Gå til innhold

Kjøpshjelp Disco 4


cesandberg

Anbefalte innlegg

Heisann, Aspirerende LR eier her :)

 

Har gått "gravid" endel måneder nå, og trålet forumet her for info.

 

Har landet på Disco 4, da den ser ut til å kunne tilfredsstille alle mine krav  til 1stk bil som er brukenes til alt.

 

Vurderer i den forbindelse å kikke på følgende bil

 

 

 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=145722140

 

Ser at det er byttemotor på denne med garanti fra LR, er det noe spesielt jeg må sjekke /kikke på i forhold til dette ?

 

Ser at det er MANUAL SPEED CONTROL, vil dette si ordinær cruisecontrol ?

Er det mulig å ettermontere adaptiv cruisecontrol på disse bilene, uten å betale hinsides med summer for dette?

 

Vil prisen på 398000 være fornuftig å prute litt på? 

 

Takk for alle svar  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet.

 

Fabrikkny motor høres jo ikke galt ut. Regner med at det følger med papirer som kan dokumentere både at det var en ny motor som ble satt inn, og hvilket verksted som gjorde det, slik at du kan benytte deg av garantien om det skulle oppstå problemer senere. Undres litt på hva som tok knekken på orginalmotoren. Ellers så jo bilen ryddig og grei ut. Men det gjør jo de fleste biler når de presenteres i salgsannonser. :)

 

På den kilometerstanden så kan det være at hjullager foran ikke har så lenge igjen (avhengig av hvor og hvordan bilen har vært kjørt). Neste storservice er på omlag 120.000. Om du går for denne bilen så ville jeg fremskyndet den og byttet alt av væsker og smøremidler. Så får du vurdere om du vil bytte oljen på gearkassen også, eller om du vil kjøre full Monty og flushe den. Jeg hadde kjørt flushing, og visst at ting er i vater på den fronten en god stund.

 

Om det er noe poeng i å prute? Tjah... Hvordan er tilsvarende biler priset? Selger vil sikkert bruke ny motor som et innsalgsargument. Men at den gamle motoren tok kvelden kan også være et resultat av at bilen ikke har blitt tatt så godt vare på... Så det argumentet kan slå begge veier. 3.0-literne er relativt solide motorer som skal holde adskillig mer enn 100.000. Ellers kan man jo ikke få noe verre enn et nei. Ofte kan det være enklere å få med ekstra tjenester enn å få ned prisen (avhengig av selger/forhandler). Kanskje kan du be de om å skifte alt av væsker og oljer fremfor å prøve å få ned prisen osv. :)

 

Du har sikkert lest diverse andre tråder her på forumet om kjøp av D4, så da har du noen ideer om hva du skal se etter mht potensielle problemer. :)

 

Edit: Aner ikke om det å bygge om Cruise Control er enkelt/gjennomførbart. Kan hende noen voksne her inne kan svare mer på det.

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, cesandberg skrev:

Heisann, Aspirerende LR eier her :)

 

Har gått "gravid" endel måneder nå, og trålet forumet her for info.

 

Har landet på Disco 4, da den ser ut til å kunne tilfredsstille alle mine krav  til 1stk bil som er brukenes til alt.

 

Vurderer i den forbindelse å kikke på følgende bil

 

 

 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=145722140

 

Ser at det er byttemotor på denne med garanti fra LR, er det noe spesielt jeg må sjekke /kikke på i forhold til dette ?

 

Ser at det er MANUAL SPEED CONTROL, vil dette si ordinær cruisecontrol ?

Er det mulig å ettermontere adaptiv cruisecontrol på disse bilene, uten å betale hinsides med summer for dette?

 

Vil prisen på 398000 være fornuftig å prute litt på? 

 

Takk for alle svar  

 

Hei, er nesten i samme situasjon som deg (men har nettopp kjøpt). Usikker på dette med byttemotor, men sikkert greit å få dokumentasjon på hvem som har utført jobben. Når det gjelder ettermontering av ekstrautstyr så var det også noe jeg tenkte på, men konkluderte vel med at det er bedre å kjøpe en bil som har det utstyret jeg trenger/vil ha. Adaptiv cruisecontrol vil jeg tro er ganske arbeidsomt å ettermontere, er nok mange sensorer og en del kabelføring som må til... 

Pris er vanskelig å si noe om. Selv satte jeg opp en kravliste når jeg skulle kjøpe. Den gikk på hva som er byttet av slitedeler, må-ha utstyr, service/oljeskift, rust i ramma, dekk, når er neste EU, er gearkasse flushet, tilstand innvendig/utvendig etc etc. Da dukket det alltid opp ting jeg listet opp som argumenter for å redusere pris. Noen selgere er med å går ned i pris, mens noen vil ikke rikke seg og det er jo greit. Må si at jeg ikke har sett etter varebiler, men etter 7-setere fra 2010/11.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, ewikran skrev:

Tror ikke D4 ble levert med adaptiv cruise så et prosjekt på ettermontering vil være nybråtsarbeid.

