Gå til innhold

Sommerdekk Defender


Anbefalte innlegg

Dekk er et vanskelig tema synes jeg. Leser side opp og side ned, men klarer aldri å bestemme meg.. Vurderer nå disse. 

Noen med erfaring?

Blir selvfølgelig mest asfalt, men også en del grus/dårlige veier når bilen først brukes, i praksis aldri gjørme osv..

Pluss her er standard størrelse, litt kraftigere mønster og seipet (det vil jeg absolutt ha). 

B1E07C9C-980F-45E4-9AD8-D5A3BDBB93D5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan din bil er giret, men til min 97-modell 300 Tdi synes jeg disse dekkene blir for små. Altså, turtallet på motoren blir for høyt. Med 285/75/16 (33 tommer) er det mindre støy av motoren på langtur. Men den dimensjonen er vel strengt tatt ikke lov lenger?  Finnes 5%-regelen ennå? 

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et annet dekk jeg liker veldig godt, men str er 265/75/16... dette blir vel et bredere dekk, men vil ikke dette gå ut over svingradius? Vil subbe i radiusarmer med std.felg? Blir mye søle på bilen også?

Ut i fra desibel også mer støyete:) 

Mye støy i en defender fra før, dekkstøy utgjør en god del...eller kan msn leve med det..:)

180292E2-4CCE-482A-A4B2-F6F74371EB45.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste dekket har samme rulleomkrets som det første, eller tilnærmet likt. Jo bredere dekk jo tyngre jobber motor og jo mer diesel bruker den.

 

Vil du ha større hjul er 255\85-16 et godt alternativ, men i norge finner du ikke annet enn Mud-Terrain i den dimensjonen. Billigst vil da bli Toyo MT, et veldig stødig og bra dekk.

 

Det er en enkel justering av stopskrue som skal til om dekket gnir mot radiusarmen ved full sving.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 110 med 265/75/16 på original Boost felg - 33 innpress. Det subbet bak.

Tror 265/75/16 er bedre på felger med 0 innpress, på 110.

 

Jeg kjører mest på vanlig vei, litt på grus og dårlige veier tidvis og jeg endte med Michelin Latitude Cross i 235/85/16

 

Veldig(!) fornøyd.

Men ser veldig «kjedelig» ut, hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Nokian rotiiva.

De bruker jeg til alt bortsett fra offroad treff.

De finnes i 235, 265 og 285.

Jeg bruker 285 på wolffelg. Da blir det ingen subbing og svingen er grei ;)

Stikker heller ikke på utsiden av originale skjermbreddere og speedometeret viser helt korrekt.

 

Lykke til i dekkjungelen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sant, det er en jungel!

Derfor veldig flott å høre hva folk har kjøpt, hvorfor og erfaringer:)

Synes «original» dekkstørrelse kler bilen veldig fint, blir ingen «feite» dekk her, men noe knast og seip ønsker jeg meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Tenkte å gå til innkjøp av dekkene nevnt først i denne tråden (BFG/ko2), men finner de nå kun hos noe som heter mobilemech.no, noen som har erfaring med dem? Aldri hørt om dette nettstedet, således litt skeptisk...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Enden på soga ble Goodrich all-terrain ko2. På «selvmekka» stålfelger, malingsfjerner og mye puss, deretter tre strøk hvit bengalakk med arcanol etterfulgt av par lag klarlakk -temmelig spent hvor lenge dette holder...men nå som de er «nye» ser de sykt bra ut hvis noen spør meg:)

62BEED2D-87D8-4956-8906-FA6E53702B60.jpeg

7AC09D4F-0CF9-4AD2-9F53-B7BC9C3C350F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

235/85-16. Ser større ut enn de gamle all-terraindekkene jeg hadde, sikkert grunnet nytt design (mener jeg det er) med mer markerte sider. Passer visuelt og fysisk helt perfekt. Må si jeg synes de er utrolig tøffe. Ikke kjørt så langt med de enda. Om det er mer støy enn som vanlig temmelig mye støy er jeg usikker på:)

 

Fikk endelig også kastet ut en fargespraklete jvc radio som har irritert meg. Utrolig mye stygt på det markedet, byttet ut med en fra Biltema(!!), hehe. Men den er veldig stilren, helt svart, ingen neonfarger i displayet osv, passer faktisk utmerket til interiøret i en defender -med dab+, uax, usb og blåtann og greier, funker som bare det, bare fryden med andre ord:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2020 den 8.04, lafterolf skrev:

Biltemagleden kan bli kortvarig.

Jeg tok nylig ut min Biltema Dabradio 

Pga elendig radio. Har du ledlys forsvinner radioen. Tekst som ruller og går, og står spilleren for lavt vil du ikke kunne lese teksten.

Rolf, teksten leser de i kirka.

 

På en radio lytter man, såfremt den virker.

 

H A :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Roar Moslet skrev:

For en fin bil:wub:

Defender som holdes original, på original dekk dimensjon er så mye finere enn disse med "brettakantar" og flyte hjul:)

....jeg begynner å bli/er en gammel gubbe....:lol:

 

+1 ....til alt der i grunnen :blink: :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Elvehundre skrev:

Rolf, teksten leser de i kirka.

 

På en radio lytter man, såfremt den virker.

 

H A :D

Når det spilles god musikk, gjerne gammeldans, vil jeg lese hva melodien heter.;)

 

2 timer siden, Roar Moslet skrev:

For en fin bil:wub:

Defender som holdes original, på original dekk dimensjon er så mye finere enn disse med "brettakantar" og flyte hjul:)

....jeg begynner å bli/er en gammel gubbe....:lol:

Gæmmelkaill.

 

Men helt enig. Orginal høyde og orginalhjul. Denne bilen er så heldig å ha fin farge også. Nydelig.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, lafterolf skrev:

Når det spilles god musikk, gjerne gammeldans, vil jeg lese hva melodien heter.;)

 

Gæmmelkaill.

 

Men helt enig. Orginal høyde og orginalhjul. Denne bilen er så heldig å ha fin farge også. Nydelig.

 

 

Du skal holde øynene på veien Rolf...  :D

 

Defendern min skal tilbake i den retningen som @Discovoy sin...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 19.4.2020 den 17.08, Discovoy skrev:

Enden på soga ble Goodrich all-terrain ko2. På «selvmekka» stålfelger, malingsfjerner og mye puss, deretter tre strøk hvit bengalakk med arcanol etterfulgt av par lag klarlakk -temmelig spent hvor lenge dette holder...men nå som de er «nye» ser de sykt bra ut hvis noen spør meg:)

62BEED2D-87D8-4956-8906-FA6E53702B60.jpeg

7AC09D4F-0CF9-4AD2-9F53-B7BC9C3C350F.jpeg

Hvite felger er nyyyydelig :-) Fin bil også da, som Gautes sa 10 p + på kombo n..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...