Gå til innhold

Jeg vil ha Land Rover, hvilken??


Anbefalte innlegg

Heisann,

Ny bruker her.

 

Jeg har bestemt meg for å prøve land rover livet. Jeg har et par gode og noen mindre gode grunner til det;

1. Jeg er anglofil og bodd i UK i flere år

2. Jeg elsker designet på så godt som alt fra LR (spesielt Defender)

3. Jeg har en livsstil som gjør at jeg stadig befinner meg på fjellet og har "behov" for 4x4

4. Jeg vil ha med venner i bilen når vi skal løpe/telte/fiske/klatre/sykle/gå/stå på ski i fjellet - gjerne flere av de samtidig.

 

Hadde jeg vært smart hadde jeg sikkert kjøpt en rav 4 eller outlander, men grøss å gru så kjipe de er...

 

Spørsmålet er egentlig, skal jeg ha en Defender eller en Discovery (3'ern med 5/7 seter)?

Ja, Defender er en traktor, men en fantastisk sjarmerende traktor...

 

Jeg bor midt i oslo gryta, men kjører kun når jeg skal ut av byen, så aldri turer under 60min. Har garasje, men med discoen kan jeg kanskje holde av 15,000 i året til service..?

Jeg er nok bare brukanes til de enkleste DIY. Og har heller ikke mekke-sted i byen...

 

Jeg tenker 250,000, helst 200...

 

Hva gjør jeg?

To alternativer..?

 

Defender

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=150432318

 

Disco

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=150471287

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

defender er klart valg hold dei langt unna v6 tdi uansett hva noen sier :Psikkert mange som sier jeg er en vjompppp ,men det er jeg faktisk ikke vh hilsen Norges ukronte rrc vjop vh Reidar  lykke til      HUSK HAR DU REINE KR KAN DU PPRUTTE PRØV JEG VEIT DET 

Endret av svalbard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defenderen er en kult klassiker som sender de signalene som du tydelig uttrykker at du står for. Her kan du ikke gå feil..

Så lenge du vet at det er "traktor" som du sier. Det er en bunnsolid traktor som liker å være i naturen, men dessverre liker den også å gå tilbake til naturen-_-

Og om du synes prisen er grei på den du linker til ( skal ikke uttale meg om prisetningen på en 17 år gammel Defender med over 200 000km )

 

Discoen. Her vil nok reisefølget få en mer behagelig reise, dog vil de ikke se like kule ut når de hopper ut av denne.

Bilen er nyere, mindre km, adskillig mer komfortabel.

Men det er noe helt annet å vedlikeholde

I tillegg, dessverre, som Svalbard over her er inne på så er TDV6 motoren en tidsinnstilt havari bombe. Det kan gå helt fint, men det kan også gå skikkelig ille.

 

Oftest går det vel bra, for en stund i hvert fall. Det gjelder bare å selge før du drar frem Svarte Per fra kortstokken.

 

Ønsker du derimot å gå fra lærling til expert på tungt Bil vedlikehold på kortest mulig tid og med heftig dele korrespondanse med UK, Ja da kjøper du Range Rover p38;):wub:

 

Mvh Brage 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller gå for classic med disel og manuell topppppers har 4 stk je nå blir aldri lei:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for Defender, funker til det meste. Har kjørt min siden 2002. Har brukt den mye til det samme som du beskriver. God plass til alt og alle. Vil anbefale en med takgrind da blir det enklere å ha med div kajakk, sykkel ski osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Defender du vil ha ut ifra beskrivelsen

Med tdi er den bombe sikker, bare den er godt vedlikeholdt og minimalt med rust på de kjente stedene. Ligger god YouTube vidio ute om hvor du ska sjekke etter på Defender ved kjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Brage said:

Defenderen er en kult klassiker som sender de signalene som du tydelig uttrykker at du står for. Her kan du ikke gå feil..

Så lenge du vet at det er "traktor" som du sier. Det er en bunnsolid traktor som liker å være i naturen, men dessverre liker den også å gå tilbake til naturen-_-

Og om du synes prisen er grei på den du linker til ( skal ikke uttale meg om prisetningen på en 17 år gammel Defender med over 200 000km )

 

Discoen. Her vil nok reisefølget få en mer behagelig reise, dog vil de ikke se like kule ut når de hopper ut av denne.

Bilen er nyere, mindre km, adskillig mer komfortabel.

Men det er noe helt annet å vedlikeholde

I tillegg, dessverre, som Svalbard over her er inne på så er TDV6 motoren en tidsinnstilt havari bombe. Det kan gå helt fint, men det kan også gå skikkelig ille.

 

Oftest går det vel bra, for en stund i hvert fall. Det gjelder bare å selge før du drar frem Svarte Per fra kortstokken.

