Gå til innhold

P38: Maks 55 km/t feilmelding for luftfjæringen. Fikk ikke kontakt mellom EAS og diagnose.


Paal

Anbefalte innlegg

Rett etter at jeg hadde startet båtpussen i april, så fikk jeg opp meldingen "Maks 55 km/t" i displayet sammen med en kraftig pipelyd.

Koblet til diagnoseverktøyet mitt, men det fikk ikke kontakt med EAS-en. 

Bilen hadde normal høyde og siden jeg ikke hadde tid til å se mer på det da, fortsatte jeg å kjøre med feilmeldingen.

Etter en uke var den sunket sammen i ene hjørnet og jeg måtte koble opp nødløsningen på den belgen og fikk pumpet den opp manuelt.

Etter nærmere tre uker begynte de andre belgene å nærme seg bumb-stop også, men da tok jeg meg tid til å lete etter årsaken,

 

Tok fram "Electrical troubleshooting manual", (den er obligatorisk å eie når man har en 22 år gammel RR), og begynte puslespillet med å lete etter brudd i ledningsnettet mellom de forskjellige kontaktene. 

DSC_0889.JPG

 

Fant etter hvert også fram til: https://www.rangerovers.net/forum/7-range-rover-mark-ii-p38/4468-info-eas-troubleshooting-tips.html

og jeg hadde nok spart meg litt tid om jeg hadde startet med den foreslåtte feilsøkingsprosedyren der. Kan anbefale å lese gjennom denne posten på det sterkeste om man har problemer med luftfjæringen.

 

Fant etter hvert ut at strømforsyningen til "Air system delay timer", der jeg ventet å finne 12 volt spenning, bare hadde 3.5 volt.

Trakk fram ny ledning fra sikringsboksen og loddet på og voila, da virket alt perfekt igjen.

 

Hærlig å kjøre bilen uten pipende feilmeldinger igjen.

Må også si jeg er litt imponert over hvor lenge de fleste luftbelgene klarte å holde på luften.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...