Gå til innhold

Girolje hvem-hva-hvor


Anbefalte innlegg

Hva slags girolje kjøper folk til Disco 2'ene sine for tiden? 

Jeg har tidligere kjøpt Transway ps dxIII på Felleskjøpet, men de har tydeligvis sluttet med dette. 

Nå har jeg googlet litt rundt, og det første som slår meg er hvor dyrt det er blitt. De eneste som virker fornuftig priset er Biltema, men jeg har aldri stolt helt på oljene deres siden de ikke vil oppgi produsent. 

Nå fant jeg nettopp denne: https://www.teknisk-salg.no/produkt/olje/autoolje/gearolje/texamatic-7045e-20-liter Bare noen kroner dyrere en biltema pr liter og med en kjent produsent. 

Har noen erfaring med Teknisk-Salg eller Texamatic?

 

Det nærmeste alternativet jeg har funnet er Bauhaus av alle ting. https://www.bauhaus.no/verktoy-jernvare/bil-bat-og-sykkeltilbehor/bilpleie/mobil-1-olje-atf-320-1-l.html

 

 

Andreas

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statoil produserer ikke smøreolje. For lenge siden videresolgte Statoil olje til Biltema(Statoil hadde en produksjon av smøreolje som ble solgt til Fuchs). 

Forrige leverandør til Biltema var britiske Carlube (avslørt av utforming av emballasje og merking på sølvpapirforseglingen på kannen). Hvem som leverer i dag har jeg ikke orket snoke i, men det lar deg helt sikkert finne ut med Google og tålmod. 

Carlube eies av Tertrasyl som bla produserer smøreolje for landmarkedet for Texaco. 

 

Hvor smøreolje i en kanne med en firmalogo kommer fra er vanskelig å finne ut. Olje handles og blandes og pakkes. Samme gjelder forsåvidt bensin og diesel. Dette er varer som handles fram og tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for nyskjerrig.. 

Biltema olje er nå pakket i kanner helt lik de som selges av Tesco i UK. Tesco har datablad som oppgir Tetrosyl som produsent. 

 

Jeg bryr meg fint lite om merket, oppfyller oljen kravene motor/girprodusent har satt er det greit. Og fordi jeg får grei pris blir det dermed Comma som brukes. 

Bytt olje og filter jevnlig, jeg er overbevist om at det er mye mer trøbbel som skyldes trenden med utrolig lange intervaller enn det er problemer som skyldes bruk av "billige" oljer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt på Biltemas automatolje i fire år, ingen problemer så langt, kassa girer fint og fungerer som den skal. Skiftet nylig, den gamle Biltemaoljen som kom ut, etter 40 000km, var fremdeles rød og fin. Enig med siste taler, bytt ofte, det er det viktigste.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte også Biltema de årene jeg hadde D2 og fungerte bra det. Bytter heller litt oftere :)

 

Kjekt å kunne handle alt en trenger på ett sted til en rimelig penge (eneste originale jeg holdt meg til var Cold Climate Oil til ACE og servo):

 

oil (1).jpg

 

oil (2).jpg

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2019 den 22.21, lafterolf skrev:

Fosen as er virkelig billig, og de sender. 

Jeg er heldig og får levert på døra siden firmaet er i samme bygd. 

De svarer kjapt på epost.

Kjøper Castrol STOU der på fat. Brukar det på nesten alt. :)

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎07‎.‎2019 den 14.15, motom skrev:

(eneste originale jeg holdt meg til var Cold Climate Oil til ACE og servo):

 

Biltema har Cold Climate oil til ACE og servo ;)    Den heter CHF 11S med delenr: 36-9870

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...