Gå til innhold

Gammel til ny kontakt 3fas overgang?


LandRover

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt både høyt og lavt for etter en overgangkabel 400V trefas som har den gamle flate alminiumstypen typen på veggen og skal til den nye typen. Det finnes vel neppe eller gjør det? Naboen blander opp cementen til grunnmursblokker for hånd og har tenkt å leie en mixer som går på 400V og ønsker å bruke mitt utag. Synes litt synd på ham :( Finnes det noe slikt i handelen?

 

Alternativ er å bytte den eldgamle kontakten med ny type men er litt redd for å feilmontere trefas koblingen

Endret av LandRover
Tillagt alternativ.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg du må lage selv. Det billigste er nok å bytte kontakten på veggen, men anbefaler selvfølgelig elektriker til den jobben. 

De gamle firkantede ble brukt til både 400v og 230v. Er du sikker på at du har 400v i veggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det  var det jeg var redd for - at jeg bør ha elektriker selv om jeg er vant med vanlig 230 V montering. Det har tidligere vært en lite enmanns bilverksted her i Sverige så det er 400V. Selv den gamle varmeovnen er 400V. 

 

Jeg kjøper en slik type på veien til jula så får den eventuelt ligge til  elektriker dukker opp.

 

3fas.jpg

Endret av LandRover
Tillagt bilde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle phillip hauge flatstiftkontaktene er å få kjøpt fremdeles - men noe ferdig overgang tror jeg ikke er å få kjøpt. De fleste ender bare opp med å bytte ut pluggen på veggen (slik du planlegger)

 

Bare vær obs på sikringsstørrelsen, de gamle flatstiftene fantes i størrelsen 25A, 80A og 125A om jeg husker rett, mens de nye runde CEE stikkene har 16, 32, 63 og 125 som størrelser. Viktig å ikke bytte ut en 25A stikk med 16A eller  80 til 63. (med mindre du skifter ut sikringen da, det er jo alltid et alternativ, å gå ned på størrelsen der). Det stikket du har er sikkert 25A - og det er da definitivt enklest å gå opp til en 32A ny stikkontakt.

 

Er du i Sverige så er det 400V system ja - det er bare Norge som har brukt 230V nett..

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...