Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Discovoy

Sommerdekk Defender

Recommended Posts

Dekk er et vanskelig tema synes jeg. Leser side opp og side ned, men klarer aldri å bestemme meg.. Vurderer nå disse. 

Noen med erfaring?

Blir selvfølgelig mest asfalt, men også en del grus/dårlige veier når bilen først brukes, i praksis aldri gjørme osv..

Pluss her er standard størrelse, litt kraftigere mønster og seipet (det vil jeg absolutt ha). 

B1E07C9C-980F-45E4-9AD8-D5A3BDBB93D5.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Til bruken du beskriver kan du bruke omtrent hva som helst. Dimensjonen er perfekt spør du meg.

Litt bråk fra AT-dekk må du regne med. Disse er veldig slitesterke og du vil ha gode dekk lenge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan din bil er giret, men til min 97-modell 300 Tdi synes jeg disse dekkene blir for små. Altså, turtallet på motoren blir for høyt. Med 285/75/16 (33 tommer) er det mindre støy av motoren på langtur. Men den dimensjonen er vel strengt tatt ikke lov lenger?  Finnes 5%-regelen ennå? 

Edited by AreM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her er et annet dekk jeg liker veldig godt, men str er 265/75/16... dette blir vel et bredere dekk, men vil ikke dette gå ut over svingradius? Vil subbe i radiusarmer med std.felg? Blir mye søle på bilen også?

Ut i fra desibel også mer støyete:) 

Mye støy i en defender fra før, dekkstøy utgjør en god del...eller kan msn leve med det..:)

180292E2-4CCE-482A-A4B2-F6F74371EB45.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det siste dekket har samme rulleomkrets som det første, eller tilnærmet likt. Jo bredere dekk jo tyngre jobber motor og jo mer diesel bruker den.

 

Vil du ha større hjul er 255\85-16 et godt alternativ, men i norge finner du ikke annet enn Mud-Terrain i den dimensjonen. Billigst vil da bli Toyo MT, et veldig stødig og bra dekk.

 

Det er en enkel justering av stopskrue som skal til om dekket gnir mot radiusarmen ved full sving.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg hadde 110 med 265/75/16 på original Boost felg - 33 innpress. Det subbet bak.

Tror 265/75/16 er bedre på felger med 0 innpress, på 110.

 

Jeg kjører mest på vanlig vei, litt på grus og dårlige veier tidvis og jeg endte med Michelin Latitude Cross i 235/85/16

 

Veldig(!) fornøyd.

Men ser veldig «kjedelig» ut, hvis det har noe å si.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig fornøyd med Nokian rotiiva.

De bruker jeg til alt bortsett fra offroad treff.

De finnes i 235, 265 og 285.

Jeg bruker 285 på wolffelg. Da blir det ingen subbing og svingen er grei ;)

Stikker heller ikke på utsiden av originale skjermbreddere og speedometeret viser helt korrekt.

 

Lykke til i dekkjungelen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, sant, det er en jungel!

Derfor veldig flott å høre hva folk har kjøpt, hvorfor og erfaringer:)

Synes «original» dekkstørrelse kler bilen veldig fint, blir ingen «feite» dekk her, men noe knast og seip ønsker jeg meg:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tenkte å gå til innkjøp av dekkene nevnt først i denne tråden (BFG/ko2), men finner de nå kun hos noe som heter mobilemech.no, noen som har erfaring med dem? Aldri hørt om dette nettstedet, således litt skeptisk...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...