Gå til innhold

Problem med stempel til bremsecaliper


Stig

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd og overhale bremsekaliperne på min Defender 110 1995 (VIN ...MA96xxxx).

Det ble ikke helt bra, for det ene stempelet sitter så hardt at det ikke glir tilbake, og dermed ligger bremseklossen på skiva og slites skjevt og gir varmgang.

Jeg tok alt ut igjen i går, og kan konstatere at alle stemplene sitter rimelig trangt inne i kaliperne. Derfor målte jeg gamle og nye stempler. De gamle har en diameter på 45,85mm til 45,90mm mens de nye er 46,00mm. Finner ingen beskrivelser av dette på internettet, annet enn at de kalles 46mm på nettbutikker.

 

Det var for øvrig en helvetes jobb å få på plass de nye stemplene, og jeg syntes det var merkelig at de skulle være så vanskelig å få på plass. Prøvde å sette inn de gamle igjen, og de smatt lett inn... 

 

Noen med erfaring fra dette og kan gi noen tips?

 

Delenummer stempel: STC201

Kaliperne er AP Lockheed (LB10TY016AC og LB10TY017AC), delenummer: SEB500460 og SEB500470.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som overhaler bremsekalipere selv lengere altså? Det blir kjedelig på forumet med bare tråder om hvilke dekk som passer til D4...

 

Jeg fant en løsning på problemet med de litt for store stemplene. Det viser seg at stemplene til bakre kalipere har samme dimensjon som de gamle stemplene jeg hadde foran, altså ca. 45,85 til 45,90mm. Da må jeg bare bestille fire stempel til. De har delenummer STC1281.

 

Så er det jo spørs om jeg gidder en runde til med denne fettlinga. Hadde vært enklere og kjøpt nye kalipere. Så var det dette med tilfredsstillelsen man får med å ta vare på ting, reparere og mestre noe man ikke har gjort før. Det er jo det som er litt av vitsen med å ha gammel bil som hobby, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhalte en caliper til den røde Range Roveren min for mange år siden, da Stig kjøre lyseblå Disco 1. Syntes der var så mye jobb og knot, så etter det har jeg kun kjøpt komplette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overhalt til andre kjøretøy som MC men på bil så har ofte stemplene begynt å ruste i ytterkant og klavene ser ofte så sørgelige ut at da kjøper jeg heller nye. Når det er sagt så har jeg opplevd at det er klave holderen som bremseklossene ligger mot som har skapt problemer og ikke stemplene/klavene eller glidepinnene når klossene har hengt litt på. 

 

Viktig at bremser fungerer så har ikke noe imot å bruke penger på det selv om det er en kjekk følelese av å overhale noe og vite at det er som nytt igjen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...