 

Ønsker du derimot å gå fra lærling til expert på tungt Bil vedlikehold på kortest mulig tid og med heftig dele korrespondanse med UK, Ja da kjøper du Range Rover p38;):wub:

 

Mvh Brage 

 

 

Takk for et godt svar! Ang. pris så ser jeg ingen åpenbare bedre kandidater? Kom gjerne med tips... Jeg får prutet den ned under 200, men det er jo fremdeles ufattelig mye for en bil som har gått så langt og er så gammel... Igjen, disco er jo i så måte et mye bedre kjøp, men ser ingen som foreløpig heier på den her inne? ;)

 

12 hours ago, G.ARNE said:

Gå for Defender, funker til det meste. Har kjørt min siden 2002. Har brukt den mye til det samme som du beskriver. God plass til alt og alle. Vil anbefale en med takgrind da blir det enklere å ha med div kajakk, sykkel ski osv.

 

Takgrind vil jeg også ha, hva koster noe slikt? Og hvor bør det handles?

 

 

takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tdv6 er ikke en tidsinnstillt bombe. Finn en med jevnlige oljeskift både på motor og gir.

 

Defender holder seg godt i pris om du ikke kjøper en allerede overpriset en. 

Men du må være forberedt jevnlig vedlikehold. Jeg vil si at skrur du ikke selv bør du lete etter annen bil. Hold deg for all del langt borte fra de som aldri har hatt noe problem med sin defender. Samme med de som kun har brukt verksted, da ligger vedlikeholdet i etterkant. Har enda tilgode å se verksteder som jevnlig etterfyller pokaler osv. Dsv etter at Gautes garage sluttet.

 

Skal du likevel falle for fristelsen er det lurt å ta med noen som kan bilene. Bruk forumet og spør om noen kan hjelpe med å prøve bil. 

 

Priser på Defender har ingen ting med tilstand å gjøre, det betyr bare at eier oppdatert på priser mer enn tilstand. Jo mindre greie på bil jo høyere pris ofte.

 

Skal du ha bil med all verdens utstyr så kjøp en som allerede har det. Det er orginale biler som etter min oppfatning er mest populær og mest lettsolgt, så fullstappa biler oppnår sjelden ekstra priser for mye utstyr. Det var før det.

 

Bilen du lenker til kjenner jeg ikke og mine betraktninger er generell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Fjell-Løpern skrev:

Takgrind vil jeg også ha, hva koster noe slikt? Og hvor bør det handles?

Jeg har en front runner grind. Kjøpt for 14 år siden. Holder fortsatt den dag idag. Usikker på hva de koster idag men rundt 10000 vil jeg tro. Praesto4x4 er vel forhandler av disse her i Norge iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, lafterolf said:

En tdv6 er ikke en tidsinnstillt bombe. Finn en med jevnlige oljeskift både på motor og gir.

 

Defender holder seg godt i pris om du ikke kjøper en allerede overpriset en. 

Men du må være forberedt jevnlig vedlikehold. Jeg vil si at skrur du ikke selv bør du lete etter annen bil. Hold deg for all del langt borte fra de som aldri har hatt noe problem med sin defender. Samme med de som kun har brukt verksted, da ligger vedlikeholdet i etterkant. Har enda tilgode å se verksteder som jevnlig etterfyller pokaler osv. Dsv etter at Gautes garage sluttet.

 

Skal du likevel falle for fristelsen er det lurt å ta med noen som kan bilene. Bruk forumet og spør om noen kan hjelpe med å prøve bil. 

 

Priser på Defender har ingen ting med tilstand å gjøre, det betyr bare at eier oppdatert på priser mer enn tilstand. Jo mindre greie på bil jo høyere pris ofte.

 

Skal du ha bil med all verdens utstyr så kjøp en som allerede har det. Det er orginale biler som etter min oppfatning er mest populær og mest lettsolgt, så fullstappa biler oppnår sjelden ekstra priser for mye utstyr. Det var før det.

 

Bilen du lenker til kjenner jeg ikke og mine betraktninger er generell.

 

Takk for utfyllende svar!

 

Burde hatt med en kar herfra som kan bli med ja... Jeg skal se den på Hønefoss i ettermiddag hvis noen har lyst :P ..?

 

Har snakket med eier og han nevnte faktisk at pokalene er det neste som bør byttes, er dette en grei jobb og hva koster noe slikt? Han er bilmekaniker - som jeg tror er positivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei jobb?

Joda... Men om du ikke skrur selv må du nok bla opp et sted i mellom 20 og 30 tusen vil jeg tro.

