal...

 

Har en kompis på drammen antirustsenter så får ta en tur innom der evt. 

 

6 hours ago, GuttormG said:

 

Om det ikke er mer enn "begynt å ruste" er linolje tingen, rå linolje penetrerer til rent stål og stopper videre rustdannelse.

Børst vekk det du får bort, og legg på rikelig med linolje. Gjerne flere omganger med en uke eller to mellom. Det lukter litt brent brød, er miljøvennlig, det er sunt (brukes i kosttilskudd og diehard folk tar en skje daglig). Obs at linolje er selvsntennende så ikke legg filler og pensler på lure steder, brenn de eller drukne de i vann.

 

Link til mirakelstoffet;  

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rustbeskyttelsesmiddel-linoljebasert-2000021462

 

Dette høres bra ut. Er det slik at jeg bare finner et egnt sted og bruker en stålbørste for å få av skitt og overflaterust før jeg smeller på oljen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...