Gå til innhold

Understellsbehandling, lanolinolje


Anbefalte innlegg

Det blir vel mye det samme som å understellsbehandle D3/D4.

 

Har ikke gjort det selv, men har fått behandlet Discoen med lanolin/FluidFilm. Vil anta at om man skal gjøre det selv, så er det viktig å få sprøytet inne i alle hulrom som er viktig. I tillegg er det sikkert ikke dumt å plukke av innerskjermene og komme til metallet som er bak disse. Trykklufttanken bør også få en real innsausing.

 

Sikkert noen voksne her inne som har gjort det selv og kan gi mer informasjon. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet til å gjøre ting selv, er å velge fagfolk !

Da ser det sånn ut to-tre år etterpå:

 

Bildet viser tilfeldigvis en MB211 E-klasse, andre kompisen min har en Jaguar X-type, og den så sånn ut etter ca 3-4 fagmessige behandlinger !
 

mb-rust.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ValentineUlf skrev:

Noen som har erfaring med å understellsbehandle RR Sport med lanolinolje? Noen som har utført det selv?

 

 

Kjøp in egnet stoff.

Vask/ spyl bilen grundig under

Dekk til bilen slik at den ikke blir dekket av små prikker med inkjøpt stoff

jekk opp bilen, fjern deksler/ hjul/ etc

dekk til bremser, eksos, deler som ikke skal tilgrises

Kom deg under bilen og påfør innkjøpt stoff, la tørke

Fjern tildeking  og sett på hjul.

 

Sånn ca....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, qcnr skrev:

Dekk til bilen slik at den ikke blir dekket av små prikker med inkjøpt stoff

 

dekk til bremser, eksos, deler som ikke skal tilgrises

 

Fjern tildeking  og sett på hjul.

 

Sånn ca....

 

Sånn ca gjør jeg det også, med unntak av ALLE punktene om tildekking. Det har jeg aldri trengt. 
Spruter det så det fyker overalt, er trykket alt for høyt på blåsepistolen. Den jobber så nøyaktig at det er lett å unngå de deler jeg helst ikke vil ha så mye på, som ekos mv.

Karosseriet har aldri fått en dråpe på seg når jeg har behandlet selv, antar det har litt med sprøyte å gjøre det også...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 27.6.2019 den 11.37, jermundpr skrev:

Har fundert på å gjøre som deg med paller, Espen.. Det fungerer greit? :)

 

Vi sleit litt med å få en blodsenka MB300TDT oppå der, men det gikk det også. Har skrudd noen treskruer i pallestablene og litt terrassebord mv, så jeg syns jeg fikk veldig mye fin mobil uterampe for ... null kroner egentlig..

PS - må være Europaller. Engangspaller er ikke solide nok !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
På 26.6.2019 den 9.40, JokerS30 skrev:

Alternativet til å gjøre ting selv, er å velge fagfolk !

Da ser det sånn ut to-tre år etterpå:

 

Bildet viser tilfeldigvis en MB211 E-klasse, andre kompisen min har en Jaguar X-type, og den så sånn ut etter ca 3-4 fagmessige behandlinger !
 

mb-rust.jpg

Skrekkens eksempel, men dessverre også et veldig vanlig eksempel. Man ser tydelig  at det ikke finnes tynnstoff i nærheten av denne rustne kanalen. Dette er eksempler som skal ha mye av æren for at kjente behandlingsmetoder får dårlig reklame. Det beviser vel at det ikke nødvendigvis er materialene som har skylden. Det verste/farligste rusten kommer innenfra, det er derfor hulrom og kanaler er så viktige. En god rengjøring med varmt vann for å fjerne salter er alfa omega før en evt behandling. Min erfaring tilsier at alt av behandling mot rust er bedre enn ingenting, enten det heter fluid film, tectyl eller lanolin, men det bør være prioritert å få stoffene der de hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...