 

Skal du ha Defender så let heller etter en 05 eller 06 modell. Det er de siste med td5 motor og utvilsomt de beste. De har galvaniserte dører også, og det er en stor fordel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, lafterolf said:

 

Om kjørekomfort og plass er aktuelt er D3 en kjøremaskin som får Defender til å framstå som traktor. 

Skulle sikkerhet i kollisjon være tema burde valget uten tvil falle på D3.

 

Ang plass så er det vel mer plass i en Defender?

 

Og hvor drar man dersom man trenger kyndig defender-hjelp på østlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er bedre plass? Som passasjer sitter du helt håpløst, ingen varme bak, ikke mulighet til å strekke føttene, ubrukelige bakseter uten nakkestøtte. Seter som ikke gir flatt gulv når de legges ned. Vindussveiver som sitter håpløst plassert. Og passasjerer sitter så høyt at de ikke ser ut uten å må bøye ned hodet.

Bagasjeplassen er grei, men D3 er på ingen måte mindre. Bare fryktelig mye mer praktisk.

 

Kyndig hjelp til å se på bil finner du med å lage en ny post der du opplyser hvilken bil du skal se på, og hvor du ber om hjelp til å se på bilen. Folk er hjelpsomme her inne.

At en bil er pkk-godkjent sier lite om tilstand, til det er det for stor variasjon på kunnskap og erfaring på verksteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør bare ikke samme `feilen` , som han som laga seg profil her inne og kom med 2 setninger:

 

" Hei !

Jeg har kjøpt meg Defender !

Hva gjør jeg nå ? "

 

Han fikk svar , men jaggu forsvant han fort fra forumet<_<

Tror nok "lyst" og "kuul-bil" trekker mange mot Defender, men forarbeidet og den genuine interessen for merket og "LR-menigheta" er nok høyst usikkert.

Derfor er det mange som kjøpes , men som kommer for salg igjen temmelig raskt ( 1-2 år ) . 

I tillegg ,  som flere sier , med en Defender må man ligge i forkant av vedlikeholdet. Og har man i tillegg 10.000 tommeltotter , og ingen plass å skru , da er det ikke bilen å satse på ! Og kjøreegenskaper som er en mellomting mellom en Gråtass og noe kjørbart ,  det er det vi liker med disse bilene.:wub:

Men , vil man ta del i LR miljøet og dertil bruke  medlemskap i LR-klubben aktivt , så er det masse muligheter med treff , turer , panserløft , dekkspark og skjitprat:)

Og så er man jo passe gal:lol: . Sjøl har e drevet med 4x4 og LR siden -84 , og  har ingen planer om å gi meg eller bytte bil(er) .(Fruen kjører nå Freelander II )

Lykke til !

Endret av runekristoffersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, lafterolf said:

Og bilen går på helårsdekk. Du må påregne mye penger på vinterdekk og felger. Dette blir en dyr bil før den er ferdig. Pokaler, hjul, takgrind og sikkert mye annet småtjafs.

 

1 hour ago, runekristoffersen said:

Gjør bare ikke samme `feilen` , som han som laga seg profil her inne og kom med 2 setninger:

 

" Hei !

Jeg har kjøpt meg Defender !

Hva gjør jeg nå ? "

 

Han fikk svar , men jaggu forsvant han fort fra forumet<_<

Tror nok "lyst" og "kuul-bil" trekker mange mot Defender, men forarbeidet og den genuine interessen for merket og "LR-menigheta" er nok høyst usikkert.

Derfor er det mange som kjøpes , men som kommer for salg igjen temmelig raskt ( 1-2 år ) . 

I tillegg ,  som flere sier , med en Defender må man ligge i forkant av vedlikeholdet. Og har man i tillegg 10.000 tommeltotter , og ingen plass å skru , da er det ikke bilen å satse på ! Og kjøreegenskaper som er en mellomting mellom en Gråtass og noe kjørbart ,  det er det vi liker med disse bilene.:wub:

Men , vil man ta del i LR miljøet og dertil bruke  medlemskap i LR-klubben aktivt , så er det masse muligheter med treff , turer , panserløft , dekkspark og skjitprat:)

Og så er man jo passe gal:lol: . Sjøl har e drevet med 4x4 og LR siden -84 , og  har ingen planer om å gi meg eller bytte bil(er) .(Fruen kjører nå Freelander II )

Lykke til !

 

Det later til at Disco muligens er et bedre alternativ for meg, slik dere skisserer det... En annen ting er å faktisk få parkert defendern i oslo blush

 

Hva tenker dere om den jeg linket til?

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=150471287

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var i alle fall både takstativ og litt annet småsnacks på plass.