 

Fant denne tråden, men har ikke lest slutten... http://www.disco3.co.uk/forum/acc-adaptive-cruise-control-retrofit-74744.html

 

Og denne - https://www.aulro.com/afvb/l319-discovery-3-and-4-a/165835-adaptive-cruise-control-d4.html

 

Er kanskje mulig med mye pågangsmot.

 

Endret av Rikerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Takk for gode tips, jeg får se om jeg kikker på denne, ser den står avskiltet i vegvesenets database.

 

Ligger flere på finn.no som har notert at det er adaptiv cruisecontroll, men det kan jo være tastefeil:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=149440914

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=146999455

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket på denne idag

 

Bilen ser veldig fin ut, er en veldig mørk blå metallic, nesten sort, noen som vet om dette kan være originalfarge ?

 

Mener jeg så antydning til fortørring og ruhet av lakken inni hjørner på eksterne hjulbuer, burde ikke være sånn på org.lakk.

Spurte , de mente den var org.lakk. 

 

Byttemotoren har ca 1,5 år igjen på garantien. Bilen har garanti til 100.000km, altså ca 2000km til. 

 

Annonsen er merket med: Denne bilen selges med garanti AutoConcept (12 mnd / 160 000 km)

Jeg spurte om dette, og de sa dette ikke stemte, det var noe som finn.no førte på annonsen,  høres merkelig ut......

 

Ble litt satt ut, det var nesten ikke plass til mine 190cm 125kg i denne bilen,  naboen har lik, og der satt jeg bedre med tanke på benlengde etc mener jeg på, kan veggen til naboens bil være kreativt flyttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, cesandberg skrev:

Kikket på denne idag

 

Bilen ser veldig fin ut, er en veldig mørk blå metallic, nesten sort, noen som vet om dette kan være originalfarge ?

 

Mener jeg så antydning til fortørring og ruhet av lakken inni hjørner på eksterne hjulbuer, burde ikke være sånn på org.lakk.

Spurte , de mente den var org.lakk. 

 

Byttemotoren har ca 1,5 år igjen på garantien. Bilen har garanti til 100.000km, altså ca 2000km til. 

 

Annonsen er merket med: Denne bilen selges med garanti AutoConcept (12 mnd / 160 000 km)

Jeg spurte om dette, og de sa dette ikke stemte, det var noe som finn.no førte på annonsen,  høres merkelig ut......

 

Ble litt satt ut, det var nesten ikke plass til mine 190cm 125kg i denne bilen,  naboen har lik, og der satt jeg bedre med tanke på benlengde etc mener jeg på, kan veggen til naboens bil være kreativt flyttet?

 

Lakken er sannsynligvis mariana black, en dyp blåsort metalliclakk (860).  Sjekk lakknavn/nummer til venstre for panserlåsen (i motorrummet).  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, cesandberg skrev:

 

Mener jeg så antydning til fortørring og ruhet av lakken inni hjørner på eksterne hjulbuer, burde ikke være sånn på org.lakk.

Spurte , de mente den var org.lakk. 

 

La merke til lakken på ett av bildene jeg også. Rart om dette er orginallakk tenker i alle fall jeg. Se på flere biler før du kjøper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2019 den 15.52, ewikran skrev:

Ahh, kanskje det kom på nye D4, mens de gamle ikke hadde dette.

Man lærer så lenge man lever

 

Iallefall på MY2015 og 16 var det mulig å krysse av for adaptive cruisecontrol v/bestilling...  cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update: I går torsdag  avtalte jeg prøvekjøring og visuell sjekk av understell på bukk i dag etter jobb. 

Lånefinansiering hadde de ordnet klar. fikk mail på kvelden torsdag at bilen var solgt usett til kunde via tlf.

 

Jeg er fremdeles på utkikk etter en snerten Disco 4  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for det :D

 

Var litt comfortdifferanse  å komme fra wv transporter T5 og over i denne ja :wub:

 

Alt fungerer på denne, er nybilgaranti  1 år/28t km til. Men har et spørsmål: Alt av ratt, pedaler og annet sliteutstyr ser bra ut, og ihht km stand 72t, men startknappen er veldig slitt, halve knappen er hvit, det sorte belegget er slitt vekk, er dette normalt?

 

Vet BMW har lignende problem med endel gummierte overflater som reagerer på fett fra fingre etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...