 

Få sjekket at det er mulig å ta av tilhengerfestet. Ikke usannsynlig at det er rustet fast. Ellers er det bare å søke litt rundt på forumet her, så finner du flere tråder om kjøpstips for Discovery 3 og 4.

 

Avhengig av antall kjørte kilometer i året, så er nok 15.000 til service helt innenfor og vel så det. Men du bør nok ha et lite fond til reparasjoner også. Riktignok veldig lav kilometerstand på den du hadde linket til der, men som på alle bruktbiler med mer enn 100.000 km bak seg så dukker det brått og uventet opp noe. Det kan være en liten filleting eller en stor filleting.

 

Som sagt - om du sikter på en Disco så er det bare å søke rundt på forumet, også ta seg en prøvetur etterpå med noen av de tipsene i bakhodet. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser trådstarter dithen at det er Defender som er førstevalg. Sjekk ut dette før du vurderer D3, ved prøvekjøring vil Defenderen gi deg svar på om dette er bilen for deg. Omvendt rekkefølge vil kanskje gi deg en nedtur. 

Når det gjelder reparasjoner

og vedlikehold er Defenderen pr. definisjon enklere å eie. Discovery er et high end product og krever vel mere fra sin eier vil jeg tro. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er gamle biler, tror ikke jeg hadde tatt sjansen uten å kunne skru selv.(eventuelt hatt en feit konto)

 

Defender er selvfølgelig noe enklere på de fleste områder, men tror ikke de har så mye mindre problemer enn Discovery alt i alt. 

Vil påstå at Defender er litt mer hardcore LR entusiast bil, enn hva en D3 er. 

 

Defender=klassiker med gode terreng-egenskaper. (Kultbil?) Særegent utseende, god plass. Comfort på linje med en sein 80-talls 4x4. Vet ikke om de nyere er like ille, men de eldre er ofte like vanntett som et dørslag.

 

D3=Langtur bil med overlegne terreng-egenskaper, god cruisebil, god sittekomfort til 7 voksne, eventuelt 5 + mye bagasje, greit med power, 3,5t på kroken. Dessverre er noe av teknologien litt fort ut for sin tid (engelsk tidsregning) og kan by på litt problemer.

 

Kjører gammel D3 med et stort smil selv, men går sjeldent en hel måned uten skruing. Noe er forebyggende, andre ting nødvendig reparasjoner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis du ikke kjøper defender styr una tdv6 se heller etter rangerover med rekkesekser tdi det mye bedre valg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 hours ago, BBernt said:

Jeg leser trådstarter dithen at det er Defender som er førstevalg. Sjekk ut dette før du vurderer D3, ved prøvekjøring vil Defenderen gi deg svar på om dette er bilen for deg. Omvendt rekkefølge vil kanskje gi deg en nedtur. 

Når det gjelder reparasjoner

og vedlikehold er Defenderen pr. definisjon enklere å eie. Discovery er et high end product og krever vel mere fra sin eier vil jeg tro. 

 

 

Der traff du på kornet! Jeg prøvekjørte en defender isted, snakket lenge med eieren, så over rust og andre kjente saker og smilte hele veien hjem - i samme bil...

For en sjel den bilen har og overraskende mye bedre å kjøre enn hva jeg hadde trodd etter alle skrekkhistoriene her inne og på youtube. Alt fungerte hvertfall PT, og med lydisolering og ordentlig anlegg er det ikke noe problem å kjøre langt i en slik :)

 

Jeg vurderer allerede tur til Polen for "full overhaling" for denne bilen kan jeg like. Og alle smilene når man kjører forbi - priceless 

 

1 hour ago, Hanslr said:

Begge er gamle biler, tror ikke jeg hadde tatt sjansen uten å kunne skru selv.(eventuelt hatt en feit konto)

 

Defender er selvfølgelig noe enklere på de fleste områder, men tror ikke de har så mye mindre problemer enn Discovery alt i alt. 

Vil påstå at Defender er litt mer hardcore LR entusiast bil, enn hva en D3 er. 

 

Defender=klassiker med gode terreng-egenskaper. (Kultbil?) Særegent utseende, god plass. Comfort på linje med en sein 80-talls 4x4. Vet ikke om de nyere er like ille, men de eldre er ofte like vanntett som et dørslag.

 

D3=Langtur bil med overlegne terreng-egenskaper, god cruisebil, god sittekomfort til 7 voksne, eventuelt 5 + mye bagasje, greit med power, 3,5t på kroken. Dessverre er noe av teknologien litt fort ut for sin tid (engelsk tidsregning) og kan by på litt problemer.

 

Kjører gammel D3 med et stort smil selv, men går sjeldent en hel måned uten skruing. Noe er forebyggende, andre ting nødvendig reparasjoner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...